שתף קטע נבחר

עד סוף השנה: ניתן לפעול נגד העורב ההודי והעורב האפור

רשות הטבע והגנים פרסמה היתר צידה ופגיעה בעורב ההודי ובעורב האפור בשל חשש לפגיעה בביטחון הציבור ובטבע המקומי. את העורב ההודי ניתן יהיה לצוד מדרום לבאר שבע בלבד ואת האפור בכל הארץ - בכפוף לאישורים ורישיונות

רשות הטבע והגנים מתירה החל מהשבוע ועד 31 בדצמבר השנה לצוד ולפגוע בעורב ההודי מבאר שבע ודרומה, למעט בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים. ברשות הטבע והגנים הסבירו כי ההיתר הזמני ניתן בשל הצורך להתמודד עם תופעת התפשטות העורב ההודי, מין פולש אגרסיבי, הגורם לנזקים ופגיעה קשה באדם ובטבע המקומי.

 

עורבים על עמוד חשמל (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
עורבים על עמוד חשמל(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)

 

בהיתר יש סייגים לדרך שבה ניתן ללכוד או לפגוע בעורב ההודי. ברשות הטבע והגנים אמרו כי היתר הפגיעה בעורב ההודי כפוף למספר תנאים בהם: לכידה באמצעות מלכודת כלוב בלבד, תוך התחשבות בצער בעלי חיים, בדיקת המלכודת לפחות פעם בכל שלושה ימים תוך אספקה רציפה של מים ומזון, סימון המלכודת ומטרתן.

 

בתוך כך יתאפשר לשמן את ביצי העורבים ולפרק קינים למניעת בקיעת הביצים לאחר אישור גורם עירוני מקצועי שהוסמך על ידי מנכ"ל הרשות המקומית, ושהוכשר לזיהוי קן השייך לעורב ההודי. הפרטים הנלכדים יומתו בכפוף למגבלות הקיימות בחוק צער בעלי חיים ולפי הוראת הגורם המקצועי הרלוונטי ברשות המקומית ובכפוף לכל דין. כמו כן חל איסור להעתיק את מקומם של פרטים שנלכדו ולשחררם במקום אחר, או לסחור בהם.

עורב הודי (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
עורב אפור(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)

 

כמו כן, במסגרת ההיתר תתאפשר גם פגיעה או צידה באמצעות ירי בנשק חם לבעלי היתרי צידה וזאת תחת תנאים קפדניים בתיאום ובאישור המשטרה וכן באישור גורם מקצועי שיוגדר לכך ברשות המקומית שבה הירי מבוצע. הירי יתאפשר רק בשעות היום, משעת זריחת החמה ועד שקיעתה. בנוסף, הגורם העירוני המקצועי שהוסמך על ידי מנכ"ל הרשות המקומית יידרש לדווח על התוצאות באמצעות אתר מקוון או בדרך אחרת שתגדיר הרשות ותפורסם באתר האינטרנט.

 

העורב האפור

אבל לא רק בעורב ההודי יהיה ניתן לפגוע, אלא גם בעורב האפור. בהודעת רשות הטבע והגנים נכתב כי העורב האפור (Corvus corone) מוגדר כמין מתפרץ, שאוכלוסייתו גדלה משמעותית מעבר לכושר הנשיאה של השטח והוא גורם לנזקים לאדם ולטבע המקומי. ההיתר שניתן דומה בתנאיו להיתר הצידה של העורב ההודי, למעט שההיתר תקף בכל תחום ישראל, פרט לשמורות טבע וגנים לאומיים ולמעט באזור יהודה ושומרון.

 

עורבים בפעולה (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
עורבים בפעולה(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)

 

ברשות הטבע והגנים אמרו כי, "מטרת ההיתר היא למנוע פגיעה באדם ובטבע המקומי. העורב ההודי והאפור הם אוכלי-כל, הטורפים מכרסמים, זוחלים וחרקים, חומסים קינים של עופות, וגם מסבים נזקים לחקלאות. העורבים תוקפניים מאוד בסביבת הקן, ותוקפים כל עוף או יונק זר שהם מזהים כאיום. תוקפנותם מתעוררת בדרך כלל כאשר בני אדם עומדים וצופים לכיוונם והיא מגיעה לשיאה כשגוזליהם מתחילים את אימוני התעופה בגיל של כמה שבועות. בזמן זה חלק מהגוזלים נופלים לארץ, והוריהם, בסיוע עורבים שכנים להם, מגנים עליהם כמעט בכל מחיר. הם ממשיכים לטפל בגוזל שנפל לקרקע ותוקפים כל מי שמתקרב אליו. אדם שהחזיק וטיפל בגוזל עורבים מסומן על ידם כאויב גם כאשר הוא כבר לא מחזיק בגוזל".

 

באילת ביקשו בשנים האחרונים לאפשר לפגוע בעורבים ההודים. מהעירייה נמסר כי העורבים ההודים הבוגרים תוקפים בני אדם, מבוגרים וילדים ומשבשים את חיי התושבים והנופשים בה. בשנת 2014 התקבלה הוראה מהמשטרה להפסיק את הירי המבוקר. באותה עת היו באילת 250 עורבים, ועם הפסקת הירי, גדלה אוכלוסיית העורבים ההודים משמעותית והפכה למטרד חסר תקדים עבור העיר ותושביה.

זוג עורבים (צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
זוג עורבים הודים(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)

 

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר בעקבות הודעת רשות הטבע והגנים: "מדובר בפעולה צודקת ונכונה שנועדה לדלל מין פולש שעושה שמות בעיר אילת החל מהצקות ופגיעות פיזיות בתושבי העיר תוך שיבוש מתמיד באיכות חיי התושבים והנופשים ועבור דרך פגיעה בציפורים מוגנות ובטבע הייחודי של אילת. אני שמח על שיתוף הפעולה של גורמי הסביבה והאכיפה גם יחד לטובת מיגור התופעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
עורב הודי באילת
דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
מומלצים