תקופת החופש הגדול מוכרת זה שנים כאחת היותר-מסוכנות על הכביש, ובעיקר עבור צעירים. השנה, מאחר והשמים סגורים לחופשות בחו"ל, צפויים הכבישים להיות עמוסים במיוחד, עם סכנת תאונות גדולה משמעותית. רחלי טבל ויזל, מנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים, התארחה באולפן ynet והזכירה: "להורים יש כאן מרכיב קריטי".
את מביאה נתונים מאוד מדאיגים על החופש הגדול
"כן, הם מדאיגים בכל שנה, והשנה הם מדאיגים עוד יותר. יש פה צירוף של שתי בעיות. ראשית, ביולי-אוגוסט יש באופן מסורתי עלייה בתאונות דרכים והרוגים בקרב ילדים. כאשר מנסים לאפיין זאת, מגלים כי מדובר בעיקר בקבוצת הגילאים 19-15. היכן הם נהרגים? לא כהולכי רגל דווקא אלא בעיקר כנוסעי רכב, וכמובן על כל הכלים הממונעים והדו-גלגליים. והשנה אני יותר מוטרדת. באוגוסט בדרך כלל חצי מהמדינה לא נמצאת בארץ אלא יוצאת לחופשות. השנה זה לא יהיה כך.
"ואני רוצה להוסיף נתון שמטריד אותנו במיוחד. בתחילת מגפת הקורונה בארץ והסגר שבעקבותיה, היינו אמורים לגלות ירידה במספר התאונות וההרוגים. אבל זה לא קרה. היו תאונות דרכים והקבוצה שכיכבה היא זו של צעירים שבמידה מסוימת רצו להשתחרר, פרקו עול. הצירוף של קבוצת צעירים שממילא נמצאת בעלייה עם בעיית הקיץ המוכרת, מאוד מטריד אותנו.
"וזו ההזדמנות לחדד. להורים יש מרכיב קריטי (במניעת תאונות) והם חייבים לחדד לילדים מספר דברים: ילד על אופניים חשמליים חייב קסדה. אסור לו להרכיב אחרים, חייב לרכוב רק בשבילים מסומנים".
הנושא הזה מאוד דומה לקורונה, כשעוברים מאכיפה לחינוך הציבור, ומאמצי הסברה לא עוזרים
"אני רוצה לתת לך דוגמה. כשהתחלנו עם הכלים החשמליים הייתה עלייה קיצונית בהרוגים שהתמתנה. ואחד הדברים שמיתנו (את מספר ההרוגים) זה השימוש בקסדות. היום כשאת מסתובבת בעיר זה לא שכולם עם קסדות, אבל יש שיפור. אלה דברים שבהסברה נכונה את יכולה לעשות".
מה הקמפיין הכי טוב ליולי-אוגוסט?
"לשים לב לילדים, לוודא שהם בגילאים הנכונים לשימוש בכלים. וקסדות כמובן".
מה עם המדינה בסיפור הזה?
"אנחנו מציעים למדינה פתרונות ופנינו לראשי רשויות, כי בעולם עשו את זה, ניצלו את תקופת הקורונה כדי לעשות את הערים בטוחות יותר. צריך התאגדות של כל ראשי הערים שיבואו ויגידו 'אנחנו עושים את הערים בטוחות'.