בשנתיים האחרונות הרחיבה סונוס את קהל היעד שלה עם מוצרים זולים יותר מאי פעם, ובראשם רמקולי One SL וסאונדבר Beam. עם הסאונדבר החדש שלה, Arc, היא מזכירה שגם לאנשים עם כיסים עמוקים יש עדיין מה לחפש אצלה. Arc הוא מקרן קול פנומנלי לטלוויזיה, עם איכות צליל גבוהה ותמיכה באחד מתקני הסאונד המסקרנים ביותר בשוק היום, דולבי אטמוס, אך המחיר בהתאם - 3,399 שקלים.

מה זה מקרן קול?

קטגוריית מקרני קול החלה לתפוס תאוצה בתחילת שנות ה-2000, עת מסכי הטלוויזיה החלו לגדול וקולנוע ביתי הפך לנגיש יותר עבור קהל שלא רצה להשקיע עשרות אלפי שקלים במקרן, רסיבר ומערכת רמקולים. ההצעה שאותה הם מגלמים בתוכה פשוטה: אנחנו נשדרג את הצליל של מסך הטלוויזיה בלי שתצטרכו לטרוח יותר מדי. זו גם אחת הסיבות לצורה של מקרני קול - נמוכים ורחבים, מותאמים להתקנה מתחת למסך.
סיבה נוספת היא אקוסטית - הרוחב של מקרן קול מאפשר לדחוס לתוכו כמה רמקולים, שמכוונים לאזורים שונים. הסידור הזה אמור, תיאורטית, להתגבר על העובדה שבמערכת קולנוע ביתי סטנדרטית יש שימוש ברמקולים אחוריים. מקרני קול שמדמים צליל היקפי שולחים את הערוצים האחוריים באלכסון, בתקווה שאלה ימצאו קיר, ישתקפו ממנו ויגיעו לאוזניים שלנו מהצד ולא מקדימה.
3 צפייה בגלריה
Sonos Arc
Sonos Arc
Sonos Arc. אפשר לתלות על הקיר, אבל לא חייבים
(צילום: סונוס)
הבעיה כאן היא שהרבה מאוד פעמים, בישראל לפחות, הסלון לא בנוי לזה. אם מצד אחד יש יציאה למרפסת, ומהצד השני חלל שכולל גם מטבח ופינת אוכל, לא יהיו לסאונד קירות להשתקף ממנו. אתם עדיין תשמעו אותו, אבל האפקט לא יהיה כשל רמקולים אחוריים. כשמקרני קול מבטיחים לכם תחליף מלא למערכת קולנוע ביתי, כדאי להבין שהם מדברים על תנאים אידאליים. הם כן, לרוב, מספקים שדרוג משמעותי לצליל של הטלוויזיה עצמה. וכאן, כאמור, Arc לא מאכזב.
עבור סונוס, Arc הוא מקרן הקול השלישי - אחרי Playbar ו-Beam. הוא גם הגדול ביותר, עם הכי הרבה רמקולים (11, בהשוואה ל-9 של פלייבאר ו-5 של Beam). אם הטלוויזיה שלכם נמצאת על שידה, כדאי לכם לוודא שיש דרך נוחה לשים לפניה מקרן קול ברוחב 1.14 מטר, גובה 8.7 ס"מ ורוחב 11.5 ס"מ בלי להסתבך עם מעמד המסך. וכן, זה גם אומר שאם יש לכם מסך קטן, לצוות אליו מקרן קול עצום ייראה קצת מוזר.
אגב, אם המסך תלוי על קיר, תוכלו לתלות גם את ה-Arc. הוא אפילו יידע לזהות שתלו אותו, וינצל את הקיר כדי לעזור בהפצת צלילי הבס.
כמו ה-Beam לפניו, גם ה-Arc בנוי לקבל את הצליל ממסך הטלוויזיה דרך HDMI, וממקורות אחרים דרך הרשת. ההנחה היחידה שעשו בסונוס היא למכשירים עם יציאת צליל אופטית - אלה יכולים להתחבר ל-Arc עם מתאם. אבל שקע אודיו אנלוגי, 3.5מ"מ? תשכחו מזה.
כדי לנצל את היכולות של ה-Arc במלואן, תידרשו לחבר אותו למסך מתקדם מהשנה-שנתיים האחרונות, שתומך בטכנולוגיה שנקראת eARC (אין קשר רשמי לשמו של המכשיר מבית סונוס, וכן, זה מבלבל). זה דור חדש של הטכנולוגיה שמאפשרת למסך לשלוח אודיו דרך HDMI למכשיר חיצוני. בלי חיבור eARC, תוכלו ליהנות מצליל 5.1 (חמישה רמקולים וסאבוופר) לכל היותר, לא מתקנים שדורשים יותר רוחב פס. ותמיכה באחד התקנים החדשים האלה היא גולת הכותרת של הסאונדבר הזה.
3 צפייה בגלריה
Sonos Arc
Sonos Arc
נשמע יותר טוב מכל רמקול מובנה
(צילום: סונוס)
מדובר באטמוס, פורמט צליל חדש-יחסית של דולבי שתופס תאוצה בשנים האחרונות. החידוש באטמוס הוא הוספה של מימד הגובה, ומיפוי של צלילים לא רק ככאלה שמגיעים משמאל או ימין אלא גם מלמעלה או למטה.
ה-Arc משיג את האפקט הזה עם שני רמקולים שמכוונים לתקרה, ממנה הצליל אמור להשתקף ולהגיע לאוזניים שלכם. וזה באמת עובד. סצינת קרב היריות הארוכה ב-Extraction מקבלת ממד חדש של גובה, וכמה מקטעי האקשן בעונה השנייה של Altered Carbon נשמעים אחרת לגמרי עם צליל תלת-ממדי. כן יש כאן בעיה של זמינות תוכן. היצע התכנים שתומכים באטמוס בנטפליקס מוגבל למדי, ובשירותים אחרים הזמינים בארץ כמעט ואין תכנים מסוג זה - בוודאי שלא בשירותים הישראליים.
אבל גם עם צליל היקפי סטנדרטי, או אפילו סטריאו, ה-Arc עושה עבודה מצוינת, בגבול המגבלות של השתקפות קול שאותן הזכרנו קודם. הוא נשמע טוב יותר מכל רמקול מובנה, ומשתווה מבחינת איכות צליל למערכות קולנוע ביתי אחרות. רק שכאן אין צורך לקנות רסיבר או לקדוח בקירות, ומצד שני צליל היקפי אמיתי לא כלול במחיר (אם כי עדיין אפשרי, ועל כך בהמשך). כמו כן, כמו כל רמקול של סונוס, ה-Arc יכול לקבל שירים משירותים כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק דרך האפליקציות שלהם, ותומך ב-Airplay 2.
כדי להפיק ממנו את המיטב, תצטרכו לעשות לרמקול התאמה אישית לחדר שלכם, באמצעות מנגנון שנקרא Trueplay. מדובר בתהליך של כמה דקות שבמסגרתו הרמקול משמיע סדרה של צלילים בזמן שאתם הולכים ברחבי החדר עם הטלפון הסלולרי שלכם ומנופפים בו, כדי שהרמקול "יבין" את המבנה האקוסטי של החדר. הוא יעיל, באמת משפר את איכות הצליל, אבל זמין רק למכשירי אפל. הסיבה, לטענת סונוס, היא שאפל הינה החברה היחידה עם איכות קבועה של מיקרופונים בציוד שלה. מהנדסי החברה אומרים שבמכשירים אחרים יש מיקרופונים באיכות שונה גם בתוך מכשירים מאותו דגם, מה שלא מאפשר להתאים להם את יישום המדידה.

לא על ה-Arc לבדו

הטכנולוגיה של סונוס בנויה כדי לאפשר בניית מערכת מודולרית. היום יש לכם רמקול אחד? מחר תוכלו להוסיף עוד אחד ולסנכרן אותם כך שינגנו בסטריאו. רוצים להוסיף רמקול במטבח? חברו אותו למערכת ותוכלו לסנכרן גם אותו, כדי שהכל יתנגן יחד. אותו הדבר נכון גם ל-Arc, בקונטקסט של מערכת קולנוע ביתי.
הסאב של סונוס הוא מכשיר מאוד יקר (2,849 שקלים), אבל סאבוופרים איכותיים באופן כללי אינם זולים, והסאב הזה הן מספק סאונד מצוין והן לא תופס הרבה מקום - אפשר להעמיד או להשכיב אותו, לבחירתם. אם תחברו אותו ל-Arc, השיפור שתרגישו לא יתבטא רק בצלילים נמוכים יותר. היכולת לתת לסאב להתעסק בצלילים הנמוכים מפנה את הרמקולים של Arc להתמקד בצלילים הגבוהים יותר, ולספק צליל מלא ונקי יותר. זה מאוד ניכר כשמכבים ומדליקים את הסאב, אם כי שוב, גם בלעדיו האיכות מצוינת.
3 צפייה בגלריה
Sonos OneSL
Sonos OneSL
אפשר לצוות אותם. Sonos OneSL
(צילום: סונוס)
שדרוג זול יותר, ובמידה רבה גם משמעותי יותר למערכת, הוא הוספה של שני רמקולים ביתיים, כמו ה-One SL הזולים-יחסית, כערוצים האחוריים של המערכת. זה פותר את הבעיה שהזכרנו קודם, של סלון ישראלי טיפוסי ללא ארבעה קירות, ומאפשר ל-Arc להפיץ רק את הערוצים הקדמיים ואת ערוצי התקרה שלו. כאן, עם זאת, כן תצטרכו לדאוג לחיבורי חשמל וחיבורי קיר עבור הרמקולים האחוריים - בעיה שסאונדבר בא לפתור מלכתחילה. תוכלו לקחת כל זוג רמקולים להיות זוג אחורי, למעט ה-Move - ובתנאי ששניהם מאותו דגם.
בסופו של יום, ה-Arc הוא מתמודד מוביל בקטגוריית מקרני הקול היום בזכות איכות הצליל, התמיכה באטמוס והיותו חלק מהאקוסיסטם של סונוס. אבל הוא כן "רק" מקרן קול. אם כבר יש לכם רסיבר עם רמקולים, על כל התשתית המשתמעת מזה, כאב הראש שהוא בא לפתור כנראה לא קיים אצלכם. אבל אם אתם מתלבטים עכשיו בין רסיבר ורמקולים חדשים לבין מערכת אלחוטית, ה-Arc איכותי מספיק כדי להפוך ההתלבטות הזו לקשה יותר מאי פעם.