דיוני תקציב הביטחון, ככל הנראה במתכונת חד-שנתית עד לסוף השנה, ייפתחו בתחילת השבוע הבא, כאשר כבר כעת מסתמנים פערים גדולים בין הצדדים. בעוד שבצה"ל ידרשו לממש את השארית של 2020 לפני השנה החמישית והאחרונה של התוכנית הרב-שנתית גדעון, כלומר תקציב של כ-32 מיליארד שקלים (מתוך תקציב הביטחון). באוצר, מנגד, ידרשו לממש את הבטחת הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, "להיכנס מתחת לאלונקה".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ, אביב כוכבי
ישראל כץ, אביב כוכבי
הרמטכ"ל ושר האוצר. האם צה"ל ייכנס מתחת לאלונקה התקציבית?
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי , דובר צה"ל , סליה גריון)
עם גירעון של יותר מ-20 מיליארד שקלים עוד לפני משבר הקורונה מול שאפתנות של הרמטכ"ל שהתבטאה בתוכנית רב-שנתית שעדיין לא אושרה, קשה לראות את הצדדים מתכנסים לאותן נקודות הסכמה. כך למשל, באוצר יציגו לצה"ל חבילת קיצוצים פנים צבאיים, בסך כ-2.5 מיליארד שקלים, בהם ביטול, לפחות השנה, של הטבת הנופש השנתית לאנשי הקבע, שעלותה מוערכת ביותר מ-100 מיליון שקלים.
הכוונה היא לבטל השנה את ההטבה, שמזוהה מאוד עם אנשי הקבע, המעניקה חופשה שנתית במלון ישראלי ברמה גבוהה, לכל איש קבע, ובסבסוד כמעט מלא לבן או בת זוגו, רק לאיש קבע שאינו לוחם. בצה"ל אגב לא פוסלים את ההצעה, וייתכן כי היא תיושם. צעדים נוספים שיועלו לשולחן הדיונים - ביטול מיזמי חינוך בצה"ל, כמו מורות חיילות וכן מימון תוכניות רבות של חיל החינוך המתוקצבות בעשרות מיליוני שקלים.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חייל חיילים צה"ל קצין סגן-אלוף סגן אלוף סא"ל
אילוסטרציה חייל חיילים צה"ל קצין סגן-אלוף סגן אלוף סא"ל
באוצר יציגו תוכנית קיצוצים, בין היתר - ביטול הטבות הנופש לאנשי הקבע
(צילום: Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
יסייע להתגבר על המחלוקות? כץ
(צילום: לע"מ )
בצה"ל צפויים לדרוש תקציב מלא לצבא לשנה זו, על בסיס תוכנית גדעון כאמור ולפי הסכם יעלון-כחלון. מבחינת האוצר, מדובר בדרישה שמהווה תוספת תקציב, שכן בשנים האחרונות היו קיצוצים רוחביים במשרדי הממשלה כדי לממן הסכמי תוספות שכר ופנסיה לסקטורים ציבוריים שלמים, בהם השוטרים והסוהרים. קיצוצים רוחביים אלה נפרסו על פני מספר שנים, וחזרה מהם מהווה למעשה תוספת תקציב.
בצה"ל לא מאיימים בפגיעה בכשירות כפי שהיה במאבקי תקציב בעבר, אלא עוברים מהר למעשים. השבוע הודיע הרמטכ"ל כוכבי כי החליט לבטל תרגיל מלחמה ענק שיועד לחודש ספטמבר, בהשתתפות אלפי חיילי מילואים. העלות המוערכת של התרגיל - עשרות מיליוני שקלים - הופנתה לקיומו השוטף של הצבא. גורמים המעורים בגיבוש התקציב טוענים שמדובר ב"ספין", שכן צה"ל חסך מיליוני שקלים השנה מביטולי מילואים בשל משבר הקורונה.
מאידך, בצבא כן מבטלים או מקפיאים מיזמי תשתית ענק בעלויות של מאות מיליוני שקלים, כמו הקמתם מחדש של בסיסי ההכשרות של גבעתי ונח"ל, לפי תפיסת כוכבי הגורסת בעת הזו ש"תותחים לפני גרביים".
כך או כך, לזהות שני השרים הרלוונטיים, ישראל כץ ובני גנץ, תהיה השפעה על רוח הדיונים ועל הסיכויים להתגבר על המחלוקות, אך העובדה ששניהם מגיעים ממפלגות יריבות, הליכוד וכחול לבן, עלולה להקטין את הסיכויים לכך. כעת שומרים הצדדים על יחסים תקינים ושקטים כלפי חוץ, אך משבוע הבא, עם חידוש הדיונים, הדבר עלול להשתנות.
מדובר צה"ל נמסר: "לא נתייחס לנושא תקציב צה"ל בתקשורת. בנושא מתנהל בחדרים הראויים לכך".