הסערת סביב אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית והפתרון הלילי. שרת התחבורה, מירי רגב, שיגרה אתמול (ה') מכתב מאיים לשר האוצר ושר התחבורה לשעבר, ישראל כץ, למנכ"לי המשרדים ולראש הרשות לתחבורה ציבורית אמיר אסרף, ובו היא מאיימת כי תפנה ליועץ המשפטי ולמבקר המדינה בדרישה כי ישחרר את משרד התחבורה מהסכם השימוש באפליקציות, אותו היא מכנה "מעוות". הבוקר (ו') נודע כי רגב וכץ חתמו במהלך הלילה על צווים המסדירים את המשך תקופת המבחן לאפליקציות בשלושה חודשים במטרה לתקן בהן ליקויים לרבות הבטחת פרטיות המשתמשים.
1 צפייה בגלריה
עומסים בקו 370 בבאר שבע
עומסים בקו 370 בבאר שבע
(צילום: אולג שמידט)
רגב, אשר הודיעה השבוע כי בכוונתה להקפיא את רפורמת אפליקציות התשלום באמצעות הסלולאר עקב כשלי הגנה על פרטיות ופערי מחירים בין מרכז לפריפריה, גילתה לדבריה כי פקידי האוצר מנסים למנוע את חתימת השרים על תקנות חדשות הנדרשות כדי לאשר את הדחייה, שנועדה לבחון מחדש את רפורמה התשלום.
במכתב ששיגרה לשר כץ מנתה רגב את הבעיות שהרשות הארצית לתחבורה ציבורית בראשותו של אמיר אסרף, איתרה במכרזי האפליקציות ובהן: מחירי הנסיעה, אבטחת מידע ושמירה על פרטיות, רווח לא מידתי על חשבון הקופה הציבורית והענקת יתרון לא שווה על-פני האפליקציה הממשלתית.
"בעוד שבפריפריה נעים מחירי התחבורה הציבורית בין 2.8 ל-5.9 שקלים, מחיר הבסיס באפליקציה מתחיל ב-6 שקלים כמקובל בגוש דן. המשמעות היא ששוב השקיעה מדינת ישראל במוצר שעוצב עבור תושבי 'מדינת תל-אביב' ושוב נזנחו תושבי הפריפריה. שכן על אלה מהם שיחפצו להשתמש באפליקציה, הוטלה עליית מחירים של כ-200% בבת אחת", טוענת רגב.
עוד ציינה במכתב כי בבדיקה שערך צוות מקצועי "נמצא כי באפליקציה מספר כשלי אבטחה ובעיות שמירה על הפרטיות. לדוגמה, אישור המשתמש להוריד את האפליקציה, מבלי לקרוא את תנאי השימוש (ובינינו, מי קורא את תנאי השימוש), המאפשרת לזכיינים פרטיים גישה לקבצים וחומרים אישיים של המשתמש (על המכשיר הסלולארי)".
בדוגמה נוספת טוענת רגב כי "חישוב התשלום נעשה על-ידי שימוש ב-GPS שמחשב את נקודת העלייה ונקודת הירידה מהאוטובוס, אולם נמצא כי אין ודאות שהזכיין מנתק את ה-GPS. כך שבפועל ניתן לעקוב אחר משתמשי האפליקציה לאורך כל שעות היום".
לדברי רגב, "ביכולת הזכיינים להרוויח סכומי כסף עצומים מפרסום ושימוש במידע שנאסף על המשתמשים והרגלי החיים שלהם. לתדהמתי מצאתי כי המדינה שמעמידה את אפשרות הרווח הזו לזכיינים לא נהנית משום הטבה. לא כספית וגם לא ביכולת להשתמש בפלטפורמה זו לצורכי פרסום ממשלתי, קמפייני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשל".
גורמים במשרד התחבורה המעורים בבדיקה שנערכה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, ציינו באוזני ynet כי השרה מוטרדת מהעיכוב המכוון של פקידי משרד האוצר על החתימה הנדרשת על תקנות חדשות שיאפשרו את דחיית הרפורמה. "לאור המציאות בה האחריות כעת נופלת עליך ועליי, אני מבינה שפקידי משרד האוצר מסרבים להביא הנושא לחתימתך כמבוקש" היא פונה לשר כץ.
"לא ברור לי מה עומד מאחורי הבהילות האוצרית לצאת עם מוצר פגום, הן ברמת המחיר, הן ברמת האבטחה והן ברמת הפגיעה החברתית הקשה למשתמשי תחבורה ציבורית. באם לא יתאפשר לי הזמן לתקן את המוצר למוצר שוויוני ומאובטח אפנה ליועמ"ש ולמבקר המדינה על מנת לשחרר את משרד התחבורה מהסכם מעוות זה", כתבה השרה.
בתגובה לדברים נמסר מלשכת רגב כי ״אין בכוונתנו לנהל את השיח המקצועי בעניין האפליקציות דרך התקשורת. כידוע, האפליקציות סוכמו טרם כניסת השרה לתפקידה ולכן השרה כפי שהודיעה מעל לכל במה, תעמוד על מחויבותה להגנה על הציבור, למניעת האפלייה לרעה של תושבי הפריפריה בתעריפי הנסיעה ולשמירה על בטיחות ופרטיות המשתמשים״.
ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה
פורסם לראשונה: 15:20, 02.07.20