שתף קטע נבחר

שלב חדש במערכה: המסר מאחורי "הפיצוץ המסתורי" באיראן

הפיצוץ בנתנז פגע לפי הערכות במבנה שבו פותחו צנטריפוגות מתקדמות, שהיו מאפשרות לאיראן להעשיר אורניום במהירות מסחררת – ולפרוץ לפצצה בתוך חודשים או שבועות. ארה"ב וישראל הן החשודות המיידיות, גם למפרציות יש עניין. איראן קלטה את המסר, אך מאיימת במרומז בתגובה. פרשנות

 

 

בימים האחרונים נראה שנפתח שלב חדש, פעיל ומסוכן במאבק לסיכול תוכנית הגרעין האיראנית. סדרת הפיצוצים והשריפות המסתוריים שאירעו באיראן, כך מסתמן בוודאות שהולכת וגדלה, לא הייתה מקרית.

 

סביר בהחלט להעריך שגורם כלשהו שיש לו עניין בתוכנית הגרעין והטילים האיראנית ניסה להעביר מסר להנהגה בטהרן: להפסיק להעשיר אורניום מעבר לכמות המותרת על פי הסכם הגרעין עם המעצמות, להפסיק לפתח ולבנות צנטריפוגות חדשות ומהירות להעשרת אורניום - ולהפסיק לפתח ולבנות טילים ארוכי טווח שיכולים לשגר נשק גרעיני.

Зарево после другого таинственного взрыва в Тегеране ()
המסר נקלט, אבל איך איראן תגיב? הבזק האור מהפיצוץ בשבוע שעבר ליד טהרן

שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן (צילום: AP)
גם הלוויין תיעד. הנזק שנגרם למבנה בנתנז(צילום: AP)

  (צילום: ImageSat)
תמונות הלווין אחרי הפיצוץ לפני שבוע בטהרן(צילום: ImageSat)

האירוע שממחיש את המסר בצורה הברורה ביותר התרחש אתמול (חמישי) לפנות בוקר, בסביבות השעה 2:00: אש גדולה פרצה בפינה הצפון-מערבית של המתקן להעשרת אורניום בנתנז, כ-250 ק"מ מדרום לטהרן.

 

מתקן ההעשרה בנתנז הוא הראשון שנחשף כחלק מתוכנית הגרעין הצבאית האיראנית בשנות ה-2000. לפי מקורות זרים, מי שחשף את המתקן היה המודיעין הישראלי, והאיראנים נאלצו להודות בקיומו. במתקן פועלות גם היום צנטריפוגות המעשירות אורניום לרמת העשרה נמוכה.

 

האש, על פי תמונות שצולמו במקום, שרפה חלק ממבנה לבנים נמוך, וצולמה מהחלל על-ידי לוויינים אמריקניים. מהצילומים אפשר ללמוד שכנראה פיצוץ בתוך המבנה שנשרף או מתחתיו הוא שגרם לשריפה הגדולה ולנזק שנגרם למבנה.

  (צילום: AP)
לפרוץ לפצצה מהר יותר. צנטריפוגות מתקדמות בנתנז, שאיראן הציגה בנובמבר אשתקד(צילום: AP)

צנטריפוגה במתקן העשרת האורניום בנתנז  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מומחים אמריקנים, מהמכון ללימודי מניעת תפוצת נשק גרעיני ולביטחון ומהמכון למדע ולביטחון בין-לאומי של דייוויד אולברייט, אומרים כי במקום הוקם לא מכבר מפעל לפיתוח וייצור צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום.

 

ראשי תוכנית הגרעין האיראנית שחשו למקום לא פירטו מה מקור האש. בשני מקרים קודמים שהיו בימים האחרונים, האחד בהרים שממזרח לטהרן בשבוע שעבר והשני במרפאה בטהרן, ביום שלישי האחרון, יוחסו הפיצוצים לדליפת גז.

 

במקרה של נתנז, הדובר האיראני של הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז קמלבנדי, אמר כי במה שכינה "אירוע" נגרמו "נזקים פיזיים ופיננסיים" אך הדגיש כי לא הייתה פגיעה בפעילות של מתקן העשרת האורניום. ההכרזה הזו מתחכמת ומטעה, כי מה שנפגע היה כנראה מתקן לפיתוח צנטריפוגות (סרכזות) להעשרת אורניום, שהן מרכיב חיוני לא רק לתהליך העשרת האורניום, אלא הן שקובעות גם את המהירות שבה אפשר להעשיר אורניום בכמויות גדולות עד לרמה של 90% - רמה הנדרשת לייצור נשק גרעיני.

 

הדובר האיראני יכול היה לטעון שמתקן ההעשרה פועל ללא הפרעה, אך הוא לא דיבר על הצנטריפוגות שעל פיתוחן יש הגבלות בהסכם הגרעין בין איראן למעצמות (אותו הסכם שהנשיא דונלד טראמפ קבע שארה"ב תפרוש ממנו במאי 2018, אבל האיראנים טוענים שהם מקיימים אותו חלקית כדי שלא להיכנס לעימות עם מדינות אירופה, רוסיה ועם סין).

מתקן העשרת האורניום בנתנז (צילום: AP)
ישראל וארה"ב, לפי פרסומים זרים, כבר חיבלו בעבר בנתנז - באמצעות מתקפת סייבר(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

המתקן שנפגע בפיצוץ ובאש באזור נתנז זוהה בוודאות, על ידי שני מכוני מחקר אמריקניים פרטיים, כמבנה ששימש לעבודות פיתוח וייצור של צנטריפוגות. כמו כן, ידוע שעוד לפני חתימת הסכם הגרעין עסקה איראן בפיתוח צנטריפוגות חדשות מדגם IR6 ו-IR8 ועוד קודם לכן, גם IR2. המשותף לכל הצנטריפוגות האלה הוא שהן מסוגלות להעשיר אורניום מתוך גז UF6 (אורניום הקספלואוריד) שמוזן לתוכן. ככל שהצנטריפוגות מסתובבות מהר יותר, כך קצב העשרת האורניום גדול יותר. לכן, למעשה, פיתוח צנטריפוגות חדישות מאפשר לאיראן - ברגע שתחליט לפרוץ במהירות לעבר פצצה גרעינית - לעשות זאת אולי בתוך חודשים ואולי אף שבועות בודדים.

 

מנתונים אלה די ברור גם מדוע כל מי שחושש שאיראן תרכוש לעצמה יכולת לייצר נשק גרעיני מודאג מאוד. לא כל כך מכמויות האורניום המועשר שאיראן כבר צברה, בניגוד להסכם הגרעין עם המעצמות, אלא בעיקר מקיומן של הצנטריפוגות.

 

לזחול לגרעין - בלי משבר עם המעצמות

נתון נוסף שראוי להזכיר בהקשר זה הוא העובדה שלפי פרסומים זרים, ישראל וארה"ב חיבלו במתקן העשרת האורניום בנתנז באמצעות מתקפת סייבר לפני כ-12 שנים. לפי אותם פרסומים, במבצע משותף ליחידת 8200 של אמ"ן ושל סוכנות הביון האלקטרוני של ארה"ב הוחדר אז נגיף מחשבים שנקרא "סטקסנט" למחשבי מתקן ההעשרה וגרם להרס חלק ניכר מהצנטריפוגות.

 

האיראנים התגברו יחסית מהר על הבעיה, אולם פעילותו של המתקן שובשה בצורה משמעותית במשך שמונה חודשים. מההתבטאויות הציבוריות אתמול באיראן עולה שגם המתקן לייצור ופיתוח הצנטריפוגות החדישות נפגע בצורה משמעותית, והדבר עלול לשבש את מאמצי איראן "לזחול" לעבר יכולת גרעינית צבאית מבלי לעורר משבר בין-לאומי עם המעצמות ועם גרמניה, שעדיין דבקות בהסכם הגרעין שחתמו עם איראן ב-2015.

דיווחים לא רשמיים על פיצוץ באזור טהרן ()
איראן טוענת: זו הייתה דליפת גז. הפיצוץ ליד טהרן בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר
 

האזור החרוך אחרי הפיצוץ בשבוע שעבר, כפי שנצפה מהלוויין (צילום: AP)
תיעוד הנזק שנגרם בפרצ'ין. ליד אזור שבו מפתחים טילים ודלק רקטי(צילום: AP)

האירוע בנתנז מצטרף כאמור לשני אירועים נוספים מהימים האחרונים. לפני כמעט שבוע, בלילה שבין חמישי לשישי, אירע פיצוץ במתקן צבאי בהרים שממזרח לטהרן, שלאחריו טענה איראן כי הוא התרחש באזור בסיס פרצ'ין, בסיס ששימש בעבר את הרפובליקה האיסלאמית לקידום תוכניות הגרעין והטילים שלה, אם כי לטענתה היה זה בסך הכול פיצוץ של מצבור גז. בתמונות לוויין שמתפרסמות היום נראה שמכלי הגז הושמדו לחלוטין.

 

על פי צילומי לוויין שסיפקו חברות פרטיות, הפיצוץ ממזרח לטהרן אירע במתקן שבו מפתחים ומייצרים טילים ודלק לטילים. צילומים של הבזקי האור החזקים שגרם הפיצוץ מעידים קרוב לוודאי שמה שהתפוצץ וגרם ללהבה שנראתה למרחקים ובבירה טהרן היה דלק לטילים - אולי תערובת של דלק מוצק ודלק נוזלי.

 

האפקט של פיצוץ תערובת שכזו גדול בהרבה מפיצוץ חומר נפץ רגיל. זו הייתה כנראה תאונה, אולי כתוצאה מדליפה במצבור גז גדול. 

 

האירוע השני אירע ביום שלישי השבוע, כאשר מרפאה בצפון טהרן התפוצצה - גם אז לטענת השלטונות כתוצאה מדליפת גז. בפיצוץ נהרגו 19 בני אדם, אירוע יוצא דופן, אם כי עדיין תרחיש שיכול לקרות.

Место взрыва в поликлинике Тегерана. Фото: EPA ()
הנזק מהפיצוץ הקטלני במרפאה בטהרן. לא ברור אם יש לכך קשר, אך האיראנים ניצלו לא פעם במתקנים אזרחיים לתוכנית הגרעין שלהם

חייבים בהקשר זה לציין עובדה נוספת: האיראנים כבר השתמשו בעבר במעבדות שהוסבו למתקנים אזרחיים, בלב אזורי מגורים ומשרדים בטהרן, כמקומות שעסקו בפיתוח רכיבים של נשק גרעיני כמו מרעומים וציוד אחר שיש לו נגיעה לנשק גרעיני. גם ארכיון הגרעין האיראני שהמוסד הביא לישראל היה בלב אזור מיושב בטהרן.

 

למי יש עניין להעביר אזהרה לאיראנים ותוך כדי גם לגרום לשיבושים מהותיים במאמצי איראן לקדם בחשאי את תוכנית הנשק הגרעיני שלה? ברור למדי שישראל וארה"ב בראש הרשימה, אולם גם למדינות האזור כמו למשל ערב הסעודית ואיחוד האמירויות יש עניין ברור לחבל בתוכנית הזאת.

 

איראן מחכה לבחירות בארה"ב

לאחרונה פרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם כי איראן צברה כ-1,700 ק"ג של אורניום מועשר לדרגה נמוכה של 4.5%. זאת בעוד שלפי הסכם הגרעין בין איראן למעצמות מותר לה להעשיר רק לרמה של 3.67% ומותר לה להחזיק רק 300 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה הזאת. המידע הרשמי של סבא"א בדבר הכמות שאיראן צברה מעיד שלטהרן יש כעת כמות אורניום מועשר בדרגה נמוכה שתספיק לייצור יותר מראש קרב גרעיני אחד. הצנטריפוגות החדשות שהיא מפתחת מאפשרות לה לעשות את זה כבר היום במהירות גדולה פי שניים מבעבר ולהגיע להעשרה של 90%.

נתניהו. לא הגיע לטקס, אבל שלח נאום מוקלט (צילום: ניידת שידור ses)
מודאג, אך לא שובר את הכלים מול הקהילה הבינלאומית. נתניהו(צילום: ניידת שידור ses)

גורמי ביטחון בישראל, כמו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביעו בגלוי דאגה מהקצב שבו איראן מנסה להגיע כעת ליכולת גרעינית, אך נמנעו מלשבור את הכלים מול הקהילה הבינלאומית. ההערכה היא שאיראן משתדלת כרגע להוריד פרופיל בהמתנה לתוצאות הבחירות בארה"ב, בתקווה לנהל לאחר מכן משא ומתן מחודש עם וושינגטון, שבמסגרתו יוסרו מעליה הסנקציות אך תוכל להמשיך בתוכנית הגרעין והטילים כפי שעשתה לפני שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין.

 

במקביל, איראן מפתחת את הטילים ומעשירה אורניום באופן שיאפשר לה במהלך השנה הבאה לפרוץ לעבר נשק גרעיני בתוך שבועות או חודשים סבורים - גם אם המשא ומתן עם האמריקנים לא ייפתח או לא יצליח.

 

ברור שגם ארה"ב מודאגת מהתפתחות זו. ישנם כמה סימנים שעלולים להצביע על ישראל וארה"ב - כל אחת לחוד או שתיהן יחד - כמקור לפגיעות בתוכנית הטילים ובפיתוח הנשק הגרעיני באיראן. בין היתר, שלארה"ב ולישראל, לפי פרסומים זרים, יכולות התקפיות מגוונות לפגוע עמוק בתוך איראן ובלב המתקנים הסודיים ביותר שלה. יכולות התקפיות כאלה יכולות להיות באמצעות סייבר או באמצעות סוכנים הפועלים בתוך איראן.

 

חציית קווים אדומים

לגבי הפיצוץ והשריפה בנתנז יש לציין כי ארגון שלא זוהה בעבר, בשם "הברדלסים של המולדת", שלח דואר אלקטרוני לרשת BBC בשפה בפרסית, שבו הוא נטל אחריות להתקפה על המתקן לייצור צנטריפוגות בנתנז. בסוכנות הידיעות AP, ב-BBC וב"ניו יורק טיימס" ציינו כי לא ניתן לאמת אם הקבוצה, שטוענת שהיא מורכבת ממתנגדים מתוך כוחות הביטחון האיראניים, באמת קיימת. גם מומחים לאיראן לא שמעו על הקבוצה מעולם.

  ()
ישראל וארה"ב בראש רשימת ה"חשודים". גם סעודיה ואיחוד האמירויות בעלות אינטרס

השאלה כעת היא איך האיראנים יגיבו והאם הבינו את המסר? על התגובה האיראנית אפשר ללמוד ממאמר פרשנות שפרסמה אתמול סוכנות החדשות האיראנית הרשמית "אירנ"א", שבו נאמר: "הרפובליקה האיסלאמית של איראן ניסתה עד כה שלא להחמיר ולהאיץ את המשברים ולהימנע מיצירת תנאים ומצבים לא צפויים... אבל חציית הקווים האדומים על ידי מדינות עוינות, בעיקר המשטר הציוני וארה"ב, יגרמו לכך שהאסטרטגיה הזו תשתנה".

 

בלשון פחות עמומה, המשטר האיראני אומר באמצעות המאמר הזה, שקיבל אישור מגבוה: 'אנחנו נמנענו לאחרונה מפרובוקציות במפרץ הפרסי ונגד ישראל בסוריה ונגד האמריקנים בעיראק, כיוון שלא רצינו להחמיר עוד יותר את המתיחות ואת חוסר היציבות באזור המפרץ הפרסי והמזרח התיכון, למרות הסנקציות שהטילו עלינו. אבל הפעולות האחרונות, כלומר אלה שבוצעו בשבוע האחרון, יגרמו לנו להגיב'.

 

אין עדות בהירה יותר מזו שהמסר נקלט בטהרן ואף הובן, אבל ברור גם שאיראן מאיימת שתגיב. היא לא מפרטת איך, היא לא מפרטת מתי והיא אפילו לא אומרת אם היא תגיב כבר על האירועים האחרונים שנעשו בשטחה או שרק על אלו שיהיו בעתיד, אבל האיום הוא מפורש. אפשר להעריך ואפילו לקבוע שהחל שלב חדש סביב שאיפת איראן לפתח ולהחזיק בנשק גרעיני משלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ImageSat
ההרס אחרי הפיצוץ בשבוע שעבר ליד טהרן
צילום: ImageSat
מומלצים