שתף קטע נבחר

יקשה על איראן להסתיר פיתוח נשק גרעיני: זהו אופק 16

לוויין הריגול, ששוגר הלילה בהצלחה מפלמחים, ישפר את יכולות ההתרעה של ישראל לפני שיגור טילים ויסייע לעקוב אחרי הכנות לניסויים גרעינים באיראן, אם יהיו כאלה. "השיגור היה רהוט וכבר קיבלנו מאופק 16 תשדורות תקינות. הוא יעצים את יכולות אמ"ן", אמר גורם במערכת הביטחון

 

 

לוויין הריגול אופק 16, ששוגר הלילה בהצלחה לחלל מבסיס פלמחים, מאפשר לישראל הבחנה טובה יותר בשינויים על פני הקרקע בכל שטח איראן וכן במקומות מרוחקים כמו תימן, שם פועלים החות'ים שאיימו לשגר טילים לישראל. הלוויין החדש משפר את יכולות ההתרעה של מדינת ישראל לגבי הכנות לשיגור טילים והתרעות על טילים ששוגרו, ומאפשר לעקוב אחרי פיתוח נשק גרעיני על ידי איראן, כולל בניית מתקני פיתוח והכנות לניסויים גרעיניים, אם יהיו כאלה בעתיד. צפו בתיעוד השיגור, כפי שהגיע במייל האדום.

 

הלוויין החדש משפר למעשה את היכולת של ישראל להשיג התרעות מוקדמות על הכנות לירי טילים, על ניסויים בטילים חדשים ועל אתרים שבהם מפותחים ומיוצרים רכיבים של תוכנית הגרעין האיראנית. יתרונו הגדול שהוא מצטרף למערך הלוויינים הישראלי הקיים, ולכן אפשר להסיט אותו ולכוון אותו למטרה מסוימת. הרזולוציה שניתן לקבל ממנו טובה - וכך ניתן להבחין בפרטים.

שיגור לוויין (צילום: בן נתניאל)
שיגור אופק 16, הלילה(צילום: בן נתניאל)

שיגור לוויין (צילום: משרד הביטחון )
השיגור הלילה מבסיס פלמחים(צילום: משרד הביטחון )

אופק 16 יאפשר לחקור מטרות בתכיפות רבה יותר, ויקשה על האיראנים להסתיר דברים למשך זמן רב. ככל שיותר לוויינים ישראלים חולפים מעל פני נקודה מסוימת, כך הסיכוי להסתרה קטן. הדבר יאלץ את האיראנים להוריד אל מתחת לקרקע את מתקני הפיתוח, הייצור ואחסון הטילים והנשק הגרעיני שלהם.

 

משגר הלוויינים שבאמצעותו שוגר אופק 16, שביט, עשוי להעיד על יכולת טילית ישראלית ארוכת טווח גדולה מבעבר. כידוע, יכולות שיגור לוויין, במיוחד נגד כיוון סיבוב כדור הארץ, מעידות על יכולת לשגר טילים, לאו דווקא לחלל אלא גם לטווחים ארוכים בכדור הארץ, ועל פי פרסומים בעולם גם עם ראשי קרב גדולים.

 

"השיגור היה רהוט, ואני אומר זאת בגאווה", הסביר גורם במערכת הביטחון שהיה מעורב בשיגור. "קיבלנו ממנו אינדיקציות ראשונות, והוא עבר מעלינו לראשונה בשעתיים האחרונות. זה חלק מתוכנית רב-שנתית שנגזרת מהצרכים המבצעיים. הלוויינים הישראליים נותנים מענה אידיאלי לאיומים המגוונים שיש על ישראל".

שיגור לוויין (צילום: משרד הביטחון )
אופק 16. הוא כבר בחלל(צילום: משרד הביטחון )

צילום לוויין של המתקן ב נתנז איראן ()
תוצאת הפיצוץ בנתנז

לדברי הגורמים ממערכת הביטחון, "הלוויין הוא מתקדם מסוגו, מחזק את היכולות האסטרטגיות של ישראל ומעצים את יכולות אגף המודיעין של צה"ל. הלוויין כבר העביר לנו תשדורות תקינות לאחר ששוגר מערבה, כמו בשיגורים קודמים".

 

במערכת הביטחון הדגישו כי הקורונה לא עצרה את הפרויקט: "את הבדיקות וההרכבות האחרונות ללוויין עשינו בשיא הסגר. לא עצרנו. נעשה לו עוד בדיקות עד שיועבר באופן מלא למערכת הביטחון". באשר להשוואה עם הלוויינים הקודמים ציינו במערכת הביטחון: "אופק 16 דומה לאופק 11 מבחינת יכולות, אך עשינו לו שיפורי דיוק. הוא ייתן תפוקה מבצעית מקסימלית".

 

השיגור אומנם תוכנן מראש, אך מגיע דווקא בשיאה של תקופה מתוחה מול איראן. רק הלילה צוטט ב"ניו יורק טיימס" גורם מודיעיני במזרח התיכון שייחס את הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז לישראל, וטען שהיא השתמשה לצורך כך ב"פצצה עוצמתית". עם זאת, אותו גורם טען כי ישראל אינה אחראית לפיצוצים בתחנות כוח ולדליפת גז כלור במפעל כימי, שהממשל האיראני טען שהיו תאונות.

 

את פיתוחם וייצורם של הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מנהלת החלל "אתגר" במפא"ת. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט - חטיבת טילים וחלל, באמצעות מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט יחד עם "מלמ" המפתחת את המשגר. את מצלמת הלוויין פיתחה חברת "אלביט מערכות". החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית, "תומר", ייצרה את מנועי טיל השיגור יחד עם חברת רפאל. בפרויקט שותפות חברות רבות נוספות, בהן "רוקר" ו"סיאלו". 

 

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "הצלחת שיגור הלוויין אופק 16 הלילה היא הישג אדיר. העליונות הטכנולוגית והמודיעינית של מדינת ישראל היא אבן יסוד בביטחונה. העובדה שישראל היא אחת מ-13 מדינות בעולם בעלות יכולת שיגור לחלל אינה מובנת מאליה, והיא עומדת בראש ובראשונה בזכות האנשים ששוקדים על המערכות הללו ומקדמים יכולות פורצות דרך לאורך השנים. נמשיך לחזק ולבצר את כוחה של ישראל בכל חזית ומכל מקום".

 

ישראל הייתה המדינה השביעית בעולם שהגיעה ליכולת מלאה בחלל (שיגור ולוויינות), וכיום היא היא כאמור אחת מ-13 מדינות בעלות יכולת זו, לצד ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, איטליה, בריטניה, הודו, דרום וצפון קוריאה, יפן, אוקראינה ואיראן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נועה לוינסון
תיעוד השיגור
צילום: נועה לוינסון
מומלצים