שתף קטע נבחר

מדהים: תיעוד חדש של המכתש הקפוא במאדים

מקפת של סוכנות החלל האירופית תיעדה את מכתש קורוליוב, שאורכו כ-82 ק"מ. צפו בסרטון המדהים ממאדים

סרטון שלא מהעולם הזה: סוכנות החלל האירופית פרסמה סרטון שבו נעשה שימוש בתמונות באיכות גבוהה שצילמה המקפת מארס אקספרס, המקיפה את מאדים. בסרטון ניתן לראות את מכתש קורוליוב הקפוא, שאורכו כ-82 ק"מ.

 

 

בתחילת הסרטון המלא של סוכנות החלל האירופית ניתן לראות את כוכב הלכת מאדים. בהמשך מתמקד הסרטון באזור הצפוני של כוכב הלכת השכן - שם נמצא המכתש הענק. בסרטון ניתן לראות את החלק העליון של שכבת הקרח, שעומקה כ-1.8 ק"מ. המכתש עצמו נמצא מעט דרומית לקוטב הצפוני של כוכב הלכת השכן.

 

לא מדובר בשלג, שאותו אנחנו מכירים מכדור הארץ, אלא בקרח מים. זהו מאגר קרח מים הגדול ביותר במאדים, פרט למאגרים בקוטב הצפוני ובקוטב הדרומי של כוכב הלכת השכן.

 

 

המכתש במאדים נקרא על שמו של סרגיי קורוליוב, מהנדס הטילים שהצעיד את ברית המועצות להישגים הגדולים ביותר של ראשית עידן החלל. קורוליוב היה אחראי בין היתר לשיגור הלוויין הראשון והאדם הראשון לחלל, וגם לשיגור האישה הראשונה לחלל.

 

לאחר מותו החלו האמריקנים לעקוף את הסובייטים במרוץ החלל, וביולי 1969 ניצחה ארצות הברית למעשה כשניל ארמסטרונג ובאז אולדרין היו בני האדם הראשונים שדרכו על אדמת הירח.

 

המכתש הלבן במאדים (צילום: סוכנות החלל האירופית)
המכתש הלבן במאדים(צילום: סוכנות החלל האירופית)

 

מה זה קרח מים?

בכתבה של ערן פוס ממכון דוידסון לחינוך מדעי נכתב כי כמעט כל המים במאדים כיום הם במצב צבירה מוצק, כלומר קרח. פרט להם יש אדי מים באטמוספרה, מים שספוגים בסוג של קרקע בשם רגולית שמורכבת מאבק ושברי סלעים, ובנוסף כמויות זעירות של מים בתמלחות - ריכוזי מלח הסופחים מים מהסביבה.

 

קרח מים דווקא יש שם בשפע, אך המקום היחיד שבו הוא חשוף לאטמוספרה הוא בקוטב הצפוני. גובהו של הקרח בקוטב הצפוני של מאדים נע בין שני קילומטרים לשלושה, וקוטרו כאלף קילומטר. נפחו הכולל הוא כ-55% מנפח הקרח בגרינלנד. בקוטב הצפוני של מאדים אפשר להבחין בשכבות בצבעים שונים. ב-25 במאי 2008 נחתה על מאדים הגשושית פיניקס, גירדה את פני השטח ומצאה קרח טהור בעומק של כמה סנטימטרים, בקו הרוחב 68.

 

כיום אנו יודעים שיש קרח יציב מתחת לפני השטח מהקוטב הצפוני ועד לקו הרוחב 60 בערך. באזורים אחרים בכוכב הלכת צילומי לוויין מתעדים מדי פעם בפעם קרח שנחשף על ידי פגיעת מטאוריטים, ונעלם במהירות. בנוסף יש קרח גם בקוטב הדרומי, אולם הוא מכוסה בשכבה קבועה של קרח יבש (פחמן דו-חמצני קפוא), ונפחו קטן בהרבה מנפח המים הקפואים שבקוטב הצפוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סוכנות החלל האירופית
מכתש קורוליוב
צילום: סוכנות החלל האירופית
מומלצים