תארו לכם רגע, ככה פתאום משום מקום, שזלאטן איברהימוביץ' מחליט לחתום במכבי תל אביב. הזוי, נכון? משהו דומה מאוד קרה אתמול (חמישי) כשנודע שכריס פרום, אחד מרוכבי האופניים הגדולים אי פעם ובטח הגדול והמעוטר ביותר בעשור האחרון, מצטרף ליזראל סטארט אפ ניישן, קבוצת הרכיבה הישראלית.
פרום יוכל לחתום על חוזהו רק ב-1 באוגוסט (על פי חוקי UCI), אך בסטארט אפ ניישן לא יכלו לחכות עם ההודעה שלהם על הסיכום עם הבריטי בן ה-35. כחצי שעה לאחר ההודעה שיצאה מאינאוס (לשעבר סקיי), שהחליטה להיפרד מפרום לאחר עשור ביחד, הקבוצה הישראלית הדהימה את עולם הרכיבה, וכנראה גם את העולם כולו.
6 צפייה בגלריה
מחפש זכייה חמישית בטור דה פראנס. פרום
מחפש זכייה חמישית בטור דה פראנס. פרום
מחפש זכייה חמישית בטור דה פראנס. פרום
(צילום: רויטרס)
הרוכב הוותיק רשם ארבע זכיות בטור דה פראנס וכבר אמר לא פעם שהוא מחפש את החמישית. הבעיה היא שבאינאוס הוא היה מתקשה מאוד לעשות זאת, שכן נכון לעכשיו נמצאים שם שני רוכבים עדיפים ובכושר טוב יותר ממנו - אגן ברנאל וגריינט תומאס, שזכו בטור בשנתיים האחרונות.
"קבוצת אינאוס כפי שאנחנו מכירים אותה כנראה לא הייתה קיימת ללא כריס פרום, וכריס פרום ככל הנראה לא היה זוכה ארבע פעמים בטור דה פראנס ללא קבוצת אינאוס", נכתב בסקיילינג ניוז.
"זה רק עניין של זמן עד שאתה באמת מחשיב את כל הנסיבות ואת שאלת המנהיגות", הסביר ל"סייקלינג וויקלי" שון ייטס, רוכב עבר ומנהל מקצועי אגדי, שבין היתר זכה עם קבוצת סקיי באליפות הראשונה שלה ב-2012. "ברגע שהקבוצה שלו לא יכלה להבטיח לו שהוא יהיה המנהיג היחיד, זה העמיד בסיכון גדול את הסיכויים שלו לזכות בטור. ברור לכולם שפרום אוהב לנצח וזו הסיבה שהוא ניצח כל כך הרבה פעמים – הוא רוצח".
לא בדיוק ידוע האם ההחלטה הגיעה מכיוון פרום או דווקא מהצד של אינאוס, אבל נראה שהפרידה הזו הייתה באופק ולא ממש הפילה מהכיסא את חובבי הענף. סילבן אדאמס לא חיכה שנייה. הוא ידע שכדי להמשיך ולקדם את הקבוצה שלו, אין מהלך יותר טוב מאשר להחתים את השם הכי גדול בענף, ולעשות הכל כדי לצרף אותו לסגל לקראת העונה הבאה.

"מקווה שזה לא ירחיק את הזיקה הישראלית"

בל'אקיפ ניסו לנתח את המהלך המפתיע ושוחחו עם סוכן רוכבים בכיר, שטען: "סטארט אפ ניישן היא לא הקבוצה החלשה ביותר בפרו טור, אבל בהחלט אחת החלשות, לפחות השנה. לפי מה שאני יודע, זה הבעלים סילבן אדאמס שעושה את ההבדל ומביא את הרוכבים הטובים לשם".
6 צפייה בגלריה
ג'ירו באר שבע
ג'ירו באר שבע
תעלול יח"צני? אדאמס
(צילום: אורן אהרוני)
אותו סוכן התייחס לא רק לפרום, אלא גם לדן מרטין ואנדרה גרייפל, שמות שכל חובב רכיבה מכיר מצוין, כאלו עם ניסיון בהישגים ברמות הגבוהות, שכבר נמצאים בקבוצה ואמורים להמשיך גם בעונה הבאה.
סימן השאלה הגדול הוא איזה כריס פרום מקבלת הקבוצה הישראלית. הבריטי לא התחרה כשנה בגלל תאונה קשה שקרתה לו במהלך מרוץ, ואפשר גם להוסיף לכך את שאלת הגיל. "הרבה השתנה מאז שפרום זכה בגראנד טור האחרון שלו, ג'ירו ד'איטליה 2018", נכתב בסייקלינג ניוז. "אז הוא היה בלתי ניתן לעצירה והצליח להגן על התואר בשלושת המרוצים הגדולים בעולם. פרום טוען שהוא חזר לכושרו מלא, אבל אם הוא אכן יזכה שוב בטור – כשחגג לא מזמן 35 – זה כנראה ייחשב לאחד הקאמבקים הגדולים אי פעם בספורט".
6 צפייה בגלריה
רועי גולדשטיין חוגג את הניצחון
רועי גולדשטיין חוגג את הניצחון
"אין ספק שזו היסטוריה". רועי גולדשטיין
(צילום: אוריאל כהן)
"אין ספק שזו היסטוריה", טוען רועי גולדשטיין, שרכב תחת סייקלינג אקדמי (היום סטארט אפ ניישן) במשך חמש שנים. "אני רק מקווה שזה לא ירחיק את הזיקה של הקבוצה הישראלית יותר ממה שהיא התרחקה והקבוצה תצליח לשמור על זהות ישראלית. נצטרך לראות איך זה יהיה".
למה שזה ירחיק את הזיקה?
"כשאתה מקטין את הקצוות, אז יש קצת פחות פוקוס על דברים אחרים ומה שיש באמצע. השאלה היא איפה הישראלים ממוקמים ואיך זה ישפיע עליהם. האם ההחתמה תשפיע על מעמד הישראלים זו השאלה העיקרית. אני אומר את זה קצת בחשש, בטח כשאחי (עומר גולדשטיין) הוא אחד הרוכבים בקבוצה. אני מקווה שהגעה של פרום תהיה משהו שידחוף אותם קדימה".
6 צפייה בגלריה
פרום, ברנאל ותומאס
פרום, ברנאל ותומאס
פרום עם תומאס וברנאל. כרגע הם טובים יותר ממנו
(צילום: AP)
ברמה הכללית אתה חושב שפרום ישנה את הקבוצה?
"אני חושב שכל חלק חדש שמכניסים לפאזל משנה אותו. הוא יעשה אותה טובה יותר ויביא את הניסיון שלו לרוכבים הצעירים. יצא לי לרכוב לצידו מספר פעמים, אבל השאלה היא האם הוא גם מנטור טוב ולא רק רוכב טוב, ורק מי שיהיה לצידו יוכל להעיד על זה בהמשך הדרך".
6 צפייה בגלריה
כריס פרום הספיק לשתות יין בקטע האחרון של הג'ירו
כריס פרום הספיק לשתות יין בקטע האחרון של הג'ירו
"תמיד יש הפתעות". פרום
(צילום: AFP)
ומה עם הגיל שלו שגם משחק תפקיד?
"תמיד יש הפתעות. כבר היו יותר מבוגרים שעשו את זה, ככה שאי אפשר לדעת. הקבוצה הזאת כשמה כן היא, סטארט אפ, וכמו כל סטארט אפ יש רף גבוה. אם זה ימשיך לעוף זה בסדר, אבל אם זה מתרסק - זו כבר בעיה. צריך לראות איך הדברים ישתלבו".
"צריך לדעת שלא כל רוכב מתאים לכל קבוצה", מסביר גולדשטיין. "זו קבוצה של אנשים שצריכים לעבוד ביחד והם צריכים להתאים אחד לשני. לא משנה כמה שאתה שם גדול, אתה לא בהכרח יכול לרכוב בכל קבוצה. בסוף התחרות היא קבוצתית ולא אישית".

"טור חמישי? הכל אפשרי"

אדאמס הודיע שהוא לא יסתפק רק בפרום וצפוי להוסיף רוכבים בכירים נוספים לסגל המתגבש של סטארט אפ ניישן. האם זה יהיה מספיק כדי שאחרי שלושה שבועות מפרכים של רכיבה ברחבי צרפת, כולל טיפוסים בלתי אפשריים ומרוצים במהירות אדירה ברחובות פריז, נראה את דגל ישראל בראש הפודיום של הטור? ייטס סקפטי.
6 צפייה בגלריה
בקרוב על הפודיום עם חולצת קבוצה ישראלית? פרום
בקרוב על הפודיום עם חולצת קבוצה ישראלית? פרום
בקרוב על הפודיום עם חולצת קבוצה ישראלית? פרום
(צילום: רויטרס)
"הכל אפשרי. זה אמנם מעולם לא נעשה בגיל שלו, רק אנשים ספורים הצליחו לזכות בחמישה טורים וכשמסתכלים על המתחרים שלו אפשר לומר שהסיכויים בפירוש נגדו, אבל זה לא בלתי אפשרי", אומר הבריטי. "אני מאוד אופתע אם יזכה בטור נוסף. הוא מאמין שהוא יכול להיות תחרותי ואולי אם הנסיבות ישתנו לטובתו הוא גם יצליח, אבל לדעתי זה מאוד לא סביר. קבוצה צריכה מנהיג גדול שיוכל לסחוב אותה, ופרום הוא בדיוק כזה. הוא חיה והרקורד שלו אומר הכל".
אז מתי נדע את התשובה לכל השאלות הללו? לא לפני 2021. עד אז אפשר לחלום ולפנטז – שזה הרבה יותר ממה שיכולנו עד אתמול.