מנהרת הזמן לוקחת אותנו ל-7 ביוני 2010, עת התאסף המון רב באולם כנס המפתחים השנתי של אפל בקליפורניה. מעל הבמה, תחת הסלוגן "Revolution, all over again", ניצב הגורו ואייקון ההצלחה סטיב ג'ובס ואחז ב"סמארטפון הדק ביותר אי פעם". זה היה אייפון 4 שהתהדר בתכונות פורצות דרך כמו תצוגת רטינה איכותית, מצלמת 5 מגה פיקסל עם פלאש והידד, גם אפליקציית FaceTime. והכל ב-199 דולר, הימים הטובים ההם.
המכשיר התקבל בשאגות שמחה וקהל המעריצים גדש את הרחובות ביום פתיחת המכירה ב-24 ביוני. התורים, מי לא זוכר, השתרכו מסביב לבלוק. בשלושת הימים הראשונים אפל מכרה 1.7 מיליון אייפונים חדשים ובדיעבד זה היה האייפון המצליח ביותר של אפל עד שהגיעו יורשיו.
6 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס מציג את אייפון 4
סטיב ג'ובס מציג את אייפון 4
סטיב ג'ובס מציג את אייפון 4
(צילום: AP)
אבל עם המשתמשים הראשונים הופיעו הדיווחים הראשונים על התקלה: עוצמת הרשת דועכת, מספר הפסים באייקון העוצמה יורד, ושיחות ממש מתנתקות, וכל זה קורה רק כאשר מחזיקים את האייפון ביד שמאל. תקלה מוזרה ביותר אבל מוזרה ממנה היתה הדרך בה אפל התמודדה עם הבעיה. אפל, שידועה במערך יחסי הציבור והשיווק המשומן שלה, בחושים החדים בכל הנוגע להעדפות הציבור וביכולת המיסטית של ג'ובס להלך קסמים על מעריצי החברה, לא הצליחה לומר את המילים הפשוטות: פישלנו.

שלב 1 - הכחשה

גולש בשם FFArchitect היה כנראה הראשון לזהות את הבעיה. בפוסט שפרסם בפורום השמועות MacRumors הוא צירף וידאו שמראה שחבק המתכת סביב האייפון הוא למעשה האנטנה שלו והוא מקור הבעיה. אפל הגיבה בזריזות והכחישה כל רמז לתקלה. מקור הבעיה, אמרו שם, היא בכלל במשתמשים. דובר החברה אמר: "אחיזה בכל טלפון גורמת לירידה קלה בביצועי האנטנה שלו, תלוי במיקום האנטנה במכשיר. זוהי עובדת חיים לכל טלפון סלולרי". אוקיי.
6 צפייה בגלריה
אייפון 4 תקלת תקשורת
אייפון 4 תקלת תקשורת
הפרסום שחשף את התקלה: ירידה בעוצמת הקליטה
(צילום מסך)

שלב 2 - כעס

הציבור לא השתכנע וההמולה סביב האייפון החדש לא נרגעה. זה השלב שסטיב ג'ובס עצמו תפס עצבים. בראיון לאחד מכלי התקשורת הוא אמר: "לכל הטלפונים יש אזורים רגישים. פשוט הימנעו מלהחזיק את האייפון בצורה הזו". טוב, גם לאלופים יש רגעי שפל. המסר הזה חלחל במהירות לקהילת משתמשי אייפון הנעלבת, והשיק סדרת ממים בלתי נשכחת תחת הכותרת "אתם מחזיקים את זה לא נכון".
6 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס מם
סטיב ג'ובס מם
סטיב ג'ובס: אתם מחזיקים את זה לא נכון
(מקור: quickmeme)

שלב 3 - מיקוח

ב-2 ביולי נראה היה שהעניינים נרגעים מעט. אפל הסכימה להודות באחריותה לבעיה, שזה חשוב. אלא שהיא הודתה בבעיה הלא נכונה. אולי כדרך להרגיע את המשתמשים הזועמים, אפל שיגרה אליהם מכתב והסבירה שאכן יש תקלה, אבל מקורה בחישוב שגוי של עוצמת הקליטה של המכשיר. החישוב השגוי גורם לכך שהעוצמה המוצגת על המסך חזקה בעצם בשני פסים מהעוצמה האמיתית. "הבעיה תטופל בעדכון התוכנה הבא", פסקה אפל בידענות. הציבור לא קנה את העסקה הזו.
6 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס כאייקון תרבותי
סטיב ג'ובס כאייקון תרבותי
סטיב ג'ובס כאייקון תרבותי
(צילום: AP)

שלב 4 - דיכאון

מאחורי הקלעים עובדים באפל כמעט הלכו מכות זה עם זה. מהנדסים בצוות האייפון 4 הזכירו שהתריעו מראש שהאנטנה המתוכננת תגרום בעיות. מדובר היה בחבק המתכת המקיף את הטלפון, שבאייפון 4 השתמשו בו כאנטנה. ג'ובס הסתובב כמו ארי בסוגר וחיפש דרך לצאת מהצרה. ובינתיים הרחוב לא חיכה והציבור אילתר פתרונות לרוב, החל מכיסוי סיליקון לאייפון במחיר 29 דולר, בפתרונות ביתיים, חלקם יצירתיים במיוחד כמו גומי, סלוטייפ, אפילו לק לציפורניים.
6 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס. כך מחזיקים את זה נכון?
סטיב ג'ובס. כך מחזיקים את זה נכון?
סטיב ג'ובס. כך מחזיקים את זה נכון?

שלב 5 - קבלה

אחרי סדרה של מדיטציות, ג'ובס הגיע להכרה באחריות שלו. ב-16 ביולי הוא כינס מסיבת עיתונאים והודה כי מקור התקלה הוא בתכנון לקוי של האייפון 4. "אנחנו לא מושלמים", אמר האיש למעריציו שהיו משוכנעים עד אז שהוא המושלם באדם, "גם הטלפונים שלנו לא מושלמים", המשיך וטלטל את כל מי שצפו בהשקת האייפון 4 כחודש לפני כן והשתכנעו שהוא המושלם בטלפונים. "אנחנו קרענו את התחת כדי להבין מה הבעיה האמיתית ומצאנו", אמר ג'ובס והוסיף את השם שהעניק לפרשה "אנטנה-גייט". אצל כל אמריקאי זז משהו בקרביים כשמישהו מזכיר את פרשת ווטרגייט שזיעזעה את ארצות הברית 30 שנה קודם לכן. ג'ובס עשה זאת שוב - הוא סיפק את הכותרת המנצחת, רק שבמקרה הזה היא ניצחה אותו.
6 צפייה בגלריה
אייפון 4
אייפון 4
כך עושים זאת נכון
(צילום: רפאלה גויכמן)

סוף דבר

הציפיות היו שאפל תכריז על החזרה (ריקול) לכל האייפונים ותציג דגם חדש ותקין אבל ג'ובס היה בחור עקשן, ובמקום זאת הוא הציע למרבית הגיחוך כיסוי סיליקון חינם לכל מי שרוכש אייפון 4. בספטמבר כבר נמצא הפתרון הטכנולוגי לבעיה והגרסאות שיצאו לשוק מאז היו כבר תקינות. באותו שלב אפל הפסיקה להעניק את כיסוי הסיליקון בחינם ללקוחות. הפרשה הסתיימה סופית כשאפל הסכימה לפשרה בתביעה ייצוגית, והעניקה לכל לקוח שרכש אייפון 4 תקול זיכוי של 15 דולר.