חוסר העקביות סביב המלחמה בקורונה רק מחריף, ומשרד התחבורה מצטרף לכאוס. ההודעה על הנחיות חדשות בתחבורה הציבורית, אותן פרסמה שרת התחבורה מירי רגב רק שעות לאחר שאמורות היו להיכנס לתוקף, הותירו נוסעים ונהגים תוהים ואובדי עצות. בין ההנחיות החדשות: הפסקת שירות האוטובוסים אחרי השעה 22:00 - "איך אחזור הביתה מהעבודה?", שואלים הנוסעים.
1 צפייה בגלריה
קו 7 משכונת התקווה ליגאל אלון בתל אביב
קו 7 משכונת התקווה ליגאל אלון בתל אביב
רגב קבעה: גם מגבלת נוסעים, גם מגבלת שעות

מבלבלים את הציבור, עוצרים אוטובוסים ב-22:00

שימו לב למשל ללוח הזמנים. ביום שני החליטה הממשלה על הגבלות בתחבורה הציבורית ובהן הגבלת מספר הנוסעים ל-20 לצד איסור על הפעלת מזגן בעת הנסיעה. החלטה שעוררה זעם רב ונתקלה בחוסר אמון בציבור. כנראה שבעקבות הסערה הגדולה שעוררה ההנחיה הלא יישימה, הוחלט עוד באותו ערב (שני) לדחות את ביצוע ההגבלות ב-24 שעות. אלא שאתמול (שלישי) הודיעה רגב כי הגיעה להסכמה שונה עם שר הבריאות אדלשטיין. המזגן הכבוי כן יופעל. מה עם מגבלת נוסעים? איש לא ידע ולכן הבוקר (רביעי) יצאו אוטובוסים לדרכם לפני שמשרד התחבורה שחרר הנחיה חדשה ונדרשת, עמוסים כרגיל.
זה לא נגמר. רק ב-09:00 בבוקר, כאשר האוטובוסים כבר עמוסים בנוסעים בדרכם לעבודה, הודיע משרד התחבורה לחברות התחבורה הציבורית כי מספר הנוסעים המותר יעמוד על 50% אחוזי תפוסה: לדברי משרד התחבורה, המשמעות היא כי באוטובוס עירוני יוכלו לנסוע 32 נוסעים, רק 30 באוטובוס בינעירוני ו-50 נוסעים באוטובוס מפרקי. נהגי האוטובוס מיהרו לחשב פעילות מחדש וכך גם החברות המפעילות. חלפה שעה אחת בלבד (10:00) ובמשרד התחבורה שחררו הודעה חדשה. ההגבלות ייכנסו לתוקפן בעצם רק מחר.
גורם בענף התחבורה הציבורית אמר ל-ynet בעקבות הכאוס המוחלט כי "שליחת ההנחיות בזמן שנהגים כבר על ההגה, פשוט פוגעת בהפעלת התחבורה הציבורית וגם ביכולת של הציבור להשתמש בה. עושה רושם שפשוט לא הפיקו שום לקח מהגל הראשון".
אחת מההנחיות החדשות שעוררו סערה, היא קביעה כי התחבורה הציבורית תחדל לפעול אחרי השעה 22:00. גורם במשרד התחבורה הזכיר ל-ynet כי בתקופת הסגר ביטלו את התחבורה הציבורית מחמישי בערב ועד ליום ראשון בבוקר, ורק בעקבות לחץ שהפעיל סגן שרת התחבורה, ח"כ אורי מקלב, הוחלט להפעיל את התחבורה הציבורית בשישי בבוקר והחל ממוצאי שבת לטובת אנשים עובדים. יש להזכיר בהקשר זה כי בתקופת הסגר על העובדים שלא הוגדרו חיוניים נשארו ממילא בבית, והדרישה לתחבורה ציבורית הייתה בשפל כל הזמנים.
במשרד התחבורה מסבירים את הפסקת השירות בצורך לחסוך בקילומטרז' נסיעה שעל בסיסו מחשבת המדינה את הסובסידיה לחברות התחבורה הציבורית, וזאת על-מנת לתגבר במשאבים את הקווים העמוסים שהיצע המקומות בהם לנוסעי התחבורה הציבורית נחתך כאמור ב-50%. אלא שההיגיון מאחורי חישוב זה אינו מובן. קילומטרז' הנסיעה אחרי השעה 22:00 ממילא לא יגיע לכדי 50% התוספת הנדרשת.

נוסעים מתוסכלים: מה הם רוצים מאיתנו?

כך למשל אולג מבאר שבע, המשתמש בתחבורה הציבורית כדי להגיע למקום עבודתו בתל אביב: "מספיק שאתעכב בכמה דקות בעבודה וכבר לא יהיה לי אוטובוס פנימי בבאר שבע מהמרכזית הביתה. מאיפה השעה הדמיונית הזו צצה? אנשים הרי צריכים לעבוד", הוא אומר. "גם צמצום מספר הנוסעים הזוי - מה הם רוצים, שאנשים יתייבשו בתחנות הלא מוצלות באמצע החמסין?".
אפרת, נוסעת אוטובוס תל אביבית, מתארת את התסכול: "למי שאין רכב פרטי אין ברירה, הוא צריך את האוטובוס. והוא הרי תלוי גם בנוסע שמחליט לעלות בלי מסכה, הוא תלוי בנהג שלא עוצר בתחנה בשל מגבלת נוסעים. היום ביקש נוסע שאסגור את החלון כי חם לו, אבל אני לא רוצה להידבק, אז נוצר חיכוך. כל אלו סיטואציות שנבחרי ציבור מנותקים מהעם לא יבינו לעולם, ולכן הפתרונות שלהם לא ברורים".
אביב שדה, נוסע תחבורה ציבורית, אמר כי "אני מביע תמיכה מלאה בכל החלטה שמהותה הקטנת הסיכויים לחשיפה לנגיף, אבל הצעדים הללו צריכים להיות מלווים באכיפה בשטח. אני יכול להעיד שמה שקורה בשטח שונה לגמרי מההנחיות. יש גם תחושה של נתק בין הגורמים השונים בחברות התחבורה הציבורית. יוצרים תחושה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, יש כאוס מוחלט".
ערן אמר: "אני לא חושב שאשתמש בתחבורה ציבורית בקיץ בלי מזגן (כי החלונות פתוחים) ועם מסכה על הפנים. מי שייפגע מההוראות האלה הם רק אנשים שבמילא נפגעו מכל המצב המשונה הזה. זה לא יעיל וסתם סיוט".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, אמרה כי: "כל הרעיון להגביל את מספר הנוסעים על אוטובוסים הוא מוטעה מייסודו. מדינת ישראל עשתה את הטעות הזו כבר לפני מספר חודשים והתוצאה היתה מאות נוסעים שמצטופפים למשך שעה ארוכה בתחנות אוטובוסים או מתייבשים בצמתים כאשר אוטובוסים ׳מלאים׳ חולפים על פניהם. מאז, הוכפל מספר הנסיעות פי שמונה, ועברנו לתקופת הקיץ המאתגרת בפני עצמה.
"כיצד בדיוק סובר המל״ל שהוא שומר על בריאותם של הנוסעים, כשהוא מגביל את מספר הנוסעים על האוטובוסים ומוביל לצפיפות בתחנות עצמן? נראה שהלקחים מהסבב הקודם לא נלמדו שם כהלכה. אם יש רצון להפחית את מספר הנוסעים באוטובוסים, קיימת יותר מדרך אחת לעשות זאת; הגדלת היצע התחבורה הציבורית ובמקביל תמרוץ עובדים שיכולים להמשיך לעבוד מהבית. אלה יקטינו את מספר הנוסעים על האוטובוסים בלי הגבלות על מספרם".
בארגון "כח לעובדים" שלחו מכתב בהול לשרת התחבורה רגב בעניין הגבלת הנוסעים באוטובוסים. "בעוד שהחלטה זו אכן תסייע להגן הן על נהגי האוטובוס והן על הנוסעים, ללא תוספת משמעותית של קווים - זוהי הוראה אשר מטילה עול כבד מנשוא על הנהגים" נכתב. "נהגי אוטובוס מגיעים לתחנות אשר מלאות נוסעים שמחכים להגיע למחוז חפצם ונאלצים למנוע מנוסעים לעלות לאוטובוס. מצב זה מגביר את החיכוך והאלימות", נכתב.
גם בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית הגיבו: "הגיע הזמן שנהגי האוטובוסים יתעסקו אך ורק בתפקידם והוא נהיגה. אנו קוראים לראשי משרד התחבורה להעמיד סדרנים אשר יעשו סדר באוטובוסים, יגבו את כספי עלות הנסיעה ויאפשרו לנהגים להיות אך ורק מובילי דרך. נהגי האוטובוסים חייבים לשמור על תפקידם הראשוני והוא נהיגה בבטחה. הגיע הזמן לטפל בכך בטרם הלחץ והאלימות באוטובוסים יחזרו בגלל מגבלות על כמות הנוסעים. לא יעלה על הדעת שאנו לא יודעים מה קורה".