שתף קטע נבחר

הילד ה"שקוף" שהפך לגנן בגן ילדים

רונן מטלון הרגיש לאורך שנים שלא רואים אותו, התקשה בלימודים ולא רצה להכביד על הוריו שהתמודדו עם קשיים כלכליים. עם הזמן הוא עשה מהפך בחייו והפך לאיש חינוך, ויש לו מסר חשוב - "דברו עם הילדים ותתמכו בהם"

"הייתי ילד שקוף, ילד שלא רואים אותו. הרגשתי שאני סוחב מטען ונופל בין הכיסאות", מספר רונן מטלון (44), נשוי, אב לארבעה ילדים וגנן בגן ילדים. "היו לי קשיים בבית וקשיים בבית הספר".

 

מטלון משתף כי הקושי בלימודים נמשך לאורך שנים - "בכיתה ד' התחלנו ללמוד אנגלית וניסיתי מאוד אבל לא הצלחתי. עד היום יש לי קושי עם השפה. לא זוכר שהצבעתי בשיעורים, תמיד חששתי שיקרה משהו, כמו כדור שלג.

 

"בחטיבה למדתי בכיתה מיוחדת עם שבעה ילדים וסיימתי עם 15 נכשלים. בתיכון למדתי מכניקה בבית ספר מקצועי ולא סיימתי בגרות. הייתי המון לבד והרגשתי שאני לא כמו כולם".

 

רונן מטלון (צילום: אלבום פרטי)
"כל ילד הוא עולם ומלואו"(צילום: אלבום פרטי)

מה זה אומר להיות ילד שקוף מבחינתך?

"הייתי שקוף מול המורה. היא לא ראתה את הבעיה, לא ניסתה לעזור כשהילדים לעגו לי. הרגשתי שיש לי קושי ואני הולך לאיבוד. הייתי ילד מאוד שקט, זה שם אותי בשוליים והרגשתי שאני מתמודד לבד, צריך להתאמץ, לא היה לי מבוגר שיתווך ויעזור. לא היה מבוגר שעצר רגע ושאל - 'מה קורה?'

 

בימים אלו הוא מוציא לאור ספר חדש שכתב בשם "הילד שבגבר" ומשתף את מה שעבר עליו. "כל אחד יכול לקרוא, להזדהות, לראות את עצמו או מישהו מסביבתו ולהבין לעומק את עולמם של הילדים השקופים".

 

מה ההבדל בין ילד שקוף לילד ביישן?

"זה הבדל מאוד דק ומטשטש. הילד המופנם יתבייש או לא יראה מה הוא מרגיש אבל כן נשמע את קולו. יהיו מקומות שהוא ירגיש ביטחון וישמיע יותר את קולו. הוא גם יכול להיות עם מעט חברים.

 

"הילד השקוף, נכנס לתוך העולם הזה והוא גם בורח לשם, הוא לא רוצה שיראו אותו, לא מדבר ועובר טלטלה רגשית ונפשית בצורה לא קלה. הוא יכול להיראות מפוחד ובלחץ. הייתי יושב בכיתה ולא רציתי שיפנו אליי".

 

קראו עוד:

הדרך להרגיע את הילדים ה"דרמטיים"

שיטות שיעזרו לילדים להגיב טוב לשינויים

כך נראה בית ספר יצירתי בהולנד

 

לדבריו, הקושי היה גם בבית. "ההורים שלי עשו הכל כדי לעזור לי, אבל היה קושי כלכלי בבית. אבא שלי היה במצב בריאותי לא פשוט ואמא שלי הייתה עסוקה לטפל גם בו. הוריי לא החסירו ממני כמעט שום דבר בהתאם ליכולות שלהם, אבל הייתי חשוף להמון שיחות של ההורים שלי עם הבנקים, בגלל המצב הכלכלי, לקחתי את זה מאוד אישית וזה היווה לי מחסום להמון דברים.

 

"הייתה תחושה בקרב החברים שאם אין לך, אתה לא קיים, אתה לא יכול להיות חלק מהחבר'ה. אבל חשוב לי להדגיש שאין לי האשמות כלפי ההורים. הם היו עסוקים בהמון דברים. ילד שקוף לא תמיד מתלונן ולא תמיד ההורים פועלים או מזהים. יש לי שני אחים: אחות גדולה ואח קטן והיחסים איתם טובים, אבל כל אחד היה במקום שלו. ההורים שידרו לי לאורך הדרך להיות בנאדם טוב, לכבד את הצוות בבית הספר, הייתה לי התנהגות טובה תמיד". 

 

מהתלמיד הגרוע לתלמיד שמצליח

כשהתגייס הרגיש שזו ההזדמנות שלו לעשות שינוי. "הבנתי שהתהליך הוא פנימי, שאם אני לא אאמין בעצמי, זה לא יקרה", מספר מטלון. "החלטתי שאני רוצה לעשות בחינוך ולהיות גנן בגן ילדים, כדי להיות שם עבור הילדים מתוך מקום של כבוד ואהבה כי כל ילד הוא עולם ומלואו.

 

"השלמתי בגרויות במכינה. המרצים היו מדהימים, הכילו אותי והיה חשוב להם שאצליח. למדתי המון שעות ושילבתי עבודה, שגם שם הייתי לומד בלי סוף. הבנתי שאם הצלחתי להוציא בגרות עכשיו אני מסוגל ללכת על תואר ראשון, וכך היה, הלכתי ללמוד חינוך. עשיתי מהפך, מהתלמיד הגרוע לתלמיד מצליח. בחרתי לא להיות יותר שקוף".

"הילדים יודעים שאפשר לשתף אותי בהכל" (צילום: אלבום פרטי)
"הילדים יודעים שאפשר לשתף אותי בהכל"(צילום: אלבום פרטי)

 

הוא כבר 16 שנים גנן בזיכרון-יעקב אך ההתחלה הייתה מאתגרת עבורו. "כגבר בהתחלה ספגתי הרבה מאוד ביקורות לא טובות. גם כאן הרגשתי שלא רואים אותי, חשתי מאוד בודד במערכת רוויה בנשים. פעם אחת פוטרתי בגלל היותי גבר, לאחר שאחת האמהות התריסה בפני מנהלת הגן.

 

"היום לדעתי היחס השתפר אך עדיין לא מספיק. היום ההורים מקבלים אותי יפה. חשוב לי לראות את הילדים, לדבר איתם בגובה העיניים, להיות בהקשבה ולשים לב אם יש ילד עצוב. הם יודעים שאפשר לשתף אותי בהכל. אני מחנך אותם לדרך ארץ, לסבלנות ולסובלנות".

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

איך העבר משפיע על ההורות שלך?

"העבר שלי הרבה פעמים מרחף מעליי אבל אנחנו תמיד יוצאים מנקודה חיובית. הילדים שלי יודעים איזה ילד הייתי, יודעים שהייתי ילד שקוף, אבל אני לא מביא את המשקעים שיש לי הביתה. נכון, קשה להימנע ממחשבות שקופצות, אבל אני סומך עליהם ותמיד עם היד על הדופק".

 

מה המסר שלך להורים?

"לבחון כל ילד, להקשיב ולשאול שאלות. יש גבול מאוד דק בין ילד ביישן לשקוף. דברו עם הילדים, הקפידו על אינטראקציה איתם, תתמכו בהם ותתווכחו ביניהם לבין מערכת החינוך. ילד סגור פחות מדבר, מתבייש. תדובבו אותם, תשאלו אם מישהו פגע בהם, איך היה עם המורה. הורה מכיר את הילד שלו הכי טוב, יודע מתי הוא שמח ומתי הוא עצוב. תכנסו לשורש העניין ותשתפו את הצוות בבית הספר ובגן. המסר הכי חשוב שילד שקוף צריך עזרה והוא יכול לצאת מזה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
"ילדיי יודעים איזה ילד הייתי"
צילום: אלבום פרטי
צילום: כריכת הספר
מתוך כריכת הספר "הילד שבגבר"
צילום: כריכת הספר
מומלצים