פייק ניוז - גם מתוך משרדים ממשלתיים: פייסבוק הודיעה הערב (ד') על הסרת מאות חשבונות ועמודים מהרשת החברתית ומאינסטגרם, שעסקו בהפצת מידע כוזב, ושהופעלו בין היתר על ידי עובדי לשכת נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, ושניים מבניו. בפוסט בבלוג הרשמי של פייסבוק נכתב כי הרשת עסקה בהפצה של תכנים שעוסקים במחלוקות פוליטיות, התנגדות לאופוזיציה ואיך לא - במשבר הקורונה העולמי. "החקירה שלנו העלתה קשרים למפלגה הסוציאל-ליברלית, ולעובדי ממשל ברזיל, בהם אדורדו, פלאביו וז'איר בולסונרו".
1 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו
פייק ניוז מלשכת הנשיא. ז'איר בולסונרו
(צילום: רויטרס)
הרשת הברזילאית כללה עשרות חשבונות בפייסבוק ובאינסטגרם, וצברה כ-1.8 מיליון עוקבים בסך הכל. היא התמקדה באויבים פוליטיים, בכירי ממשל לשעבר ושופטי בית-המשפט העליון, ומוקדה כלפי משתמשים בתוך ברזיל.
בסך הכל הסירה פייסבוק ארבע רשתות - כל אחת מהן בעלת עשרות עמודים, חשבונות וקבוצות, שעסקו במה שהיא מכנה "התנהגות בלתי אותנטית מתואמת", ופעלו בברזיל, אקוודור, צ'ילה, קנדה, אוקראינה וארה"ב. אחת מהרשתות הללו נמצאה כמקושרת לרוג'ר סטון - ידידו הקרוב ויועצו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. סטון הורשכ בפברואר האחרון באשמת שיבוש הליכי חקירה בפרשת ההתערבות הרוסית בהליך הבחירות לנשיאות 2016.
הרשת המזוייפת שפעלה בברזיל הסוותה את עצמה במקרים מסוימים כעמודי פייסבוק מטעם ארגוני חדשות, והסרתה מתווספת להאשמות בכך שבניו של הנשיא בולסונרו מפעילים קמפיינים מתוחכמים ברשתות החברתיות במטרה לנגח את מתנגדיו ולרמוס ביקורת ציבורית.
בולסונרו מרבה להתבטא כנגד הנחיות הסגר והריחוק החברתי שנדרשות בעקבות משבר הקורונה העולמי, ולהמעיט בחשיבותה של המגפה - שגבתה בברזיל כבר יותר מ-65 אלף קורבנות. רק אתמול הודיע כי הוא עצמו נדבק בנגיף.
פייסבוק ניצבת בחודשיים האחרונים בפני משבר עמוק וביקורת ציבורית ופנימית נרחבת בטענה כי היא לא עושה מספיק למיגור דברי שטנה בפלטפורמה. בימים אלה מנוהל נגדה חרם מפרסמים חסר תקדים, הכולל מאות חברות ותאגידים בהן קוקה קולה, יוניליוור וסטארבקס.