לא יכולים להגיע לפאנג'ויה? שלמו 200 שקל. במועצה לצרכנות התקבלו פניות צרכנים לפיהן חברת פאנג'ויה פסטיבלים, המשווקת נופשים לסטודנטים הכוללים לינה ומסיבות, לא מאפשרת החזר כספי מלא לסטודנטים ששילמו על השתתפות בפסטיבל במועד המקורי, אלא גובה 200 שקל דמי ביטול. האירוע נדחה ממאי לספטמבר בגלל הקורונה וההפקה מאפשרת לכל מי שנרשם להשתתף באירוע במועד החדש - ללא תוספת עלות.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיוון שפניות המועצה לחברת פאנג'ויה פסטיבלים בע"מ לא הועילו, שכן החברה טוענת שהיא פועלת על פי חוק, סטודנטים התארגנו והגישו בקשה לתביעה ייצוגית לבית משפט השלום ת"א-יפו. גובה התביעה: 2.375 מיליון שקל. את הסטודנטים מייצגים עו"ד קובי קול, עמירם טפירו וענר בר אילן.
2 צפייה בגלריה
פסטיבל פאנג'ויה באילת
פסטיבל פאנג'ויה באילת
פסטיבל פאנג'ויה באילת
(צילום: מורן רגב)
קרן קודריה, אחת הסטודנטיות שהגישה את הבקשה לתביעה, סיפרה ל-ynet: "היינו אמורים לרדת לפאנג'ויה באילת במאי, החלה קורונה וחששנו שהפאנג'ויה נדחית. שלחו לנו במרץ-אפריל מכתב שהכל מתקיים כרגיל ומשריינים מקומות והכל כרגיל. בשלב הזה, התחלתי להבין שגם אם הכל רגיל, אני לא רוצה לרדת לאילת למסיבות המוניות של סטודנטים.
"ביקשתי לבטל. אמרו לי שהם גובים דמי ביטול: מתוך 1,339 שקל ששילמתי, יגבו ממני 200 שקל קנס. אני יכולה גם לדחות את ההגעה שלי לספטמבר, או לשנה הבאה. יש סטודנטים שלא לומדים בכלל בשנה הבאה וגם כל אחד והלו"ז שלו, וספטמבר לא נראה ריאלי מבחינת סיום משבר הקורונה. התקשרתי למלון שהייתי אמורה לנפוש בו ונאמר לי שהם לא גובים דמי ביטול מאדם שהיה אמור לנפוש בו. אחרי שפתחתי קבוצות וואטסאפ ופייסבוק וראיתי שיש עוד סטודנטים שמתלוננים, החלטתי להגיש תביעה ייצוגית נגדם יחד עם עוד שלושה סטודנטים".
2 צפייה בגלריה
קרן קודריה
קרן קודריה
קרן קודריה, אחת הסטודנטיות שהגישה את הבקשה לתביעה
(צילום עצמי)

פאנג'ויה: אין החזר כספי מלא

אירוע הפאנג'ויה החלופי, אמור להתקיים ב-5-3 בספטמבר. לצרכנים שאינם מעוניינים להשתתף בפסטיבל במועד החדש, החברה הציעה לבטל את החופשה בתנאים הבאים:
א. ביטול הנופש עד ליום 4.7.2020 בדמי ביטול בסך של 200 שקל לאדם, תמורת זיכוי על הסכום לרישום לנופש לשנת 2021.
ב. ביטול החל מיום 5.7.2020 ועד 24.8.2020 בדמי ביטול בשיעור של 50% מההזמנה (לפי החברה, היא לא גבתה בפועל דמי ביטול בשיעור זה).
ג. ביטול החל מיום 25.8.2020 - לא ניתן לביטול, אלא להחלפה בלבד.
כל זאת לנוכח העובדה שברשות להגנת הצרכן ובמשרד המשפטים מתכוונים לחייב מפיקי אירועים להחזיר לצרכנים את מלוא הסכום ששילמו על אירוע שבוטל אחרי 12 חודשים, אם החליטו שלא להשתתף באירוע. אולם, כרגע המצב עדיין עמום והפאנג'ויה זה אירוע שכולל בתוכו גם רכיבים של נופש ולא רק של מופע.

המועצה לצרכנות: יש להשיב את מלוא הסכום לצרכנים

מהמועצה לצרכנות נמסר כי "לעמדת המועצה, ככל שהצרכן מעוניין להשתתף בפסטיבל במועד החדש שנקבע בתנאים זהים לתנאי העסקה המקורית, הרי שהצעה הוגנת ויש לכבד את החלטת הצדדים. לעומת זאת, במקום שבו המועד החדש אינו מתאים לצרכן והוא מבקש לבטל את ההזמנה, הרי שחיוב הצרכן בסכומים עבור שירות שלא קיבל הנו בלתי צודק שכן הנופש בוטל על ידי החברה בשל כוח עליון (סיכול)".
לפי המועצה, אם החוזה הופר בגלל מצב חיצוני שאינו בשליטת שני הצדדים, בנסיבות שאי אפשר היה למנוע אותן, אזי קיום החוזה הופך לבלתי אפשרי, והפרתו לא תגרור דרישת פיצוי מהצרכן וכן תביא להשבה מלאה של הכספים לצרכן. למרות שהמדינה לא הכירה בקורונה ככוח עליון, במועצה חושבים שבית המשפט כן יכיר בה ככזה.
במועצה טוענים כי "בהתאם, לעמדת המועצה, משלא ניתן לצרכנים השירות עבורו שילמו בשל הנחיות משרד הבריאות על איסור התקהלות, על החברה להשיב לצרכנים את מלוא כספם מבלי לגבות מהם דמי ביטול כלל. דרישת החברה לתשלום פיצוי בסך של 200 שקל מכל צרכן, בשעה שהביטול נעשה בעקבות הפרת חוזה של החברה מהווה הפרה של חוק החוזים.
"זאת ועוד, מתן זיכוי עתידי לצרכן בשווי של 200 שקל, בעוד הנופש עולה מעל 1,000 שקל אינו גורע מסכום זה להיחשב כדמי ביטול, גם אם הצרכן יכול לממש סכום זה בעסקה עתידית עם החברה.
"יודגש שמדיניות החברה כלפי לקוחותיה - ציבור הסטודנטים הצעירים עשויה לפגוע בהם, במיוחד בשעה שבה המשק במשבר ולמעלה מחצי מיליון מחוסרי עבודה.
"שינוי מועד הנופש הינו שינוי מהותי של תנאי החוזה וייתכן שלצרכן כבר לא יהיה עניין בקיום החוזה בתנאים החדשים בשל נסיבות אישיות, ובמקרה שהצרכן לא מסכים לקבל את השירות במועד החדש שיוצע לו, על חברתכם להחזיר לצרכן את מלוא כספו".

מנכ"ל פאנג'ויה פסטיבלים: הרוב קיבלו את הפתרונות שהצענו בפרגון

מנכ"ל פאנג'ויה פסטיבלים יאיר מרום, כתב בתגובה למועצה: "בניגוד לנטען, מגפת הקורונה לא הוכרה ככוח עליון, בארץ או בעולם. ישנה משמעות אדירה למשק (בשלל תחומים) באשר להגדרת מגפת הקורונה ככוח עליון. הפסיקה בעניין ברורה וחד משמעית - אין עסקינן בכוח עליון, על כל הכרוך בכך; וזוהי בדיוק מדיניות החברה, זו בדיוק מדיניות הנציגים שמטפלים בפניות המועצה לצרכנות, וזו גם העמדה הנהוגה בכל תחום אחר העוסקים בנושא. נהלי החברה עומדים בקנה אחד עם חוק הגנת הצרכן ותואמים את הוראות חוק החוזים.
"הרישום לאירועים המופקים ע"י החברה הינו בכפוף להסכמה מראש של הלקוח לתקנון הנופש, שנגיש ללקוחות הבחרה בעותק מודפס במשרדי החברה וכן, לצורך הנוחות, גם באתר האינטרנט של החברה שכתובתו: WWW.FUNJOYA.CO.IL.
"לצערנו הרב, משבר הקורונה אילץ את החברה לדחות את האירוע שתוכנן לחודש מאי (עליו עמלה החברה במשך חודשים רבים). מכיוון שהקורונה לא הוכרה ככוח עליון, ההתחייבויות כלפי בתי המלון עדיין בתוקף.
"בשביל למנוע פגיעה מיותרת, החברה הציעה לכל לקוחותיה לבחור מבין שלוש האפשרויות הבאות: האפשרות הראשונה היא להשאיר את ההזמנה לאירוע הנדחה של בית המלון, בסיס אירוח ואירועים זהים להזמנה המקורית - בתאריך אטרקטיבי ואף יקר מזה שהוזמן.
"האפשרות השנייה היא לדחות את ההזמנה לאירוע פאנג'ויה לשנת 2021 (לאחד משני המועדים מתוכננים בשנת 2021). זאת ועוד, סטודנט שמסיים בשנת 2020 את לימודיו ודוחה לשנה הבאה את הזמנתו, יוכל בכל זאת להגיע לנופש, על אף שאינו סטודנט, ולא יידרש לשלם תוספת 'לא סטודנט'. בנוסף, לקוח שדוחה הזמנתו לשנה הבאה 'שומר' על המחיר של השנה, ובמידה ותהא עליית מחירים, הלקוח לא יידרש לשלם את התוספת - לקוח שדוחה הזמנתו לשנה הבאה יכול לבצע שינויים בהזמנות, החלפת/הוספת משתתפים, מעבר בין סוגי חדרים/מלונות, לתפוס חדרים אטרקטיביים ועוד.
"האפשרות השלישית היא ביטול בדמי ביטול של 200 שקל לאדם - וזאת בהתאם לחוק הגנת הצרכן ובהתאם למפורט בתקנון הנופש, ואף עסקינן בתנאים מקלים על ההוראות הקבועות בתקנון הנופש. דמי הביטול בסך של 200 שקל יימשכו עד לתאריך 2020.7.4 ולקוח שיבטל עד מועד זה יקבל הטבה מטעם חברת ההפקה, בדמות של 'שימוש חוזר' בדמי הביטול בהרשמה לנופשי פאנג'ויה אשר עתידים להתקיים בשנת 2021.
"לשמחתנו הרבה, הרוב המוחלט של לקוחותינו קיבלו את אפשרויות הבחירה בפירגון רב לפתרונות שהצענו. החל מ-14 ימים מביצוע העסקה ועד 75 ימים* טרם הנופש דמי הביטול הם 200 שקל למשתתף; החל מ-75 ימים טרם הנופש ועד 7 ימי עסקים טרם הנופש דמי הביטול הם 50% מהעסקה; החל מ-7 ימי עסקים טרם הנופש דמי הביטול הם 100% (אנחנו עדיין מאפשרים למצוא מחליף).
"יודגש שהחברה האריכה את משך הזמן בו דמי הביטול הם 200 שקל ועד כה אף לקוח לא נדרש לשלם 50% מהעסקה, וזאת במטרה לאפשר ללקוחותינו משך זמן ממושך לקבלת החלטה מושכלת אם ברצונם להשאיר את ההזמנה, לדחות לשנה הבאה או לבטלה כאמור.
"גם החברה מחוייבת בהתחייבויות ובהוצאות אדירות כלפי ספקים ונותני שירות שונים, בקשר עם הפקת האירועים הנ"ל. מובן שדמי הביטול הנ"ל, בסך של 200 שקל בלבד, הינם בגדר דמי ביטול סמליים בלבד - אין בהם כדי לכסות, ולו במעט, את הוצאות החברה כאמור".