צפו בריאיון באולפן ynet עם עופר ברקוביץ', מנהל מיזם "מרחיבים את הלב":


"כשיש ילדים רעבים אין ברירה"

רחל (השם המלא שמור במערכת), היא גרושה ואם לשישה ילדים מקריית ביאליק. בימים כתיקונם היא התקשתה מבחינה כלכלית, אבל הקורונה הפכה אותה לנזקקת ממש.
ילדיה, בת 17, תאומים בני 16 שאחד מהם מתמודד עם בעיות נפשיות, ילדה בת 15 עם אוטיזם, ועוד תאומים בני 11, גרים איתה בבית והכסף היחיד שהיא מקבלת הוא הקצבה מהביטוח הלאומי. 
״כשיש שישה ילדים גדולים שכל היום בבית, הם אוכלים יותר, צריך לכבס יותר והתשלומים הופכים גבוהים הרבה יותר״, היא אומרת בכאב.
4 צפייה בגלריה
ילדה ניצבת מול מקרר כמעט ריק
ילדה ניצבת מול מקרר כמעט ריק
(צילום: דורון גולן, ידיעות אחרונות)

רחל אמנם מתביישת לבקש להגדיר עצמה נזקקת, אבל "כשיש ילדים רעבים אין ברירה", היא מסבירה. היא פנתה לעמותת "לב אוהב" שמסייעת לה בסלי מזון, בתשלום שכירויות, חשמל ומים ובעבר סייעה לה גם בריהוט הבית, כי אחרי הגירושים רחל עזבה הכל והתחילה מאפס. "זה לא נעים שהילד מבקש ואין מה לתת לו, אבל בסופו של דבר הם מבינים", היא אומרת.  
רחל מסוגלת לדאוג רק לבסיס וכשמגיע הסיוע זה אושר גדול: "כשמתנדבי 'לב אוהב' מגיעים עם המצרכים, הילדים מרגישים ביטחון ויש מצב-רוח. יש התלהבות כי אני לא קונה מעדנים, חטיפים ומותרות".

"מרחיבים את הלב"

בעקבות המשבר המתמשך, עמותת "לב אוהב" יחד עם פלטפורמת הגיוס JGive, חברו לארגוני עצמאיים בתמיכת בנק הפועלים, ויצרו את מיזם "מרחיבים את הלב" - מבצע ארצי רחב היקף לסיוע כספי וחומרי לטובת הנפגעים כלכלית במשבר הקורונה.
המיזם יעביר תרומות למשפחות במצוקה. ועדה מיוחדת שתורכב מאנשי משפט וכלכלה, תחלק את התרומות בין מבקשי הסיוע, לאחר שהבקשות ייבדקו.

4 צפייה בגלריה
(צילום: רועי עידן)

"מאות אלפי בני אדם בישראל משוועים לכל סיוע. המשבר הכלכלי מכה גלים במדינה, כמיליון מובטלים ומשפחות שלמות לא יודעות מה צופן העתיד", מסבירים מארגני הקמפיין.
"רבים אחרים מוכנים לתרום ולסייע בכל דרך אפשרית למשפחות הנזקקות ולאנשים שעכשיו צריכים סיוע. זה הזמן למהלך אמיתי שייצור חברה ישראלית חזקה, שמעניקה סיוע גם לחוליות החלשות שלה. ערבות ישראלית אמיתית בזמן משבר", הם מוסיפים.

המטרה: לדאוג לעניים החדשים

"אנחנו בסוף משפחה אחת, ואנחנו רוצים להעביר ממשפחה שיש לה למשפחה שאין לה, וזה גם נכון מול המענקים שאמורים להתקבל בשבוע-שבועיים הקרובים מהמדינה". מספר עופר ברקוביץ', מנהל המיזם, בריאיון באולפן ynet.
כדי להחליט מי יקבל את הכסף נוסחו קריטריונים שונים: "אנחנו חוברים להרבה ארגוני עצמאים בתחומי העסקים הקטנים, התיירות, התרבות, כדי לקבל מהם בקשות של אותם אנשים שקרסו בתוך המשבר הזה. ניסחנו שורת קריטריונים עם תעדופים כאלה ואחרים, האם שני בני הזוג לא עובדים, האם העובדה שלמשפחה יש איזשהו סיפור שקשור בעניין רפואי, האם יש ילד בחינוך מיוחד", הוא מרחיב.
4 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)

"ברור שיהיו הרבה בקשות והמשאבים יהיו יותר מצומצמים, אבל בסופו של דבר המטרה מבחינתנו היא לדאוג לעניים החדשים, אלו שצריכים עזרה עכשיו, מידית, ולא קיבלו אותה עד היום. כמובן שגם נמשיך לסייע כמו שעשינו בסיבוב הראשון של הקורונה".

"באמת באמת יש פה מצב חירום"

"אנחנו מאמינים שעכשיו באמת באמת יש פה מצב חירום, יש אנשים שאין להם מה לאכול, לא חארטה ולא נעליים, אנחנו רוצים לעזור לאותן משפחות שבאמת קרסו", מוסיף ברקוביץ'.
4 צפייה בגלריה
(צילום: גיל יוחנן)

"היעד הוא 10 מיליון שקלים אנחנו מקווים שנחצה אותו ונציב יעדים חדשים. המטרה היא שבתוך שבוע-שבועיים-שלושה, נוכל לראות את הסכום הזה מגיע וכבר במהלך הדרך להתחיל לשחרר את הכספים ולראות את הסיוע", הוא מוסיף.
"אנחנו מקבלים כבר עכשיו פניות מאוד קשות, סיפורים קשים של אנשים שלא מצליחים לגמור את החודש, לא מצליחים לעמוד, אמורים להיות מסולקים מהדירות, שום אפשרות של תשלום חשמל, ולזה צריך את הערבות ההדדית של החברה הישראלית. דווקא עכשיו בתשעה באב, צריך להרחיב את הלב", ברקוביץ' מסכם.
  • ניתן לתרום באתר או דרך אפליקציית ביט של בנק פועלים בכפתור שיוחד למבצע.
  • עמותות המעוניינות להצטרף למבצע הגיוס כשגרירים מוטבים, יוכלו לעשות זאת, בהצטרפות לקמפיין ב-JGive תוך התחייבות להעניק סיוע כספי או סיוע במזון לנפגעי משבר הקורונה, ותוך דיווח על הביצוע למנהלי המבצע.