בחברת נת"ע האחראית על הקמת קווי הרכבת הקלה בגוש דן מוטחת לאחרונה ביקורת על לוח הזמנים המתארך והפגיעה הקשה במרקם החיים - ובעיקר נוחות התנועה - בכרך הגדול והעמוס ממילא. הביקורת כבר זולגת לשרת התחבורה הנכנסת, מירי רגב, המאיימת להוציא את הפרויקט מידיה של החברה. את מומחה התחבורה עמירם סטרולוב שהתארח באולפן ynet זה לא מפתיע. לדבריו, הוא צפה זאת כבר לפני שנים.
שלום לך, בוא נראה את הראיון שערכת אצלנו ב-2019. וכשאתה אומר את הדברים באולפן, בנת"ע מגיבים ב"אנחנו עומדים בזמנים". לא מפתיעים אותך האירועים?
"לא, בכלל לא. לא רק שזה לא מפתיע, זה היה צפוי. אני גם אויימתי אז שאם לא אפסיק לומר את דעתי, אתבע על-ידי החברה. ואני חושב שבמקרה הזה שרת התחבורה אמרה את הדבר הנכון".
עכשיו גילו שהרכבת הקלה נמצאת בפיגור?
"לא, הם ניסו לעשות כל מיני מהלכים במשרד התחבורה כדי לשפר את התפקוד של נת"ע. אבל מהתחלה יש בעיה בתהליכים. וגם כשיש אסטרטגיה נכונה, אם אתה לא מיישם אותה נכון אתה בבעיה, זה לא קורה".
מצד שני, יכול להיות שדווקא עכשיו להחליף את נת"ע בחברה אחרת, יעכב עוד יותר?
"אני לא מאמין בתפיסות האלה. תמיד יש את ההתלבטות אם לשפוך עוד כסף טוב על כסף רע. בגלל שהשקענו ועשינו, בואו נמשיך. (אבל אני חושב) שלפעמים צריך לשנות כיוון. ואמרתי כבר באולפן הזה שאם אני שר התחבורה, אפשר להוריד את רמת הפקקים ב-50% בתוך שנה. וזאת ההזדמנות של שרת התחבורה החדשה. קחי את זה. אפשר מהר, כאן, עכשיו, לא צריך לחכות לרכבות קלות. ישראל היום מתעסקת עם שלוש מערכות רכבות, זה הזוי".
כמה נזק אסטרטגי צפוי העיכוב הזה לגרום למערך התחבורה הציבורית בארץ?
"הנזק הוא של מיליארדים, עשרות מיליארדים בפקקים ובתאונות דרכים. ומה שמדהים זה שאפשר לפתור את הכל מחר בבוקר. בכירים במשרד התחבורה, שמעתי אותם אומרים שלו היו מקשיבים לי לפני ארבע שנים, הכבישים היו נראים אחרת. יש פתרונות יעילים, מהירים. שפרו את האוטובוסים, מחר בבוקר מערכות קווים יותר טובות, תגרמו לכך שהתחבורה הציבורית תהיה כל-כך אטרקטיבית שלא יהיה צורך להילחם ברכב הפרטי. אנשים יעדיפו לבד את התחבורה הציבורית".
אנחנו לא כל-כך קרובים לתרחיש הזה
"אבל אפשר לעשות את זה מחר בבוקר. זה מה שמוציא אותי משיווי משקלי. חבל על המיליארדים ועל אנשים שנתקעים בפקקים. זה אפשרי, זה כאן ועכשיו".
פורסם לראשונה: 14:13, 01.07.20