3 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה היבדק וסע רעננה שכונת נווה אילן יבנה סגר הגבלות שכונת עמישב רמלה
מתחם בדיקות קורונה היבדק וסע רעננה שכונת נווה אילן יבנה סגר הגבלות שכונת עמישב רמלה
נערכים לסגר
(צילום: שמוליק דודפור, עמית הובר)
ועדת השרים להכרזה על "אזור מוגבל" עדיין לא קבעה מועד לכינוסה היום (ה') בגלל ויכוחים על רשימת היישובים שבהם מציע משרד הבריאות להחיל סגר. מאחורי הקלעים מופעלים לחצים כבדים מצד ראשי ערים שמבקשים להוציא את יישוביהם מהרשימה. עם זאת, בלוד וברמלה הסמוכות זו לזו כבר נערכו היום באופן עצמאי לסגר נקודתי על כמה שכונות.
בלוד, שבה יש נכון להבוקר 225 חולי קורונה פעילים, הכריז ראש העיר יאיר רביבו על כמה "אזורים מוגבלים" שבחלקם מתקיים סגר נקודתי כבר כמה ימים. בשכונות הרכבת, שניר ונווה שלום החל הסגר כבר ביום שלישי, ובשכונות ס"ח וגני יער המהלך צפוי להתחיל בהמשך היום. סיום הסגר מיועד ליום שלישי הבא, אולם הוא תלוי ירידה בנתוני התחלואה.
רביבו מתח ביקורת על הממשלה, ואמר בצהריים: "הממשלה הזו מבולבלת, הממשלה הקודמת עבדה נכון. אני מצפה שגם יישובים חזקים ייכנסו לסגר. ברעננה יש אחוז תחלואה של 22%. אנחנו על 15%, למה הם לא נכנסים לסגר? אם הם לא ייכנסו ואנחנו כן - זו תהיה הפעם האחרונה שאשתף פעולה, לא מקובל עליי שהולכים על החלשים".
בנוגע לשכונת גני יער בעיר, אמר ראש העיר: "ב-1 ביולי היו בה שלושה חולים, היום מעל 35. ההחלטה לגבי השכונה תיפול הלילה והסגר החלקי יחל מחר בבוקר". רביבו הוסיף כי מערכת החינוך תושבת בשכונות שיהיו בסגר. "חשבנו לסגור את המערכת בכל העיר לשבוע, אבל שמענו את התושבים והחלטנו בינתיים שלא".
בעיריית רעננה אמרו בתגובה לדברי ראש העיר לוד: "ראש העיר חיים ברוידא לא חיכה שיכניסו את העיר לסגר ופרסם כבר אתמול שורת צעדים והנחיות שבהם הוא נוקט כדי למנוע את המשך התפשטות מעגלי ההדבקה. עצרנו את הפעילויות העירוניות במרחב הציבורי וביטלנו בין היתר אירועים, פעילויות לבני נוער וספורט עממי. אנו יודעים בדיוק מה הם מוקדי ההדבקה ומטפלים בהם בצורה נקודתית".

"כדי שנוכל לחזור לשגרה במהרה"

בהודעת עיריית לוד בנושא צוין כי יוטל הסגר רק על "שכונות אדומות" שבהן מספר החולים גבוה במיוחד. "כדי שנוכל להחזיר את השכונות לשגרה במהרה וכדי למנוע הטלת סגר על שכונות נוספות, אני קורא לכם להקפיד על קיום הנחיות משרד הבריאות, לשמור מרחק, לחבוש מסכות ולהקפיד על היגיינה", אמר ראש העיר רביבו. "נתאמץ, ננצח ונשמור על חיי יקירינו".
רביבו הוסיף כי "למרות שזה 'סגר נושם', שמאפשר יציאה לעבודות חיוניות ולצורך הצטיידות בתרופות ומזון, אני ממליץ להישאר בבתים. מוסדות החינוך, התרבות והדת יהיו סגורים בשכונות אלה ובהמשך נעדכן על הקייטנות בשאר רחבי העיר".
3 צפייה בגלריה
שכונת עמישב ברמלה
שכונת עמישב ברמלה
בדרך לסגר בשכונת עמישב ברמלה
(צילום: שמוליק דודפור)
לפי נתוני משרד הבריאות, נכון להבוקר יש ברמלה 211 חולים מאומתים. משרד הבריאות ממליץ להחיל סגר מלא על העיר, אולם נכון לעכשיו צפוי סגר רק בשכונת עמישב. "לצערנו יש עלייה גם בעיר רמלה. כדי להקטין את התופעה יזמתי דיונים במהלך הלילה עם צמרת משרד הבריאות ופרופ' איתמר גרוטו", עדכן ראש העיר מיכאל וידל את התושבים.
הוא הוסיף: "הבוקר סיימנו הערכת מצב מורחבת יותר עם המשטרה, פיקוד העורף ומשרד הבריאות. אנחנו נבדוק את הנתונים לעומק בצורה מדויקת ואחראית ובהמשך נוציא הודעה מסודרת". לפי ההערכות, בשעות הערב תעדכן העירייה על ההחלטה בנוגע לסגר האפשרי בעיר.

"אין תוכנית מסודרת"

יעקב מצלאוי, תושב העיר ובעל דוכן בשוק העירוני שצמוד לשכונת עמישב, הביע זעם: "מדברים פה על סגר, אבל בינתיים אני לא רואה פעילות של פקחים שבודקים חום לאנשים כדי למנוע או להוריד את התחלואה. סגר על שכונה, בטח אחת שסמוכה לשוק, יפגע מאוד בעסקים. זאת תהיה פגיעה אנושה כי אנשים מחוץ לא לעיר לא ירצו לבוא לפה".
מצלאוי, דמות מוכרת מאוד בשוק המקומי, לא מהסס להפנות אצבע מאשימה לעברם של ראש העיר וידל וראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריו, "אין תוכנית מסודרת במדינה, חשבנו שבגל השני יהיו הנחיות מסודרות, יהיה איזשהו גוף שאפשר לפנות אליו. אנחנו נשענים על שמועות, אני וכל שאר בעלי העסקים כאן צריכים לדעת האם אפשר להגיד לעובדים להגיע או לא. הגיע הזמן שיהיה גוף מסודר לטיפול בדברים".

בעיר רעננה, שבה יש נכון להבוקר 164 חולים פעילים בקורונה, ממליץ משרד הבריאות על תגבור מספר הבדיקות. ראש העיר חיים ברוידא אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet עוד לפני שרעננה "הותקפה" על ידי ראש העיר לוד: "אני לא חיכיתי להודעות משרד הבריאות או הממשלה. פעלנו מיד כשקיבלנו את אותו מדגם של תלמידי התיכון (מטרו ווסט) שחלו.
"עשינו את כל הפעולות המתבקשות כעיר איתנה וחזקה. ביטלנו את הפעילויות של בני הנוער, פעילויות ספורטיביות, ועשינו מינון של הדברים כדי שנוכל עוד שבועיים-שלושה לחזור למקום שאנחנו רוצים להיות בו".
3 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה ברעננה
מתחם בדיקות קורונה ברעננה
מתחם בדיקות קורונה ברעננה
(צילום: עמית הובר )
לפי משרד הבריאות, ההכרזה על "אזור מוגבל" כוללת את הקריטריונים הבאים: 50 חולים ויותר, יותר מ-151.8 חולים ל-100 אלף תושבים ועלייה של יותר מ-98.9% במספר החולים הפעילים בשבעה ימים. ראש העיר רעננה ברוידא אמר בנושא זה: "בחישובים אנחנו עיר עם 91 אלף תושבים, אבל מחשבים אותנו עם 73 אלף איש ולכן ביחס לאוכלוסייה אנחנו נראים גבוה. אנחנו ממש לא גבוהים, אבל אני לא מקל ראש חלילה מאף אחד שנדבק ברעננה בקורונה".
- איך קרה שדווקא בעיר שלך 60 תלמידים נדבקים במסיבת הדבקה? "בוא נשים את הדברים בפרופורציות. אותם תלמידים הם משני בתי ספר שמייצרים את אחת מכמויות טייסי הקרב והלוחמים בישראל. עשו 'אפטר פארטי' במקום שאפשר היה להיכנס אליו באותה תקופה, מקום שאפשר 250 איש יחד. הם עשו את זה על דעת עצמם, וזה מה שקרה. אנחנו רואים את הצער שלהם, את ההתנצלות שלהם, להבדיל מהרבה מנהגים שלא בדיוק מתנצלים עליהם כשמנחיתים מלמעלה הנחיות".
- אבל הבהרת שכבר אין מסיבות אצלך. "למדנו את הלקח, הם עצמם למדו את הלקח. צעירים שהם יותר אפאתיים הבינו שהקורונה נמצאת עמוק בתוך הרמה של האוכלוסייה. אין מקום להגיד 'לנו זה לא יקרה', וכמו שאמרתי למדנו את הלקח. אותם תלמידים הם אלה שהגיעו בתקופת הקורונה הראשונה מבית לבית, חילקו מזון לנזקקים ולגיל השלישי וחילקו תרופות. הם ילדים נהדרים, אבל מבינים שעשו טעות. אנחנו מחבקים אחד את השני, אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד ונעבור את זה".
בעיר יבנה עדיין לא יודעים אם בכוונת הרשויות להחיל סגר. עם 76 חולים מאומתים נכון להבוקר, הזהיר ראש העיר צבי גוב-ארי את התושבים כי אם לא יחול שינוי מידי במגמת ההידבקות - לא יהיה מנוס מהטלת "סגר מוגבל" על שלוש שכונות: נווה אילן (שבה יש 17 חולים), נאות רבין (16) ונאות שז"ר (15).
לדברי ראש העיר, "שוחחתי הבוקר עם הרופאה המחוזית וגורמים בכירים נוספים במשרד הבריאות נוכח העלייה המדאיגה במספר החולים בעירנו. באם לא יחול שינוי מידי במגמה זו הרי שלא יהיה מנוס מנקיטת צעדי מנע לעצירת התפשטות הנגיף".
ברשימה המקורית של משרד הבריאות מומלץ להטיל סגר מלא על מודיעין עילית, שתי שכונות בבית שמש, חמש שכונות בירושלים, השכונות כרמי הנדיב וחב"ד בקריית מלאכי, סגירת כל הישיבות והכוללים בבני ברק והארכה של הסגר הנקודתי באשדוד.
ראש העיר ירושלים משה ליאון הביע התנגדות נחרצת לאפשרות של הטלת סגר על כמה שכונות. במכתב לצמרת משרד הבריאות כתב ליאון: "הסגר המוצע עשוי להפוך את השכונות הרלוונטיות למדגרות קורונה. הסגירה ההרמטית שלהן תוביל להדבקה המונית בתוך הקהילה ותחמיר את המצב".
במקביל, בסיומה של הערכת מצב עם ראשי משרד הביטחון וגורמים בצה"ל, אישר שר הביטחון בני גנץ להוסיף 2,000 תקני מילואים לגיוס בצו מיוחד עד סוף יולי להתמודדות עם מגפת הקורונה. בהערכת המצב הוצגה לגנץ תוכנית לפתיחת מלוניות קורונה נוספות בשבוע הבא בהתאם לצורך