המחיר הממוצע עבור גלישה סלולרית בישראל הוא השני הנמוך בעולם - כך עולה ממחקר מקיף שערך אתר השוואות המחירים הבריטי הנחשב, Cable.co.uk. את המחיר הממוצע הנמוך בעולם לגלישה משלמים צרכני הסלולר בהודו, ואחרי ישראל ניצבות קירגיזסטן, איטליה ואוקראינה.
2 צפייה בגלריה
אישה הולכת עם סמארטפון
אישה הולכת עם סמארטפון
גלישה סלולרית במחירים נמוכים
(צילום: Shutterstock)
החוקרים השוו את המחיר הממוצע ל-1 גיגה-בייט גלישה ב-228 מדינות ובין 5,554 חבילות שימוש, בין התאריכים 3 ל-25 בפברואר השנה. בישראל, הם מצאו, הוא עומד על 38 אגורות לגיגה. בהודו - 31 אגורות.
האתר מדווח על פער עצום במחירים בין המדינות הזולות למדינות היקרות, בראשן מדינות האי סנט הלנה (182 שקל לגיגה), איי פוקלנד (140 שקל) ונאורו (105 שקל). גם באפריקה הגלישה הסלולרית יקרה, למשל 80 שקל לגיגה בצ'אד. בתימן משלמים 55 שקל לגיגה.

מלחמה על הכיס

ההסבר, לפי האתר, נובע מרמת התשתית הסלולרית במדינה, מהתלות של התושבים בסלולר, או, לחלופין, מהמצב הכלכלי שלהם. כך, במדינות אי מנותקות אין תשתית של סיבים ויש צורך בפתרונות יקרים כמו קישור לווייני, שמתבטאים במחיר לצרכן. באפריקה למשל התשתית חלשה ומוגבלת ורק מיעוט תלוי ברשת הסלולרית בפרנסתו ובאורח חייו. במדינות שבהן התלות ברשת גבוהה והתשתית רחבה וזמינה, היקף המכירות גדל ומביא להוזלה.
עם זאת, ב-Cable.co.uk מציינים משתנים נוספים התורמים לרמת המחירים. כך, למשל, במדינות הנחשבות עשירות יותר - כמו קנדה וגרמניה - מפעילות הסלולר גובות מחירים גבוהים יותר, ובמדינות שבהן קיימת תחרות עזה בין ספקיות סלולר שונות - כמו ישראל - עלות הגלישה הממוצעת תרד ככל שיהיו יותר ספקיות. במדינה עם שתי ספקיות מדובר בכ-45 שקל בחודש, במדינה עם שלוש ספקיות בכ-30 שקל, ובמדינות עם ארבע ספקיות או יותר - כ-18 שקל.
לפי האתר, "שלושה רבעים מהישראלים מחזיקים בסמארטפון, וישראל מתהדרת בחדירת שוק סמארטפונים גבוהה יותר משל ארצות-הברית. ספקיות רבות מכסות את רוב המדינה עם רשת דור רביעי מהירה". בהודו, שבה אוכלוסייה צעירה בעלת מודעות טכנולוגית גבוהה במיוחד, פועל שוק סמארטפונים תוסס, עם מתחרים רבים.