פורד אקספלורר הוא אחד מהדגמים הנמכרים ביותר של היצרנית הוותיקה בצפון אמריקה, אך בדור האחרון כבר החל להזדקן ולאבד גובה מול המתחרים. כעת נחת אצלנו דור שישי וכל-חדש המבטיח להיות יותר מהכל, חלק ממתקפת דגמים מקומית שנועדה להחזיר את המותג המפואר למקומו הטבעי, לאחר שחווה (לא רק) אצלנו שנים קשות.
אם להאמין להצהרות פורד, האקספלורר החדש אמור להיות באמת יוצא דופן, שונה מהותית מקודמו לשם. בין היתר בזכות פלטפורמה חדשה האמורה לאפשר נסיעה נוחה מבעבר, עם יכולות דינמיות גבוהות יותר. אולי לכן החליטה היצרנית כי הוא ישווק לראשונה גם באירופה.
מחיר: 355 אלף שקל
מתחרים: שברולט טראוורס, סובארו אסנט ויונדאי פלסייד (יגיעו בקרוב)
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: יכולת דינמית, מרחב מחיה לחמישה
בסדר: צריכת דלק, איכות תא נוסעים
טעון שיפור: נוחות נסיעה, גימור, כושר גרירה
ציון: 7

איך נראה

אי אפשר לטעות בזהותו של האקספלורר או מוצאו, שכן הדגם החדש מציג מראה מאופיין ומוכר. כמובן, יש מתיחות פנים משמעותיות פה ושם. למשל חרטום אגרסיבי יותר ופרופורציות שריריות מבעבר.
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים עבר שינוי משמעותי יותר, בעיקר בכל הקשור לשדה הראיה בזכות שטחי חלונות גדולים. מפתיע לגלות כי דווקא מראות הצד קטנות מדי ובעלות שטח מת משמעותי.
למרות תג המחיר הגבוה יחסית, איכות החומרים אינה אחידה ופה ושם אף מאכזבת, עם פלסטיק מחוספס וקשיח במקומות שונים. גם איכות ההרכבה אינה מרשימה עם מרווחים בולטים ולא אחידים בתא הנוסעים וסביבת הנהג, אזור תא המנוע או חומרי בידוד סביב בתי הגלגל.
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
מסך מגע קטן יחסית ("8 בלבד, "10.1 בגרסאות בכירות אך רק בארה"ב) ולוח מחוונים אנלוגי פשוט - יש דיגיטלי כאופציה רק בארה"ב - מתנוססים מול פני הנהג. מערכת מצלמות היקפיות שימושית מסייעת לתמרון הרכב הגדול, אם כי הפסקת פעולתה בכל מעבר מתמרון לאחור לתנועה לפנים, מחייב הפעלה ידנית בכל פעם מחדש ומסרבל תמרוני חניה צפופים. המושבים נוחים אך מעט חסרי תמיכה וחוגת בחירת הילוך במקום בורר מסורתי מפנה מקום לאחסון ומשלבת אוטומטית למצב חניה בפתיחת הדלת.
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
מרחב המחיה בשורת המושבים השנייה טוב מאוד כמקובל ברכב גדול כל-כך, אך במפתיע אין אפשרות לפתיחת חלונות אחוריים בלחיצה אחת. בשורה השלישית לעומת זאת - עם שני מושבים בלבד - יש מקום לילדים בגילאי עשרה לכל היותר. זאת בשונה מהמתחרה הישיר שברולט טראוורס המאפשר שם מקום לשלושה. תא המטען ענק אמנם (516 ליטר) גם כשכל המושבים בשימוש, אך הוא קטן בכ-80 ליטר מהדגם היוצא. קיפול (חשמלי) של השורה השלישית מגדיל את הנפח ל-1,357 ליטר (114 ליטר יותר).
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
האקספלורר משווק אצלנו ברמת גימור אחת הכוללת בנוסף למוזכר גם בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם חימום וקירור, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "20 קלים. אבזור הבטיחות מרשים וכולל שמונה כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב (כולל סיוע בהתחמקות ממכשול), בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים ותאורה דינמית.

איך נוסע

מנוע הטורבו-בנזין בנפח 2.3 ליטר מחליף את ה-V6 הוותיק ומפיק 300 כ"ס (10 כ"ס יותר), העוברים לכל הגלגלים דרך תיבת 10 הילוכים אוטומטית (שישה בעבר). כמצופה ממנוע מוגדש, זמינות הכוח טובה כעת משמעותית וזרימת הכוח יוצאת נשכרת מתיבת הילוכים מהירת תגובה. האקספלורר הגדול לא רק מרגיש כך, הוא זריז ונמרץ בהרבה מהדגם היוצא בנהיגה נמרצת. הוא גם נעזר בתיבה הזו לשמירה על סל"ד נמוך יותר בשיוט ובהתאם - צריכת הדלק עמדה על 8 ק"מ לליטר סבירים למדי בממוצע המבחן.
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
וכעת לאיכות הנסיעה. פלטפורמת הנעה אחורית חדשה עם חלוקת משקל טובה יותר בזכות מיקום שונה למנוע (מאחורי הסרן הקדמי), מסייעת ליכולת דינמית מפתיעה ביחס למוצא האמריקאי, למידות הענק ולמשקל העצמי. האקספלורר מתנהג במפתיע כרכב קטן מגודלו, וזו מחמאה גדולה - וגם שינוי מרענן. כבונוס, רדיוס הסיבוב קטן מבעבר ומאפשר תמרונים עירוניים פשוטים יותר.
מאידך, נוחות הנסיעה במהירות נמוכה-בינונית אינה מצטיינת. בניגוד לחלק לא קטן מאחים למוצא, שיכוך רך אין כאן ובתנועה עירונית או בכבישים שאינם סלולים היטב, הוא מפגין קופצנות מעייפת שמשתפרת רק במהירות גבוהה יותר. למתכננים גרירה, ויש לא מעט כאלה בקרב רוכשי אקספלורר גם בארץ, חדשות פחות מרשימות. בצפון אמריקה הוא יכול לגרור 2.4 טון עם תוספת ייעודית שאצלנו אינה מוצעת אפילו כאופציה. וכך מסוגל האקספלורר לגרור 1.36 טון בלבד. ואלה 140 ק"ג פחות ממאזדה CX-5 למשל, רכב קטן, קל וחלש משמעותית ממנו.
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
לא שרבים יורדים איתו לשטח אבל אם כן, הוא מציע כיום שיפור קל מבעבר בזכות הנעה כפולה-קבועה יעילה יותר ופגוש קדמי פחות פגיע. כבעבר, יש בורר מצבי נסיעה בדרכים לא סלולות (שביל, חלק וחול-שלג עמוק) שמתאימים את המערכות השונות לתוואי, אך לא יותר מכך. אם החלטתם לרדת לשטח, קחו זאת בחשבון.

סיכום

האקספלורר החדש טוב מקודמו בכל תחום, וטוב שכך. שכן הדור הקודם הפגין כבר את גילו בכל פרמטר. הוא גם מציג יכולת דינמית מפתיעה לטובה וסוללת מערכות בטיחות מרשימה. עד כאן, רק טוב. אלא שזה לא מסתיים כאן. מחד, תא הנוסעים אינו איכותי ומודרני כמתבקש מ-355 אלף שקלים, ועם מחיר זה הוא קרוב מאוד אפילו לקאדילק XT6 מקטגוריית היוקרה. הוא גם מציע מקום לשבעה נוסעים, וככזה מוצא עצמו בקרב גם מול קוריאנים מצליחים מבית יונדאי וקיה, הזולים ממנו משמעותית.
ברור לנו כי המכורים לתוצרת אמריקה יתאהבו בו ממבט ראשון, שכן מעטים הדגמים שנראים כאילו הם נושאים דגל פסים וכוכבים על הדלתות, גם כשהם מגיעים בלבן-בוהק ונטול עיטורים. אלא לא יעשו עסקה רעה כלל ועיקר, אבל במחיר כזה, שובר שוק הוא לא.
8 צפייה בגלריה
פורד אקספלורר
פורד אקספלורר
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 4 צילינדרים, 2.3 ליטר, טורבו-בנזין
הספק: 300 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט: 42.8 קג"מ ב-3,500 סל"ד
תמסורת: 10 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
אורך: 507.2 ס"מ
רוחב: 200.4 ס"מ
גובה: 178.1 ס"מ
בסיס גלגלים: 302.5 ס"מ
משקל עצמי: 2,131 ק"ג
נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 516 ליטר, 1,357 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.5 שניות, 214 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 9.9 ק"מ לליטר, 307 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 8
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר: 355 אלף שקל