פרסום לרפואת נשים – בכיכובם של גברים בלבד: קופת החולים כללית פרסמה מודעות המזמינות נשים חרדיות להצטרף לשירותיה, ובחרה דווקא בשלושה גברים מהמגזר לשמש כ"פרזנטורים" - ואף לא אישה אחת לצידן. "עכשיו באשדוד כולן יודעות", נכתב במודעה, "כללית הכי טובה ברפואת נשים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

3 צפייה בגלריה
הפרסומת לנשים - והגברים ברקע
הפרסומת לנשים - והגברים ברקע
הפרסומת לנשים במודעת סל הלידה - והגברים ברקע
( צילום: נטלי רוזנבלום)

"צורם ומטריד"

הפרסום הצליח לעורר זעם ברשתות החברתיות – כולל בקרב נשים חרדיות תושבות אשדוד. "וואו כללית, וואו", כתבה מלכי רוטנר בפייסבוק, "אני קהל היעד המדויק של הפרסומת הזו: אישה חרדית, אשדודית וחברה בכללית".
3 צפייה בגלריה
 המציגים אינם רופאי נשים
 המציגים אינם רופאי נשים
המציגים אינם רופאי נשים
( צילום: נטלי רוזנבלום)

"אין לי שמץ מיהם הגברים האלה, ואין לי שמץ מה עבר לכם בראש כשחיברתם בין מקצועיות ברפואת נשים לשלושה גברים רנדומליים (ידוענים? פרזנטורים? ייצוגיים? מה?). כל כך עקום. כל כך מעוות. כל כך לא מחובר למציאות, גם לא לזאת שקורית בשכונה החרדית באשדוד - רובע ז'. צורם ומטריד".
אסתי שושן, מייסדת ומנכ"ל "נבחרות", אומר כי "כללית כותבים שזו טעות מקומית, אבל זו מדיניות. כמובן שהמילה הריון לא תוזכר, רק 'סל לידה'. זה מעצבן כי זה מראה שאף אחד שם לא רואה הלקוחה החרדית, למה לשים פרזנטורים גברים? אם אתם לא יכולים לשים נשים אז אל תשימו כלום. אם ככה נראים שירותי הבריאות של כללית אז המצב גרוע".
שושן מתארת תהליך של הקצנה במגזר החרדי בהעלמת דמויות של נשים "גדלתי בבית חרדי ובספרים שלנו היו ציורים של נשים צדיקות וצנועות. אני מסתכלת בספרות החרדית שמתפרסמת היום ולא רואה אפילו ילדות ונערות. מגילת אסתר מצוירת שאין בה אסתר. כל עוד זה קורה בתוך החברה החרדית את אומרת מילא החברה ברגע שגופים עסקיים וציבוריים משתפים פעולה עם הדבר הזה הם מקבעים אותו. קופת חולים כללית יצרה סטנדרט שאי אפשר לסגת ממנו. כל פעם יש חומה חדשה שאי אפשר להוריד אותה". אורי קידר מנכ״ל תנועת ישראל חופשית אמר: "טוב תעשה קופת חולים כללית אם לא רק תגנוז את הקמפיין הנוכחי כפי שכבר הבטיחה, אלא תעלה במקומו קמפיין שבו תמונות של נשים יתנוססו בגאון, בלי להמשיך בקו המתנצל לפיו יש להימנע מתמונות של נשים בפרסום לקהל כזה או אחר". לדבריו, "מי שלא מעוניין לראות נשים במרחב הציבורי יעשה טוב לכולנו אם יבודד את עצמו מהציבור גם בשגרה ולא רק בקורונה, וידעו ויזהרו כל הגורמים המפרסמים - הימים שבהם תוכלו להדיר נשים מפרסומיכם ושזה יעבור בשקט לא יחזרו עוד".
בעקבות פניית ynet, ב"כללית" התנצלו ומסרו בתגובה כי עיצוב המודעה מקורו ב"טעות אנוש", לדבריהם, "והתמונות שנבחרו אינן קשורות לשירות המדובר. המודעות יוסרו באופן מיידי ואנו מתנצלים על המקרה".
3 צפייה בגלריה
 המודעה המציגה את רפואת הנשים
 המודעה המציגה את רפואת הנשים
המודעה המציגה את רפואת הנשים
( צילום: נטלי רוזנבלום)