"הפגנה וחופש ביטוי כן, אלימות והסתה לא. הגיע הזמן לעצור בטרם יהיה מאוחר מדי. בושה וחרפה": את המילים האלה פרסמה שרת התחבורה של ממשלת הקורונה הלאומית, הגברת מירי רגב, אתמול, קצת לפני חצות בעמוד הפייסבוק שלה. אל הזעזוע העמוק שהיא מתארת צורפה תמונתם של עשרות מפגינים צפופים, ללא מסכות, המניפים שלטי "מרד", ו"ביבי הגזמת". אלא שהתמונה הזו ממש לא צולמה בשלל הפגנות המחאה שנערכו אמש - בבלפור, בגן צ'רלס קלור שבתל אביב, ואפילו לא מהפגנת העצמאים שנערכה במוצאי שבת בכיכר רבין. למעשה, היא צולמה לפני שבע שנים במחאת הגז.
1 צפייה בגלריה
הפוסט של מירי רגב בפייסבוק
הפוסט של מירי רגב בפייסבוק
הפוסט של מירי רגב בפייסבוק
(צילום מסך)
עד לשעות הבוקר היום, צבר הפוסט של רגב יותר מ-3,600 לייקים בפייסבוק, יותר מ-2,000 תגובות ומאות שיתופים. חלק מהתגובות שמחו להדהד את שם התואר החדש שלו זוכים המוחים ברחבי הארץ (שכזכור, משתדלים מאוד להבהיר כי המחאה החברתית הזו היא לא עניין של ימין או שמאל - אלא של צדק כלכלי בסיסי, מול ממשלה שמורכבת, על הנייר לפחות, משני צידי המתרס). "אנרכיסטים", קוראים לעשרות האלפים שיוצאים בשבועות האחרונים לממש את זכותם הדמוקרטית, ולמחות כנגד ריסוק הכלכלה הישראלית - בלי צורך בנימוקים, הסברים או נתונים שיגבו את ההחלטות הקשות.
בטוויטר החלו לפזר את עננת הפייק ניוז כבר אתמול בלילה. ספיר סלוצקר-עמרן ויוסי דורפמן, ממובילי מחאת שוד הגז ההיא, פשוט זיהו את הפריים. את החברים הלבושים בחולצות מחאת הגז, את הפרצופים ואת ההתרחשות. בפייסבוק, נלי תגר הגיבה: "תמונה פייק, איפה המסכות?", ורבים אחרים השתוממו לגבי הצורך בהפצה של פייק ניוז. האם צוות הדוברות של השרה באמת התקשה כל כך למצוא פריים משלל המחאות שאירעו אתמול ובשבוע האחרון ברחבי הארץ? או שאף אחד לא הצליח לתפוס תמונה מספיק לוחמנית כדי שתהלום את המסר המוכתב מראש?
הרצנו את התמונה בחיפוש הפוך בגוגל תמונות. היא מופיעה ברשת לפחות בשלושה מקרים - אזכור אחד מ-2019, אחד מ-2017 ואחד מ-2016. האזכור הבולט ביותר מופיע באתר בשם Vision for political development, אתר בערבית ובטורקית העוסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני ובמצוקות האזור, תחת מאמר שעוסק בקווים המיטשטשים שבין יהדות ללאומנות (בערבון מוגבל של תרגום המכונה של גוגל). אלא שהתמונה הזו מופיעה גם באייטם של ערוץ 20, תחת הכותרת "אנרכיסטים בירושלים - כך נראה הלילה בבירה". בהתחקות אחר פרטי התמונה מתברר, כי התמונה מופיעה במאגר התמונות "פלאש 90", בו מצויין כי היא צולמה והועלתה על ידי מרים אלסטר. עוד נכתב בפרטי התמונה, כי היא צולמה ב-8 ביוני 2013, במחאה חברתית במרכז העיר ירושלים. דקות אחדות אחרי פניית ynet, התמונה שצורפה לפוסט הוחלפה בסרטון וידאו.

"השרה לא הייתה מעורבת"

לכאורה, אנחנו אמורים להיות כבר משופשפים בענייני פייק ניוז. ידיעות כוזבות מגיעות אלינו מכל עבר, בעידן שבו ה"אמת" נתפסת כלא יותר מדעה אישית, כזו שאפשר ורצוי להתווכח עליה - אבל יותר מזה, כזו שאפשר להשתמש בה לצרכים פוליטיים מובהקים. אבל האמת? קשה להתרגל. בעיקר כשזה מגיע גם ישירות מנבחרי הציבור שלנו.
יועץ התקשורת של רגב, חיים גריידינגר, מסר בתגובה: ״התמונה פורסמה באתרי חדשות ולכן נעשה בה שימוש בתום לב לגבי הפוסט המדובר. עם פנייתכם הוחלפה התמונה במיידי. הטענה כאילו מדובר בניסיון להטעות מגוחכת, בשל העובדה שהתמונות והצילומים הלילה בירושלים חמורים יותר מכפי שהופיע בפוסט. מובן מאליו כי השרה רגב לא הייתה מעורבת בבחירת התצלום לפוסט״.