השבוע החליטו ברשת החברתית טוויטר לנקוט צעדים כנגד חשבונות המפיצים את אחת מתיאוריות הקונספירציה היותר מופרכות שאפשר לדמיין: קבוצת QAnon, המבוססת על תומכי דונלד טראמפ, וטוענת כבר כמה שנים בעקשנות שנשיא ארה"ב המכהן נבחר לתפקיד כדי לשים קץ לקנוניה של פדופילים שסוגדים לשטן ומנהלים את העולם. פוליטיקאים דמוקרטים, כוכבים הוליוודים ודמויות המזוהות כליברליות - כולם חלק מרשת חשאית כלל עולמית לסחר בילדים, שמפעילה את מנהיגי העולם כמו בובות על חוט.
4 צפייה בגלריה
אישה בהלם מול מחשב
אישה בהלם מול מחשב
כדור הארץ לא עגול?!
(צילום: shutterstock)
הצעד של טוויטר נחשב חריף: ברשת החברתית הכריזו כי עשרות אלפי חשבונות העוסקים בהפצת הקונספירציה נחסמו מפעילות, כמו גם כתובות URL המפנות לאתרים רלוונטיים לתיאוריה. בנוסף, טוויטר תגביל את חשיפת התכנים הנוגעים ל-QAnon בפלטפורמה שלה. המניע לחסימות - סכנה קיומית, אופליין, לפעולות אלימות שעשויות להתרחש בארה"ב, בייחוד לקראת בחירות 2020 לנשיאות.
מרגע שהוכרזו הצעדים האלה - כל העיניים הופנו לפייסבוק, הרשת החברתית הגדולה והפופולרית בעולם, שגם ידועה בגישתה הבלתי מתערבת. לאורך שנות קיומה, בפייסבוק מקפידים להבהיר שלבכיריה אין מנדט על האמת, שמטרתה לאפשר חופש ביטוי קיצוני, ושהיא סומכת על משתמשים שידעו להגיע בעצמם למסקנות המתבקשות - בייחוד כשמדובר בתיאוריות קונספירצה - שבדרך כלל משגשגות ברשתות החברתיות.
משבר הקורונה העולמי שמרתק מיליונים לבתים ברחבי העולם, אולי אשם גם בפריחה מחודשת של התרבות הקונספירטיבית: בחודשים האחרונים צמחו ברשת תיאוריות מופרכות לא פחות - רובן משתמשות בנגיף החדש כמנוע יצירתי במיוחד, בפאניקה הכללית ובמשבר הבריאותי, הכלכלי והחברתי כדי לרתום צבירים של מאמינים בכל העולם. ברשתות החברתיות צומחות קהילות שלמות שיוצאות למאבקים חסרי כל תכלית או היגיון בשם תיאוריה כזו או אחרת.
4 צפייה בגלריה
ביל גייטס. שליש מהאמריקנים מאמינים
ביל גייטס. שליש מהאמריקנים מאמינים
ביל גייטס. שליש מהאמריקנים מאמינים
(צילום: AP)
השבוע התייחס מייסד מיקרוסופט ביל גייטס לתיאוריית הקונספירציה שלפיה הוא מפתח חיסון לקורונה במטרה להשתיל באמצעותו שבבי מעקב בכולם. בראיון ל-NBC, הוצג בפניו סקר שלפיו 28 אחוזים (!) מתושבי ארה"ב הבגירים, מאמינים כי יש מידה של אמת בתיאוריה הזו. "אנחנו צריכים להוציא את האמת לאור, אני מקווה שהתיאוריה הזו תישכח ככל שאנשים יקבלו לידיהם את העובדות", אמר גייטס והסביר כי המחויבות שלו לנושא נובעת מהרצון למגר את המגפה.

כשמגפה עולמית פוגשת טכנולוגיה חדשה

עוד נושא חם במיוחד בחודשים האחרונים - קונספירציות 5G. את החרדה המיושנת מפני אנטנות סלולריות מסרטנות מחליפה בחודשים האחרונים תיאוריה שלפיה אנטנות 5G הן הגורם לנגיף הקורונה, אבל יש לרעיון הבסיסי הזה עוד הרבה מאוד זרועות: למשל, שממשלות העולם משתמשות בנגיף כדי להשאיר את האזרחים ספונים בבתים בזמן רישות מוגבר של המרחב הציבורי באנטנות; שהאנטנות הללו הכרחיות לצורך מעקב המוני אחרי אזרחים, שייעשה בעזרת השבבים שמושתלים עם החיסון כמובן; או שהן מחלישות את המערכת החיסונית ובכך מובילות להתפשטות מהירה של הנגיף ובסופו של דבר למוות.
4 צפייה בגלריה
דור 5 5G קורונה
דור 5 5G קורונה
5G. שלל תיאוריות קונספירציה
(צילום: Shutterstock)
המקרה של 5G הוא סוג של קפיצת מדרגה. בבריטניה ובמקומות נוספים בעולם נרשמו אירועים של השחתת האנטנות, קהילות ענק של מאמינים צומחות ברשתות החברתיות, והמחאה יצאה מזמן מגבולות האונליין. גם בישראל נערכו הפגנות של מתנגדים לטכנולוגיה, המשוכנעים כי חיסון נגד קורונה הוא אבדון של ממש. לפני שלושה חודשים הסירה פייסבוק את קבוצת Stop 5G Israel, שמנתה אז יותר מ-70 אלף חברים, כחלק ממהלך כלל עולמי לחסימה של קבוצות, עמודים ותכנים הנוגעים לקונספירציה הזאת.
זה כמובן לא מספיק. המתקשר אריאל ראובן ברג למשל, ממשיך להפיץ את משנתו כנגד 5G כמעט באין מפריע בפייסבוק, בשידורים חיים ובפוסטים דוגמת: "היקום מתחיל להיסגר. אם יש לכם בני משפחה שעדיין לא מבינים את גודל האסון שפקד ופוקד את עמנו ואת הסכנה בחיסונים שעתידים לבוא עלינו, חלון ההזדמנויות לשכנע ולהטות אותם לצד השני עומד להיסגר". הוא מפיץ גם קישורים לאתר שלו, שעושה שימוש אגב באותה סיסמה שמשמשת את אנשי QAnon להפצה ויראלית ברשתות החברתיות: WWG1WGA - קיצור של המשפט Where We Go One - We Go All.
משבר הקורונה הוא כמובן הדוגמה האקטואלית ביותר, אבל בעשור האחרון נפוצו תיאוריות שונות ומשונות:
  • דיפ סטייט: תיאוריה זו גורסת שמאחורי הקלעים של שלטונות לגיטימיים פועל ממשל צללים חשאי, שמכוון את פעולות המדינה לפי רצונותיו. בארה"ב, מצדיקים בעזרת הדיפ סטייט כמעט כל כותרת שמבקרת את טראמפ, אבל למעשה מקור המושג הוא בכלל בטורקיה ובמדינות המזרח התיכון.
  • אילומינטי: אולי הקונספירציה העתיקה ביותר, שמתקמבקת בכל כמה שנים מחדש. לפי התיאוריה הזו, העולם נשלט על-ידי אגודות סודיות שחבריהן הם בעלי כוח, השפעה וכסף. בעשור האחרון שמותיהם של סלבריטאי-על כמו ביונסה, ליידי גאגא וברק אובמה שורבבו אל התיאוריה, כשברשת נפוצות "הוכחות" שונות ומשונות להיותם חברי מסדר סודי - כמו תמונות שבהן נראים סמלי האילומינטי.
  • כדור הארץ לא עגול: תיאוריית הכדור השטוח היא אחת המוכרות והפופולריות ביותר, אבל יש גם תיאוריות שלפיהן כדור הארץ הוא חלול - ובתוכו משגשגת לה ציבליזציה אחרת לגמרי, מתקדמת הרבה יותר מזו שלנו.
  • אנשי הלטאה: הרפטיליאנים חיים בינינו, ומזריקים מעת לעת אנרגיה חדשה בקרב חובבי קונספירציות. גם הם, כמו האילומינטי והדיפ סטייט, מנהלים את העולם - רק שבעצם מדובר בחייזרים דמויי לטאות שמסוגלים להפוך את צורתם ולהידמות לבני האדם.
יש גם תיאוריה שלפיה ממשלת ישראל מחזיקה בצי של כרישים שבהם הושתלו שבבי GPS, ובאמצעותם מחסלים אויבים.
יש כמובן גם תיאוריות שנוגעות לאירועים היסטוריים: רבין נרצח על-ידי השב"כ, 11 בספטמבר הוא מזימה של ה-CIA, הנחיתה על הירח לא באמת התרחשה והנסיכה דיאנה נרצחה. אבל יש גם תיאוריות הרבה פחות מוכרות, כאלה שלא מנסות לתת מענה רחב לשאלות קיומיות, ועדיין מצליחות לשגשג. יש תיאוריה שלפיה פינלנד לא באמת קיימת, אחת שלפיה מייגן מרקל היא רובוט, אחת שגורסת שג'Xטין ביבר הוא איש לטאה, ואחרת שלפיה קיימת שמש נוספת - שאותה בחרו להסתיר בנאס"א. יש גם תיאוריה שלפיה ממשלת ישראל מחזיקה בצי של כרישים, שבהם הושתלו שבבי GPS, ובאמצעותם מחסלים אויבים.
הסיבות לקיומן של תיאוריות קונספירציה הן רבות ומגוונות. תיאוריות כאלה היו קיימות לאורך ההיסטוריה האנושית בצורות שונות ומשונות, אבל האינטרנט והרשתות החברתיות, ובשנים האחרונות גם תרבות הפייק ניוז והערעור המוחלט על מוסדות מבוססים כמו מדע או מדינה - לוקחים את הקונספירציות לשלב הבא. האופי הוויראלי של רשתות חברתיות, וההעדפה הברורה לתכנים קיצוניים ומעוררי עניין ומעורבות - הופכים מקומות כמו פייסבוק, יוטיוב וטוויטר לפלטפורמות הפצה מועדפות.
4 צפייה בגלריה
ב-ר-ו-ר שג'סטין ביבר הוא איש לטאה!
ב-ר-ו-ר שג'סטין ביבר הוא איש לטאה!
ב-ר-ו-ר שג'סטין ביבר הוא איש לטאה!
(getty images)
במקרים רבים, התיאוריות האלה מגיעות מהפינות הנידחות יותר של הרשת - אתרים כמו פורצ'אן או פלטפורמת הפורומים רדיט - שם כללי הקהילה נוקשים פחות מאלה של הענקיות. אבל מהר מאוד הקונספירציות האלה מחלחלות גם למיינסטרים. האינטרס במקרים רבים הוא כלכלי גרידא: תיאוריית קונספירציה שמצליחה לייצר עניין ולסחוף - מביאה טראפיק לאתרים, אינגייג'מנט לרשתות, ואלה מיתרגמים במהירות לכסף.
התפיסה של האינטרנט כמרחב הליברלי האולטימטיבי, הופכת אותו בעינינו לכזה שאמור להכיל גם את המטורללים הקונספירטיבים, לפחות עד הרגע שבו הגבולות בין העולם המקוון לעולם האמיתי מיטשטשים. קונספירציות שנוגעות לחיסונים, טיפולים ונגיפים - כמו אלה הקשורות בנגיף הקורונה, עשויות להוביל לפגיעה ממשית בחיי אדם, וכאן כבר גוברת הדרישה הציבורית להטלת אחריות גדולה יותר על פלטפורמות רשת.