הקיץ כבר כאן, וזה הזמן של כולנו לגלות מה מתחבא לנו מתחת לאף כאן בישראל. כיצד עושים זאת? הכי פשוט: בנינו לכם תוכנית טיול מפורטת ליומיים, לשלושה או לארבעה ימים. בתוכנית: מסלולי טיול בטבע, אתרי טבע ומורשת, אטרקציות ועוד. והכל מודולרי להפליא: אפשר לנסוע ולטייל בדיוק לפי התוכנית, ואפשר לשלב, לערבב, לדלג או סתם לתת קפיצה אל יום הטיול שהכי נראה לכם מתוך רשימה זו.
שימו לב: בימים אלו, מועדי ואופני הפתיחה של חלק מהאתרים משתנים ומתעדכנים כל העת. יש להתקשר לפני ההגעה. והפעם: אזור הר הנגב.
הכתבות הקודמות בסדרה:
ביניים

את היום הראשון מתחילים בירוחם, עיירת הפיתוח שהפכה לאחד השערים לתיירות המדברית - ובשנים האחרונות נראית בה תנופה חסרת תקדים בתחום התיירות. עם עשרות מקומות לינה חדשים, גלריות וסטודיואים שמציעים סדנאות מכל הסוגים, טיולים מודרכים באזור ופארק אחד גדול ושופע בעלי חיים ונוף קסום. ירוחם נמצאת על ציר המכתשים וממוקמת בין אגם (ירוחם) לבין המכתש הגדול הלא הוא גם מכתש ירוחם או חתירה.
אזור מזג אוויר

אגם ירוחם

פארק ירוחם של קק"ל הוא נווה מדבר הצובע בירוק את מישור ירוחם ששוכן בין הגבעות המדבריות של הר הנגב. האגם המלאכותי שבליבו הוא עדיין סוד שלא הרבה מטיילים מכירים, אולי משום שהייעוד שלו מלכתחילה כלל לא היה תיירותי. אך עם השנים הפך המקום למוקד משיכה משמעותי עבור ציפורים נודדות בסתיו.
עד כה נצפו בפארק ובסביבותיו כ-270 מינים שונים של ציפורים. במקום סוגים רבים של עופות מים, אנפות וציפורי שיר, ומי שבאמת יתמזל מזלו יוכל לראות גם את הפורפיריה – תרנגולת בִּיצה נדירה שצבעה כחול-סגול מבריק ומקורה אדום בוהק.
20 צפייה בגלריה
אגם ירוחם
אגם ירוחם
אגם ירוחם
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
אפשר להגיע לפארק ברכב ולטייל סביב האגם. הכניסה חופשית.

פארק בריחה

את הבוקר אפשר להתחיל בפעילות מאתגרת למוח ולגוף בפארק אגם ירוחם - עם פארק הבריחה של ויטמין שיא. הוא פותח בתקופת הקורונה כאשר זוג היזמים תמר וישראל יוקל מצאו את עצמם ברגע אחד סגורים וללא מבקרים. במהלך הפעילות תקבלו משימה חשובה, למצוא את הנוסחה הסודית להצלת מי האגם מזיהום שמאיים על האגם ועל הפארק כולו ועל מרקם הטבע באזור. בעזרת תרמיל מסע שתקבלו ויכיל את כל מה שאתם צריכים על מנת להצליח במשימה (משקפת, מצפן, פנס ועוד כמה פריטים סודיים) ומפה דיגיטלית שתפתחו בנייד האישי, תנווטו למקומות מרתקים, תתנסו במשימות מאתגרות בשטח ותגלו את אוצרות העבר, הטבע והתרבות של ירוחם.
כדי להצליח במשימה תוכלו להשתמש ברכב, אופניים, סאגווי או ברגליים (למטיבי לכת). לאחר שתצלחו את המשימה בפארק תוכלו ליהנות מפיקניק באחת מפינות החמד ברחבי הפארק ולשבת לצד אפיק הנחל החדש שנפתח בו לאחרונה. קיימת אפשרות גם לשכור אופניים בפארק ויטמין שיא ולטייל באופן עצמאי בטיילות הארוכות ורחבות הידיים שנמצאות לאורך הפארק.
הפעילות מתאימה לגילאי 6 ומעלה, לזוגות, יחידים, משפחות וקבוצות עד הגבלת מספר בהתאם להנחיות משרד הבריאות. משך הפעילות כשעתיים.
עלות: 240 שקלים לצוות (עד 8 משתתפים בכל צוות), אופניים בתוספת 30 שקלים לאדם.
הפעילות מתקיימת בתאום מראש, לפרטים והרשמה: 054-7959237.
20 צפייה בגלריה
פארק בריחה באגם ירוחם
פארק בריחה באגם ירוחם
פארק בריחה באגם ירוחם
(צילום באדיבות וידאוס)

סיור יזמות – "סוף העולם שמאלה"

"סוף העולם שמאלה" הוא מיזם תיירותי שמקדם יזמות נשית, כלכלית, תרבותית, קולינרית בלב ליבה של ירוחם - מפגש בגובה העיניים. שתי הירוחמיות, חני בריגע ורויטל אללוף-מליש ייקחו אתכם לסיור יזמות, זהות ותרבות מנקודת מבט ירוחMEET.
במהלך הסיור הן יכירו לכם את הנכסים התרבותיים של ירוחם, את ההון האנושי המגוון והמיוחד שהופך אותה למה שהיא, את ההישגים והאתגרים. תפגשו יזמיות ויזמים שונים עם סיפורי חיים מרתקים שהביאו את כולם בסופו של דבר לפתח יזמות בעיירה המדברית שוקקת החיים ומייצרים את מרקם הקהילות המיוחדות שחיות היום בירוחם והופכות אותה לכל כך מיוחדת. משך הסיור כשעה וחצי. הסיור מתאים לכל המשפחה.
עלות: 100 שקלים למשתתף (בהרשמה מראש), תשלום מגיל 6. לפרטים נוספים והרשמה: 050-756-3316, 052-4824759.

סדנאות אמנות

את שעות הצהריים תעדיפו כנראה לבלות במקום ממוזג, והגלריות והסטודיואים של ירוחם הם התשובה לכך. ברחבי העיירה נפתחו בשנים האחרונות סטודיו לאמנות מרוקאית "זואק" שבו תוכלו לעטר אריחים ושולחנות קפה בטכניקה מיוחדת שפיתחה אמנית הזואק הדסה יצחק, סטודיו למיחדוש העונה לשם "Suit-Case" בו תוכלו להכין יצירות אמנות של ממש מחומרים ממוחזרים, סטודיו קרמיקה "דברים במדבר" המשלב כשמו כן הוא אלמנטים מדבריים בטכניקות עיצוב שונות כמו ציור, הדפס ועוד וגם סדנאות עיצוב צילום וחשיבה מחוץ לקופסה בסטודיו "אבגדה".
פרטים על כל אלה תמצאו באתר עמותת התיירות ירוחם.

סיורי עששיות בפארק אגם ירוחם

בשעות אחר הצהריים הרוח הקרירה מתחילה לנשוב באזור ומאפשרת שוב יציאה לטיולים במרחב הפתוח. זה הזמן לחזור אל פארק אגם ירוחם, שבו מתקיימים במהלך הקיץ סיורי עששיות בהדרכת מדריכים מקומיים של "מדרשת ביחד".
השילוב של הלילה במדבר, השקט, מי האגם וסיפורו של המקום יוצרים אווירה מיוחדת שאותה תחוו במהלך הסיור. הסיור מותאם לכל הגילאים, בדרגת קושי קלה ונגיש לבעלי מוגבלויות ועגלות ילדים.
עלות: 40 ש"ח לאדם, מגיל 3 ומעלה. לפרטים נוספים והרשמה - ליאת: 054-6656512.
20 צפייה בגלריה
פארק אגם ירוחם
פארק אגם ירוחם
פארק אגם ירוחם בשעות היום
(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)

"שירת הכוכבים" במכתש ירוחם

לאחר סיורי העששיות והסדנאות, אם עוד יהיה לכם כוח, תוכלו לצאת את המכתש הגדול לתצפית כוכבים מודרכת במצפה הכוכבים "שירת הכוכבים". חובב האסטרונומיה משה גלנץ ייקח אתכם לסיור בין כוכבים ועד לקצה היקום עם טלסקופים ענקיים.
לרשות המשתתפים יעמדו מספר טלסקופים גדולים מאוד שדרכם תוכלו להביט על כוכבי הלכת המרהיבים צדק ושבתאי, תכירו גרמי שמיים עמוקים, צבירי כוכבים, גלקסיות וערפיליות ואת מכתשי הירח. התצפיות ילוו בהדרכה מרתקת והיכרות עם כיפת השמיים, בה גם תצפו על "אנטארס" אחד מהכוכבים המפלצתיים בגלקסיה ועוד סיפורי כוכבים רבים מהעת העתיקה ועד התגליות הגדולות בנות זמננו.
לצד ההדרכות לגילאים הבוגרים יותר, יתקיימו גם הדרכות מותאמות וחווייתיות לילדים מגיל 4 ועד 10. במהלך הפעילות יוגשו תה צמחים חם, עוגיות פריכות - ואפילו כרבוליות.
הפעילויות מתקיימות בחודשים יולי ואוגוסט בשעה 20:30. עלות (מגיל 4 ומעלה): 80 שקלים.
להרשמה, רכישת כרטיסים ולמידע נוסף: עמוד הפייסבוק "שירת הכוכבים", או בטלפון: 052-727-6100, 052-670-5523.
ביניים

סיורי זריחה במכתש הגדול

אם אתם משכימי קום, וגם אם לא – בשביל החוויה הזאת שווה לכם להתעורר מוקדם בבוקר. במהלך הקיץ בין השעות 8:30-5:45 יצאו סיורי זריחה למכתש ירוחם, המכונה גם המכתש הגדול. על כוס קפה מהביל תפתחו את הבוקר בתצפית מזרחה מהר אבנון לעבר השמש העולה והמכתש הקסום, שם תשמעו על אופן היווצרותו של המכתש ועוד כמה סיפורים הנחבאים בין המצוקים.
משם ממשיכים לעבר המכתש עד לחולות הצבעוניים המצויים בשוליו. בחולות תשמעו על הדרך הארוכה שעברו עד להשקעה של הרשויות במקום זה, ותתנסו בפעילויות חול שונות - הכנת בקבוקי חול צבעוני ועוד.
20 צפייה בגלריה
זריחה בהר אבנון
זריחה בהר אבנון
זריחה בהר אבנון
(צילום: the Whitehill guesthouse)
לאחר מכן המשתתפים יוזמנו להמשיך עצמאית לטבילת בוקר מרעננת באחד ממקורות המים הסמוכים - עין ירקעם או גב ימין. הסיור מותאם לכל הגילאים, בדרגת קושי קלה ביותר, הוא אינו נגיש לבעלי מוגבלויות אך ברובו אפשרי עם עגלות ילדים.
עלות: מבוגר (מעל גיל 14) - 30 שקלים, ילד - 20 שקלים. החל מילד שלישי במשפחה - 10 שקלים לילד. ההגעה והתנועה בין האתרים ברכבים פרטיים. לפרטים נוספים והרשמה - רעואל קסל: 050-6569971.

עין עבדת

לחילופין ניתן להתחיל את היום השני לטיול המדברי דווקא בקניון. נחל עבדת, מיובליו של נחל צין, נובע ממעיין עין עבדת באזור שדה בוקר. הנחל יוצר קניון צר ועמוק הזורם בין קירות סלע לבן ענקיים ומרהיבים. בדרכם, יוצרים מי המעיין גם מפל בגובה 15 מטרים הנשפך לבריכה עמוקה.
שביל המטיילים באתר עובר ליד מערות נזירים שהתגוררו והתבודדו במקום בתקופה הביזנטית, והם גם אלו שחצבו את גרמי המדרגות – כדי להקל על הגישה שלהם למים. במקום צמחייה ירוקה המושכת בעלי חיים ובהם יעלים. המעיין נמצא בשטחו של גן לאומי אשר מאפשר ביקורים רק עד שעות אחר הצהריים המוקדמות – לאחר מכן, המקום שייך לבעלי החיים. הרחצה במעיין אסורה, בין היתר בגלל הזדקקות בעלי החיים למים.
20 צפייה בגלריה
עין עבדת
עין עבדת
עין עבדת
(צילום: מנו גרינשפן)
יש להירשם מראש לכניסה לגן הלאומי באתר רשות הטבע והגנים.
איך מגיעים? על כביש 40. הכניסה התחתונה לעין עבדת היא סמוך לאחוזת קבר בן גוריון ומדרשת שדה בוקר. הכניסה העליונה כ-5 ק"מ דרומה.

עבדת

אחרי עין עבדת, מומלץ לבקר גם בעיר הנבטית עבדת הסמוכה, שהייתה בעבר העיר המרכזית על ציר המסחר העתיק "דרך הבשמים" בין פטרה לנמל עזה. המקום מוגדר גן לאומי ופועל בו מרכז מבקרים, ובאתר עצמו שרידים רבים ומרשימים הכוללים שכונת מגורים ומגדל תצפית, גת לדריכת ענבים, רחבת מקדשים ובה שרידי כנסיות, מחנה צבאי, מערות מגורים רבות, בית מרחץ שמור היטב וטרסות חקלאיות ששוחזרו בחלקן.
20 צפייה בגלריה
שער המקדש הנבטי בגן לאומי עבדת
שער המקדש הנבטי בגן לאומי עבדת
שער המקדש הנבטי בגן לאומי עבדת
(צילום: דורון ניסים)
יש להירשם מראש לכניסה לגן הלאומי באתר רשות הטבע והגנים.

משק קורנמל

את ארוחת הבוקר או הבראנץ' שלכם תוכלו לאכול במסעדה החלבית של משק קורנמל, שם דניאל וענת ייקחו אתכם גם לסיור בחווה. חוות קורנמל שוכנת בנתיב "דרך היין" בנוף המדברי הקסום של הר הנגב, על גבעה בסמוך לכביש 40 כשני ק"מ מצומת טללים לכיוון שדה בוקר, מצדו הצפוני של הכביש.
בחווה דיר עיזים, שממוקם אל מול טרסות שהינן שריד מחווה עתיקה שפעלה במקום לפני 4,000-3,000 שנה, והוא ביתן של כ-80 עיזים. העיזים גדלות תוך הקפדה על תנאי משק ותזונה נאותים התורמים לאיכות החלב ובריאות העז. חלב העיזים הנחלבות פעמיים ביום, מועבר לטיפול במחלבה שהקימו בני הזוג בחווה.
דניאל קורנמל, המתמחה בגיבון ושומר על הערכים המסורתיים המותאמים לאקלים המקומי לצד פיתוחן של גבינות המשק הייחודיות שהן אינטרפרטציות אישיות לגבינות הצרפתיות המוכרות, יענה על השאלות שלכם ושל הילדים בסיור – וחובבי האתגר ביניכם יוזמנו להתנסות בחליבה.
פרטים נוספים באתר או בדף הפייסבוק: "חוות קונרמל".

צריף בן-גוריון

מכאן נשוב דרומה - ואת שעות הצהריים ניתן לבלות בצריף בן-גוריון הממוזג שבו חוזרים לארח את המבקרים בסלון של ראש הממשלה הראשון. הצריף נשמר בדיוק כפי שהיה, ועד היום ניתן לראות את הפשטות שבה בן-גוריון חי.
בחודשי הקיץ מתקיימות בצריף פעילויות רבות לכל המשפחה, בהן סיור עששיות חווייתי מותאם לילדים שיתקיים בצריף חשוך, חדר בריחה מיוחד - נשיאים וראשי ממשלה, שבו יכירו באופן חווייתי את פועלם של הנשיאים וראשי הממשלה שהנהיגו את מדינת ישראל מיום שהוקמה. בימי שישי יפוזרו בחצר הצריף משחקי ענק של פעם ברוח המדינה והמדבר.
וגולת הכותרת של הסיור היא כמובן הביקור בצריף בן-גוריון המקורי, אבל עם תוספת חדשה – הדרכה קולית בעזרת אפליקציה הכוללת פעילויות לילדים. הסיור כולל ביקור במיצג האנימציה "בן-גוריון מארח", שולחנות הפעלה אינטראקטיביים וצפייה בסרט המתעד את חייו של בן-גוריון ובסרט העוסק בדילמות של מנהיג.

20 צפייה בגלריה
סדנאות יוגה בצריף בן גוריון
סדנאות יוגה בצריף בן גוריון
סדנאות יוגה בצריף בן גוריון
(צילום: חנן אפשטיין)
עלות: 15 שקלים לילד (עד גיל 18), 20 שקלים למבוגר. פרטים נוספים והרשמה באתר, או בטלפון 08-6560469.

מצוק הצינים וקבר בן גוריון

בהמשך הנסיעה דרומה מומלץ לפנות שמאלה גם לעבר מדרשת בן גוריון ולבקר בקבר של דוד בן גוריון ורעייתו פולה. ואם אתם כבר כאן, אל תפספסו את שביל התצפית המרהיב של מצוק הצינים, במיוחד בשעות בין הערביים.
הכניסה חופשית.
20 צפייה בגלריה
תצפית ממצוק הצינים
תצפית ממצוק הצינים
תצפית ממצוק הצינים
(צילום: טל גליק)
20 צפייה בגלריה
קברם של דוד ופולה בן גוריון
קברם של דוד ופולה בן גוריון
קברם של דוד ופולה בן גוריון
(צילום: גלעד כרמלי)

תצפיות כוכבים במכתש רמון

אמרתם הר הנגב, אמרתם כוכבים – וזו הפעילות המושלמת ללילה השני, לפני שהולכים לישון. מכתש רמון כבר הוכרז כשמורת אור כוכבים בין לאומית, וככזה מאפשר האזור חוויות צפייה בכוכבים מהמשובחות בעולם. בזכות השמירה מפני זיהום אור שפוגע בצפייה בכוכבים אין צורך לנסוע אל עומק המדבר כדי ליהנות מראות מצוינת. יציאה קצרה מאחד היישובים באזור ואתם במקום הנכון.
20 צפייה בגלריה
תצפית כוכבים בהר הנגב
תצפית כוכבים בהר הנגב
תצפית כוכבים בהר הנגב
(צילום: דניאל בר)
תצפית מודרכת בכוכבים ביחד עם טלסקופים ואמצעים אחרים הופכת את מיליארדי הכוכבים שממלאים את השמים שמעליכם ממראה יפה, למארג של סיפורים, אגדות ומדע. כוכבים, משהו חם ללבוש, תה מדברי, ובקבוק יין מענבי הר הנגב ויש לכם לילה מושלם.
לפרטים נוספים: משה קוגן – 052-6052744.
ביניים

מרכז מבקרים רמון

את הביקור באזור חייבים להתחיל בתצפית ולמידה על מכתש רמון. מרחב מעוצב זה מציע חוויות רב-חושיות, המגיעות באמצעות שני "מסעות" שונים, המתלכדים יחדיו. הראשון הוא מסע אל נפלאותיו של המכתש – הגיאולוגיה, החי והצומח שבו. אמצעים אינטראקטיביים ואחרים יגרמו לכם (ולילדים כמובן) להכיר מקרוב את תופעת הטבע המסקרנת הזו. מסע שני ייקח אתכם אל ציוני דרך בחייו של אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון. שימו לב לדגם של מעבורת החלל, לפריטים האישיים של אילן רמון, ובשום מקרה אל תוותרו על הסרטון המרגש שמוקרן גבוה מעל המכתש.
20 צפייה בגלריה
תצפית ממרכז המבקרים לעבר מכתש רמון
תצפית ממרכז המבקרים לעבר מכתש רמון
תצפית ממרכז המבקרים לעבר מכתש רמון
(צילום: אביב קראוס)
הגעה: מכביש 40 נכנסים למצפה רמון ונוסעים לפי השילוט. הכניסה ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים.

גן לאומי צבעי הרמון

כעת, ממצפה רמון יורדים לעבר המכתש, ומאחר שכבר חם כעת, לא נשלח אתכם לטיול רגלי ארוך, אלא לטיול רכוב בגן לאומי חדש יחסית, שרק מתחיל להתגלות לקהל המטיילים. זהו גן לאומי צבעי מכתש רמון. הוא שוכן בלב המכתש, במקום שבו פעלו בעבר מחצבות, וכעת שוקם האזור, הוכשר ומהווה מעין טיול בפארק גיאולוגי.
20 צפייה בגלריה
שקיעה בגן לאומי צבעי מכתש רמון
שקיעה בגן לאומי צבעי מכתש רמון
שקיעה בגן לאומי צבעי מכתש רמון
(צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים)
פה תפגשו שכבות קרקע וסלעים קדומים, בכל מיני גוונים וצורות, כמו גם פינות חמד לרוב, שרידי מפעל חציבה מפתיע ועוד. באזור זה נעים מנקודה לנקודה ברכב הממוזג שלכם, ובכל נקודה עוצרים, מחלצים עצמות, פוגשים הפתעות שונות - וממשיכים בדרך. מומלץ לקפוץ לגלידה/שתייה קרה/שירותים בחניון בארות הסמוך.
הגעה: מכביש מכתש רמון - אילת (כביש 40, בין סימני ק"מ 86–87), כ-3.5 ק"מ מדרום לכניסה למנסרה, פונים מזרחה בדרך עפר. קו הפרדה לבן אינו מאפשר פנייה שמאלה לבאים ממצפה רמון. לכן, המשיכו עוד כקילומטר, רדו ימינה לדרך העפר וחזרו בזהירות. מכאן חוברים בהמשך לכביש הערבה, ומדרימים לערבה הדרומית.

סינגל צבעי הרמון

הר הנגב הוא גם גן עדן לרוכבי אופניים. באזור יותר מ-200 ק"מ של שבילי אופניים שמתאימים לכל הרמות, ממסלולי רכיבה לילדים באזור שדה בוקר וירוחם ועד מסלולים שיאתגרו את הקשוחים שברוכבים באזור עבדת. גן לאומי צבעי הרמון הוא חלק מגן העדן הזה וכולל את אחד משבילי האופניים עם הנוף היפה ביותר בארץ - סינגל צבעי הרמון.
20 צפייה בגלריה
רכיבת שטח במדבר
רכיבת שטח במדבר
רכיבת שטח במדבר
(צילום: דניאל בר)
השביל ברמת קושי בינונית מתאים לרוכבים שיש להם ניסיון עבר ברכיבת בשטח והוא משלב ביקור בפארק הגאולוגי על אתריו המיוחדים ביחד עם האדרנלין והנופים הפתוחים של מכתש רמון.
לפרטים נוספים: גיאופן – 08-6553350, או באתר.

"הים של מצפה" וטיולי מעיינות

השילוב של מים ומדבר הוא משהו שלא נמאס ממנו אף פעם, והר הנגב מלא במים אחרי חורף גשום במיוחד. אחרי שקמתם מוקדם לטיול ולפעילות ספורטיבית מהנה בלב המכתש מגיע לכם להתפנק באתר "אבן, רוח מים", שזכה לכינוי "הים של מצפה" והגישה אליו קלה במיוחד עם הרכב.
גם כעת עדיין אפשר למצוא בו מים בשפע וליהנות מהתרעננות מדברית שלווה. מי שרוצה ללכת עם זה עד הסוף יוכל להצטרף אל אחד מג'יפאי האזור שיביא אתכם לגבים ומעיינות נסתרים או כאלה שהגישה אליהם קשה עד בלתי אפשרית עם רכב פרטי. טיול ג'יפים נהדר שכזה יביא אתכם לאחד המעיינות היפים בארץ, עין עקב שבבקעת צין, לעין אום-צלאח או לבור הסבחה.
20 צפייה בגלריה
הים של מצפה - אתר אבן, רוח, מים
הים של מצפה - אתר אבן, רוח, מים
הים של מצפה - אתר אבן, רוח, מים
(צילום: גלעד כרמלי)
לפרטים נוספים: אייל קורין, סהר טיולים מיוחדים - 052-4433286.

כרם ננה

הביקור בכרם ננה הוא מיוחד, עם אופי אחר. כשמתקרבים לכרם מתחילים להבין את מהות הסיפור של הכרם החבוי בין שתי גבעות ליד בה"ד 1, כנחשול ירוק באמצע המדבר.
הסיור מתחיל בסוכה הצופה על הכרם, שם ננה מספר איך הכל התחיל בסיפור על אתגרים, מסירות, אהבת המדבר וחזון משותף של ערן רז וניב בן יהודה.
במורד הגבעה נמצא חדר הטעימות, שאליו ממשיך הסיור, ובו תוכלו לטעום מיינות היקב - שנבנה בימים אלה במצפה רמון, לצד גבינות איכותיות וטעימות. ניתן גם לטעום ולרכוש יינות מבצירים קודמים ויינות מיוחדים שנמכרים רק בחדר הטעימות.
פרטים נוספים באתר.

סיורי עקרבים

המדבר מתעורר לחיים בלילות, ובעונה הזו של השנה מזג האוויר הקריר והנעים בערבים מזמין חוויות וטיולים ליליים מהאטרקטיביים שיש. אבל לא רק המטיילים אוהבים את התקופה החמימה הזו אלא גם בעלי החיים. בקיץ מתמלא המדבר בעלי חיים שאחרי החורף הקר יוצאים לנצל את מזג האוויר הנעים.
אחד היצורים המסקרנים ביותר שאפשר למצוא הם העקרבים, יצורים מסתוריים עם מוניטין די גרוע. נועם שלו, איש העקרבים ממצפה רמון, יצייד אתכם בפנסים מיוחדים בעלי אור אולטרה סגול וייקח אתכם להכיר מקרוב (לא מדי) את החייזרים של הלילה. למה חייזרים? כי כאשר מאירים על עקרב באור אולטרה סגול הוא זוהר בצבע צהוב ירקרק וכך ניתן למצוא אותו בקלות ולהתקרב אליו בזהירות.
20 צפייה בגלריה
סיור עקרבים
סיור עקרבים
סיור עקרבים
(צילום: נעם שלו)
נעם יסביר ויעניין את הילדים (והמבוגרים) בסיפורים על העקרב, יגלה איך בא העקרב לעולם, האם אמא שלו אוהבת אותו, למה הוא זוהר, מי אוכל את העקרב ומדוע העקרב כל כך חשוב לאקולוגיה המדברית. הסקרנות שמעוררת החיה הזוהרת הופכת את הסיור לחוויה מרגשת ופוטוגנית לכל המשפחה.
משך הסיור כשעה והוא כולל הליכה רגלית קצרה בשטח בנעליים סגורות וביגוד חמים.
לפרטים נוספים: נעם שלו – 052-8367732.
ביניים

היום האחרון יתמקד בפתחת ניצנה - אחד האזורים הקסומים והלא מוכרים של הנגב, רק 45 דקות נסיעה מבאר שבע, במקום שבו דיונות חול נפגשות עם חקלאות מדברית ותופעות טבע ייחודיות.

גלישת חולות

אם אתם חובבי פעילות בוקר מוקדמת תוכלו להפתיע את עצמכם בגלישת חולות על גבי דיונות של חול מרהיבות. עם הרוח הקרירה והגלשנים ביד תטפסו יחד עם המדריכים אל ראש הדיונה ותתחילו לגלוש במרחבי חולות המדבר השופעים.
באזור פתחת ניצנה ישנם מספר מדריכים בתחום, ביניהם בועז שר שלום מ"הרפתקה במדבר" (054-5755911), דרור בן אור מ"דרור במדבר" (08-6753636), לירן אלמוסנינו מ"מדבראיש" (‏052-5203025‏) וגם אורנה ונועם צרפתי (050-8632329 / 050-7445584). הם ייקחו אתכם להרפתקה אקסטרימית - אך בטוחה - בבוקר אנרגטי במיוחד באזור חולות שבטה.

הפארק הסולארי בניצנה

אחרי גלישת החולות אפשר להצטרף לסיור בפארק הסולארי בניצנה, שבו עשרות דגמים של "פטנטים" ייחודיים ומרתקים לשימוש באנרגיית השמש כאנרגיה נקייה. בסיור תבחנו שאלות רבות הקשורות באנרגיה, כמו למשל כיצד משפיעה השמש על כדור הארץ שלנו, תלמדו את כל הדרכים לשימוש באנרגיה שהיא מייצרת, תכירו את ה"מגניבול המדברי" (Desert cooler) - מתקן קירור ייחודי המדגים איך ניתן לקרר חללים בעזרת בנייה חכמה בצורה פסיבית, תבקרו במרכז קרינה ובדגם של מתקן התפלה, תחקרו ותגלו שיש מים רבים במדבר הצחיח בעזרת קולטי ערפל וטל, תכירו את הגופים השמימיים שמעלינו דרך מודל של מערכת השמש ועוד.
20 צפייה בגלריה
משחק שמש בפארק הסולארי בניצנה
משחק שמש בפארק הסולארי בניצנה
משחק שמש בפארק הסולארי בניצנה
(צילום: טל גליק)
בנוסף לסיור בפארק תוכלו להצטרף גם לסיור במרכז המיחזור וההפרדה שם תעקבו אחר מסלוליה של הפסולת. תדונו בשאלות כמו אם פסולת לא הייתה מגיעה לכאן לאן היא הייתה הולכת, כמה פסולת אדם מייצר ביום, ממה הפסולת שלנו עשויה וכיצד תוכלו לעשות בה שימוש חוזר ובעיקר - מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי למזער את הנזקים הנרחבים.
כל זה ועוד תגלו דרך סיור במרכז המיחזור וההפרדה הממחיש את המוצרים שניתן להפיק באמצעות מיחזור פסולת, ומיישם רעיונות של שימוש חוזר במשאבים קיימים במקום להשתמש במשאבים חדשים.
עלות הסיור: 25 שקלים. לפרטים נוספים והזמנות: 08-6561420.

סדנת כדורי דורודאנגו בבאר מילכה

מי מאיתנו לא זקוק, במיוחד בימים מורטי עצבים שכאלה, שיעור בסבלנות. תום אלקלעי ורוני הלוי יציעו במהלך הקיץ בימי שישי בשעות אחר הצהריים סדנת להכנת כדורי רגיעה יפניים מבוץ. במהלך הסדנה כל משתתף יכין כדור "דורודאנגו" יפני אשר עשוי מאדמה בלבד ובמסגרתה תלמדו שעל ידי קרקע חרסיתית, מים ועבודה סובלנית ניתן לעגל ולהבריק את הכדור עד הופעת ברק. התוצאה תפתיע אתכם.
מדובר בטרנד ריפוי מטורף שנולד במערכת החינוך ביפן, שם מאמינים שילדים צריכים לעסוק באמנות עם ערך מדיטטיבי. רוני ותום מתמחים בבנייה ופיסול באדמה נגוחה מעניקים לקהל חדוות יצירה אקולוגית שתשאיר אתכם סובלניים במיוחד.
20 צפייה בגלריה
סדנת כדורי דורודאנגו בבאר מילכה
סדנת כדורי דורודאנגו בבאר מילכה
סדנת כדורי דורודאנגו בבאר מילכה
(צילום: איריס ברזאני)
לפרטים נוספים: תום - 054-4953405.

סיורי שקיעה ועששיות תיאטרליים בגן לאומי שבטה

את הטיול שלכם במרחב תוכלו לחתום בחוויה מסתורית ומעוררת חושים. מתי הסתובבתם בעיר אבודה שעומדת נטושה בלב המדבר כבר יותר מ-1,200 שנה וניסיתם לחשוף את סודותיה?
איריס ברזאני, מורת דרך ורכזת התיירות של פתחת ניצנה, יצרה סיור תיאטרלי, מקורי וחווייתי החושף פרק מרתק אודות תור הזהב של הנגב. משך הסיור שעתיים, ובעונה החמה ניתן להזמין סיורי בוקר, סיור שקיעה או עששיות.
20 צפייה בגלריה
גלישת חולות בשבטה
גלישת חולות בשבטה
גלישת חולות בשבטה
(צילום: דרור במדבר)
20 צפייה בגלריה
סודות העיר האבודה בשבטה
סודות העיר האבודה בשבטה
סודות העיר האבודה בשבטה
(צילום: איריס ברזאני)
20 צפייה בגלריה
סיור תיאטרלי בשבטה
סיור תיאטרלי בשבטה
סיור תיאטרלי בשבטה
(צילום: דניאל בר)
למידע והזמנות: איריס ברזאני - 050-3016969 או באתר.
כותרת ביניים

בירוחם: לאחרונה נפתחו בעיירה מסעדות ובתי קפה חדשים, בהם חומוסיית "אינתי" (054-7802424), קפה מוסקט (052-4277724) וגם בר בריאות עם אוכל הודי טבעוני העונה לשם "מאיושקה". כל אלה מצטרפים למקומות האוכל הוותיקים כמו מסעדת "רוימי" (08-6580378) שמציעה תבשילים ביתיים במרכז המסחרי וכמובן פרויקט "מבשלות ירוחם" - נשים בשלניות שמארחות בסלון ביתן לארוחות ביתיות עשירות. פרטים נוספים באתר.
באגן שדה בוקר: מומלץ לעצור ב"כנענייה" במדרשת בן גוריון (054-7689464) - מסעדה יפהפייה וקטנה שמציעה מבחר ענק של כריכים עם גבינות מובחרות ונקניקים עשירים. במתחם תוכלו למצוא גם את מה שהפך לימים לבר השכונתי הראשון במדבר, "ג'ומעה" (054-4242385) שמציע מנעד רחב של מאכלים - מצלחות חומוס ועד להמבורגרים עם שלל תוספות וכמובן בירות צוננות.
במצפה רמון: מאפיית הבוטיק "לשה – אפייה במדבר" (058-7536766) מציעה מגוון רחב של מאפים מעולים מעשה ידיה ומתמחה בלחמי בריאות, מחמצות, קמחים מלאים ותהליכים איטיים בטכניקות מסורתיות. מי שמעוניין בארוחה רצינית יותר יכול להגיע למסעדת "החבית" (08-6588226) – מסעדת בשרים המציעה מגוון רחב של מנות משניצלים ועד צלעות טלה, סטייקים או פילה בקר וגם סלטים עשירים. בערב אפשר להגיע אל פאב "הברך" (052-6975971) הממוקם ברובע דרכי הבשמים ומציע חוויה מצפאית אותנטית עם אווירה מסבירת פנים ומופעי תרבות, מוזיקה והקראת שירה.
בפתחת ניצנה: "קפה עזוז" (054-4226330) מציע מנות כמו שקשוקה קדש ברנע מעגבניות מקדש, מסבחה עזוז – גרגירי חומוס מעוכים עם טחינה וביצה קשה, סלטי ירקות, סינייה טבעונית וגם פיצות ומאפים שיוצאים חמים מהטאבון. בכניסה למושב כמהין תפגשו את המשאית של השף ניר אלקסלסי (054-4228731) - שבה תוכלו למצוא מגוון מאכלים ביתיים מתוך סירים כמו של פעם, לצד מנות כמו המבורגר, שניצלים ופיש אנד צ'יפס (סגור בראשון ובשבת). ולמרבה ההפתעה – יש אפילו אוכל תאילנדי: "טאי טייק" (052-6199844) בקדש ברנע מציע מנות כמו פאד תאי, קאו-פאד, ספרינג רול גאי, מרק טום יאם, מגוון סלטים וקינוחים - בהזמנה מראש וב-Take Away או משלוחים למוקדי הלינה בפתחת ניצנה.
באשר ללינה, במרחב הר הנגב קיימות עשרות אפשרויות לינה מגוונות מאוד המתאימות לכל כיס. בין אם זה אתרי קמפינג בשיטת "הבא אוהלך מהבית", דרך חאנים ומתחמי קמפינג ברמות שונות, אתרי גלמפינג מפנקים עם תוספות של פינוקים וטיולים, מלונות בשלל רמות מהמלון החברתי בירוחם ועד למלון "בראשית" ומאות חדרי אירוח וצימרים. באתר התיירות של הרשות לפיתוח הנגב תוכלו למצוא את כל האפשרויות, וכן באתר של עמותת התיירות ירוחם.
למעוניינים במסלולי טיול נוספים באזור - אתר רשות הטבע והגנים מציע 300 מסלולי טיול חינמיים, ומומלץ לעיין בהם בטרם היציאה לטיול. לחיפוש אחר מסלולי הטיול – הקליקו כאן.
חשוב לדעת: הכניסה לגנים לאומיים ושמורות הטבע בתשלום דורשת רישום מראש באתר רשות הטבע והגנים. פרטים נוספים בטלפון 3639*.