4 צפייה בגלריה
קייטנת עולם הכושר
קייטנת עולם הכושר
קייטנת עולם הכושר
(צילום: אייל צור )
גם אחרי שההרשמה נפתחה גם לתלמידי כיתות ד', רק 60% נרשמו לבית הספר של החופש הגדול, מסגרת הקיץ של משרד החינוך שעמדה במוקד הביקורת מצד ההורים על הנחיות מבולבלות וחשש מחשיפה לקורונה. בשנה שעברה נרשמו יותר מ-80% בקרב תלמידי כיתות א'-ג', נתון שנמצא הפעם רק בקרב ילדי הגנים.
לדברי ההורים, שיעורי ההרשמה הנמוכים מצביעים על אי אמון במשרד החינוך. רבים חששו מההנחיות הסותרות: בעוד שהוראות משרד הבריאות מגבילות התקהלויות עד 20 בני אדם, בבית הספר של החופש הגדול אושרו התקהלויות של עד 35 ילדים.
"מאז חידוש הלימודים ניתנה הנחיה לשמור על קבוצות קבועות ("קפסולות") מבלי לערבב בין תלמידי הכיתות השונות, ואילו עכשיו, כדי לחסוך כסף אפשרו לערבב וליצור כיתות גדולות", אמרו ההורים. "בגלל שלא כל הילדים נרשמו, כדי למלא כיתות ערבבו שתיים-שלוש כיתות שונות".
ברקע הטענות לערבוב בין כיתות בשל שיעור ההרשמה הנמוך, שר החינוך יואב גלנט הבהיר כי משמעות ה"קפסולות" היא סגירה של מסגרות הקיץ. "אפשר להשאיר פתוח או לסגור, אין מצב ביניים", אמר השר.
4 צפייה בגלריה
קייטנה בבית ספר בשדרות
קייטנה בבית ספר בשדרות
שיעורי הרשמה נמוכים בבתי הספר של החופש הגדול
(צילום: רועי עידן)
במשרד האוצר הזהירו מסגירת בתי הספר בקיץ וטענו כי אם מיליון ילדים יישארו בבתים - מיליון הורים יצטרכו לשמור עליהם, והנזק לכלכלה, "שגם ככה מדשדשת", כלשונם, הוא קריטי.
גלנט הודיע שיתנגד לכל ניסיון להעביר את המערכת לקפסולות. במשרדי הבריאות, החינוך והאוצר יקיימו לאורך הלילה התייעצויות כדי להגיע לפתרון מוסכם שיובא לאישור הממשלה.
"תחילה תעתעו בהורים כשהבטיחו תשעה ימים נוספים - ואחר כך חייבו אותם להירשם לבית הספר של החופש הגדול כדי ליהנות מהם. בסוף התברר שזה נטו בייביסיטר", אמר ל-ynet אפי קובי, חבר הנהגת ההורים בתל אביב.
לדבריו, הורים רבים העדיפו להשאיר את ילדיהם בבית מאשר לסכן אותם בצפיפות שבכיתות. "איך אפשר לדבר על איסור התקהלויות ולהפקיר את הילדים?", שאל קובי.
4 צפייה בגלריה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
הורים רבים קבלו גם על כך שלא הצליחו לקבל תשובות ברורות ממשרד החינוך על החזרים כספיים במקרה של סגירה בגלל הקורונה. המחיר לילד, נזכיר, נע בין 540-360 שקל (לאשכולות 10-5, אשכולות 4-1 ללא תשלום), ותוספת של 900-850 שקל עבור צהרונים.
ברשויות המקומיות טענו כי לפי הבנתם גם אם המוסד החינוכי נסגר לשבוע-שבועיים ונפתח בסופו - הפיצוי הכספי יהיה נתון לשיפוי שיגיע מהמדינה.
ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב, יצאה נגד התנאים שבהם ילמדו ילדי הגנים וכיתות א'-ד'. "לא פלא ששיעור התחלואה גבוה", אמרה ברנד. "חוסר התיאום בין משרדי הממשלה הוא לא סביר. משרד החינוך הודיע שיתקצב רשויות מקומיות רק על גנים עם ממוצע של 28 ילדים ויותר - ומשרד הבריאות מודיע שפתיחת הגנים תוגבל רק ל-28 ילדים, כך שלשכת הבריאות המחוזית שאלה אותי מדוע העירייה מצופפת כיתות של יותר מ-28 תלמידים. וכל זאת - כשמתווה ההפעלה של המסגרות פורסם ארבעה ימים בלבד לפני תחילתן, מה שמותיר זמן מועט להיערך".

4 צפייה בגלריה
ציפי ברנד
ציפי ברנד
ציפי ברנד
(צילום: יונתן בלום)
ברנד הוסיפה כי משרד החינוך חייב לתקצב את המשך הפעילות בכיתות האורגניות כדי למנוע ערבוב בין גנים והדבקה המונית. "אני שותפה מלאה לתסכול של ההורים. אנו צריכים לצאת מגדרנו כדי לסייע למשפחות ולהורים לשמור על שגרה ולאפשר את המסגרות לילדים כדי שהמשק יוכל לעבוד. בסופו של דבר מדובר בילדים שעברו במהלך השנה הזאת המון שינויים, ולכל החלטה יש גם השלכות רגשיות ופדגוגיות".