נאבקים באנטישמיות ובהתבוללות: כמות הנפטרים הגבוהה מנגיף הקורונה פגעה בחוסנה של הקהילה היהודית בארה"ב, והסגר גרם למשבר כלכלי חמור – וכעת איום חדש מסתמן בפתח: התבוללות על רקע המשבר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >> סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, מזהיר בריאיון לאולפן ynet כי עתיד העם היהודי בארצות הברית תלוי בסיוע הישראלי. "הקהילה היהודית בעולם חוותה שלושה משברים, שניים מהם גם אנחנו חווים פה, זההמשבר הבריאותי והמשבר הכלכלי".
קיראו עוד בערוץ היהדות: בניגוד לתקנות - הכנסת ספר תורה המונית, בחסות המשטרה הקומיקס שמסעיר את בני ברק: "ישו מוזכר בתנ"ך" הרב הראשי: חולי קורונה פטורים מצום י"ז בתמוז לדבריו, המשבר הכלכלי עלול להשפיע באופן משמעותי על הקהילה היהודית-אמריקאית. "היום הורים שרוצים שהילד שלהם ילך ללמוד בבית ספר יהודי בארה"ב צריכים לשלם בממוצע כ-40 אלף דולר לשנה", הוא מסביר. "זה אומר שאם אתה מובטל או לא פותח את החנות שלך כבר 4 חודשים בגלל המצב – ב-1 בספטמבר תהיה לך בעיה. אתה תהיה חייב לשלוח את הילד שלך ל'פאבליק סקול' וכך לחסוך את ה-40 אלף דולר, רק כדי שיהיה לך מה לאכול".
2 צפייה בגלריה
יעקב חגואל מודאג
יעקב חגואל מודאג
יעקב חגואל מודאג
(צילום: שחר גולדשטיין)
חגואל מתייחס גם לעלייה החדה במקרי התקיפה האנטישמיים ברחבי ארה"ב וברשתות החברתיות, כזרז נוסף העלול להוביל להתבוללות. "לצערנו הקורונה פגשה את יהדות ארה"ב כשהאנטישמיות נמצאת בשיא אדיר, שלא היה מאז תקופת השואה הארורה. אנחנו מדברים על שנתיים מאוד קשות שעוברות על אחינו בארה"ב והקורונה רק מעצימה את זה". לדבריו, הרצון למצוא אשם מקרב הקהילה, עלול להיות קרוב מתמיד.

"עת צרה לישראל"

דו"ח שהוכן עבור ההסתדרות הציונית העולמית הציג זינוק במקרי אנטישמיות בעולם, ברבעון הראשון של שנת 2020. הדו"ח, שהוכן על ידי חוקר תופעת האנטישמיות, אלי נחום, סובר כי מגפת הקורונה היא אחת הסיבות המרכזיות לעלייה החדה. מנתוני הדו"ח עולה כי במדינות שבהן יש מקרים רבים של אנטישמיות, אין תוכנית מסודרת נגד המאבק בתופעה.
2 צפייה בגלריה
קריקטורות אנטישמיות מופצות ברשת
קריקטורות אנטישמיות מופצות ברשת
קריקטורות אנטישמיות מופצות ברשת
חגואל מתייחס גם להקצנה אנטישמית כהצדקה לחשש מהתבוללות והכחדה ממשית של העם היהודי. "צריך להבין שזו עת צרה לישראל, לממשלת ישראל ולמוסדותיה הלאומיים". הוא קורא לציבור בישראל "לעזור במשבר הלא פשוט שיש לאחינו היהודים בתפוצות".
דו"ח שהוציאה ההסתדרות הציונית העולמית השבוע ודו"ח שהוציא מרכז קנטור של אוניברסיטת תל אביב לפני כשבועיים, חשפו מאות מקרים ברחבי העולם כולו של אנטישמיות קלאסית, המייחסת את הקורונה ליהודים ולישראל. "היום אפשר לראות שנוצר נרטיב ברשתות החברתיות, הומצא נרטיב שהיהודים הביאו את הקורונה, היהודים גורמים להדבקה של הקורונה, והיהודים גם יביאו את החיסון לקורונה", אומר חגואל.
עד כמה אתם מזהים עלייה בתופעות אנטישמיות בעקבות המשבר הזה?
"בגלל שרוב העולם נמצא בסגר, אנחנו עוד לא מזהים לשמחתנו עלייה גדולה באירועי אנטישמיות אלימים. לצערנו, אנחנו כן מזהים שהשיח האנטישמי ברשתות החברתיות בעלייה של 70% יותר מלפני הקורונה, וזה עלול לגרום לסיר לחץ שבו האנשים הנמצאים בבתים יצאו לרחובות ויחפשו אשמים, על כך שאין להם מה לאכול, על כך שאנשים מתו להם והנרטיב הזה שדיברנו עליו בהתחלה ייצר אלימות כלפי יהודים. אנחנו מאוד חוששים מחייהם של אחינו היהודים ביום שאחרי הקורונה".

הקהילות ספגו מכה, סיוע מיוחד ליהודי התפוצות

בתדרוך מיוחד שקיים יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, עם ראשי קהילות מהעולם, נחשפו מימדי הנזק שיצרה הקורונה: על פי ההערכות, נפטרו במשבר אלפי יהודים, בהם ראשי קהילות ורבנים, ומהם כ-2,200 בקהילות קטנות ובינוניות מחוץ לצפון-אמריקה וברה"מ לשעבר. כך לדוגמה, בטורקיה ובמזרח התיכון נפטרו 33 יהודים, במכסיקו 50, בצ'ילה 40, בארגנטינה 70, בברזיל 100, בצרפת מעל לאלף ובבריטניה מעל 500. לגבי צפון אמריקה אמר הרצוג כי לפי הערכות יש עוד אלפי יהודים שמתו מקורונה בצפון אמריקה וברה"מ לשעבר.
המגפה גם הובילה למשבר כלכלי חסר תקדים, בין היתר בעקבות הצניחה הדרמטית בפילנתרופיה ובהכנסות מפעילות, פגיעה במוסדות המספקים שירותים חיוניים לקהילות, וזינוק במספרן של המשפחות שהצטרפו למעגל האבטלה והאוכלוסיות הנזקקות לתמיכה. גם מרקם החיים הקהילתיים נפגע קשה בשל הריחוק החברתי שגוזר נגיף הקורונה, המגבלות בפעילות החינוכית והקהילתית וסגירת מאות בתי כנסת, מוסדות חינוך ומרכזי תרבות.
הרצוג דיווח על הפעלת תכנית חירום של הסוכנות היהודית להזרמת חמצן לקהילות היהודיות, הכוללת הענקת סיוע מיידי לקהילות במשבר ב-23 מדינות באמצעות הלוואות לעשרות ארגונים המספקים שירותים חיוניים בקהילות, בהיקף כולל של 34 מיליון שקלים; הקמת מרכז ידע דיגיטלי ראשון מסוגו לניהול משברים, JReady, שיסייע לקהילות בשלב השיקום והמשך ההתמודדות עם השלכות משבר הקורונה; והפעלת שולחן עגול גלובלי לשיקום הקהילות ביום שאחרי.