שתף קטע נבחר

כמעריץ של ישראל, אני מקווה שהסיפוח לא ייצא לפועל

בטור מיוחד ל"ידיעות אחרונות" מביע ראש ממשלת בריטניה עמדה חד-משמעית לגבי המהלך: הסיפוח מנוגד לאינטרסים ארוכי הטווח של ישראל. בריטניה לא תכיר בשינויים בקווי 67', אלא אם יושגו בהסכמה

 

  (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון(צילום: רויטרס)

את ישראל חוויתי באמת לראשונה בגיל 18, אז ביליתי כמה שבועות כעובד מטבח בקיבוץ כפר הנשיא. חבריי הקיבוצניקים שרדו את תרומתי לתזונה שלהם. עזבתי את הקיבוץ עם תחושת חיבור עמוק למדינת ישראל.

 

 

ביקוריי הרבים בשנים האחרונות הותירו בי רושם עמוק – בין אם יראת הכבוד מהדרו של יד ושם, גל-עד לפשע חריג בהיסטוריה האנושית; התכנסות יוצאת דופן של מנהיגי העולם בהלווייתו של חברי הוותיק, שמעון פרס; או רכיבה על אופניים במורד שדרות רוטשילד עם ראש עיריית תל-אביב, תוך התפעלות מהעיר הלבנה התוססת.

 

אני מגן נלהב של ישראל. יש מעט מטרות שקרובות יותר לליבי מאשר להבטיח שאזרחיה יהיו מוגנים מפני איום הטרור והסתה אנטישמית. בריטניה תמיד עמדה לצידה של ישראל ועל זכותה להתקיים בשלום ובביטחון – כמו כל אומה אחרת. המחויבות שלנו לביטחונה של ישראל איתנה כל עוד אני ראש ממשלת בריטניה.

 

עקבתי בעצב אחר ההצעות לסיפוח שטח פלסטיני. בתור ידיד, מעריץ ותומך של ישראל שנים רבות אני חושש שההצעות הללו לא ישיגו את מטרתן להבטיח את גבולות ישראל, ואף יהיו מנוגדות לאינטרסים ארוכי הטווח שלה.

 

סיפוח יעמיד בסכנה את הדרך שעשתה ישראל בשיפור היחסים עם העולם הערבי והמוסלמי. מעולם לא הייתי משוכנע יותר שהאינטרסים של ישראל חופפים לאלה של שותפינו הקרובים ביותר בעולם הערבי, כולל בשיתופי פעולה ביטחוניים אפשריים נגד איומים משותפים. תהיה שאיפתם לכינון יחסים עם ישראל חזקה ככל שתהיה, סיפוח יעמוד בדרכם של שיתופי פעולה פוטנציאליים, ולא יאפשר לשותפים מהעולם הערבי לחזק את היחסים עם ישראל. אויביה של ישראל ינצלו את המצב הזה וישתמשו בו נגד כל מי שמייחל להתקדמות במזרח התיכון.

מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אני רוצה לראות פתרון שיהיה צודק גם עבור הישראלים וגם עבור הפלסטינים. בריטניה הגנה לעיתים קרובות, כחלק ממיעוט קטן באו"ם, על ישראל מפני ביקורת בלתי מוצדקת ובלתי מידתית לחלוטין.

 

סיפוח יהווה הפרה של החוק הבינלאומי. הוא גם יהיה מתנה לאלה שרוצים לקבע את הסיפורים הישנים על ישראל.

 

אני מקווה מעומק ליבי שהסיפוח לא ייצא לפועל. אם כן, בריטניה לא תכיר בשינויים בקווי 1967, למעט כאלה שיוסכמו בין שני הצדדים. יש דרך אחרת. כמו ישראלים רבים, גם אני מתוסכל מכך ששיחות השלום הסתיימו בכישלון. בעוד שאני מבין את התסכול שחשים שני הצדדים, חובה עלינו לנצל את האנרגיה של הרגע הזה כדי לחזור פעם נוספת לשולחן המשא ומתן ולחתור לגיבוש פתרון. זה ידרוש פשרה מכל הצדדים.

 

אני לא ממעיט בערכם של האתגרים העומדים בדרך להשגת שלום בר-קיימא. כל כך הרבה מאמצים נעשו. רבים כל כך שילמו מחיר כה כבד, בהם יצחק רבין, כמובן.

 

אבל אני עדיין מאמין שהדרך היחידה להגיע לביטחון אמיתי ובר-קיימא לישראל, המולדת של העם היהודי, היא באמצעות פתרון המאפשר צדק וביטחון גם לישראלים וגם לפלסטינים. אני מסרב להאמין שזה בלתי אפשרי.

 

אני מברך על מחויבותו של הנשיא טראמפ למצוא דרך קדימה. אנו נעבוד ללא לאות יחד עם ארה"ב – ועם שותפים אחרים בעולם הערבי ובאירופה - כדי לנסות להפוך את השלום למציאות.

 

אני גאה מאוד בתרומתה של בריטניה להקמתה של ישראל בעזרת הצהרת בלפור בשנת 1917. אבל היא תיוותר עניין בלתי גמור עד שיימצא פתרון שיעניק צדק ושלום מתמשך גם לישראלים וגם לפלסטינים. הדרך היחידה שבה ניתן להגיע לכך היא ששני הצדדים יחזרו לשולחן המשא ומתן. זו חייבת להיות המטרה שלנו. סיפוח רק ירחיק אותנו ממנה.

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

פורסם לראשונה 01/07/2020 12:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים