3 צפייה בגלריה
אלון בר
אלון בר
אלון בר
(צילום: אלבום משפחתי)

רווק השבוע הוא כמו חטיף שוקולד בטעם קרמל מלוח. למה דווקא קרמל מלוח? כי אלון בר (35) מאור יהודה הוא מהאנשים המיוחדים האלה שמורכבים מטעמים שהם לכאורה מנוגדים, אך החיבור ביניהם יוצר שלם שגדול מסך חלקיו.
הוא ציני, חד, שנון, מצחיק, קליל אבל גם רגיש בטירוף, רציני מאוד ועמוק. הוא יצטט ויקריא שירה בערבי קריאה ופסטיבלים, אבל בד בבד גם יצהיר שאין על נועה קירל ומרגי, ושאת הפופ שהם עושים "לא עשו כאן אף פעם", ציטוט שלו. במקצועו, אלון הוא משורר, עורך ומנהל אמנותי. לאחרונה יצא ספר השירה השני שלו, "שיקגו – קרית-גת", וחוץ מזה הוא גם הבעלים של הוצאה קטנה לאור בשם "בית עמרם".
איזה מן בן זוג אתה?
"אני חושב שאני בן זוג טוב. אני לא יכול להעיד על עצמי, אבל מכל מערכות היחסים שהיו לי הבנתי שאני די טוב בזה, בלהיות במערכת יחסים. אני פשוט יודע להיות פרטנר".
מה היתרון שלך?
"כשאני אוהב מישהו אני אהיה החבר הכי טוב שלו, הוא יהיה חלק מהלו"ז שלי ביום-יום. אני אעשה בשבילו הכול, כל מה שמצופה מחבר טוב".
והחיסרון?
"דווקא בגלל שאני חבר, בזוגיות אני נותן ונפתח מאוד מהר. זה דבר שעלול להלחיץ את הצד השני כי הוא עלול לחשוב שאני הולך מהר מדי בשבילו. אבל אני במשא ומתן עם עצמי בנושא. מבין מתי לתת מהר ומכל הלב ומתי צריך להוריד הילוך", הוא אומר, ואז מוסיף: "האמת היא שיש לי חיסרון אחד ממש בולט".
ובכן?
"אני אדם שלא יכול בלי האמת. בואי נגיד ככה: כשהסבירו לנו בתור ילדים איך העולם מתנהל ואמרו לנו לא לשקר ולהגיד רק את האמת, אני לקחתי את זה צעד אחד קדימה. אני תמיד אומר את האמת, ממש את האמת, גם אם היא לא נעימה. איפשהו פספסתי את הפרדוקס המוזר הזה שאומרים לנו מצד אחד לא לשקר, אבל מצד שני, גם לא להגיד את כל האמת".


מתי בפעם האחרונה נשבר לך הלב?
"בימי יציאת מצרים", הוא עונה משועשע. "שזה אומר שממש, אבל ממש מזמן".
כמה זמן אתה רווק?
"שלוש שנים".
מה הדבר הכי רומנטי שעשית עבור מישהו?
"סנדוויצ'ים. דגש על הסנדוויץ' חביתה שלי. לכל האקסים שלי הכנתי סנדוויץ' חביתה לארוחת בוקר, שזה דבר שאני מכין כשמדובר באהבה רצינית. היש יותר רומנטי ואוהב מזה?"

כן לשירה, לא לטיפולי המרה

כשאני שואלת את בר על קהילת הלהט"ב, הוא מכריז שהדיון הכי בוער כרגע הוא הדיון סביב החוק למניעת טיפולי המרה. "אנשים חייבים להבין שטוב מאוד שמחוקקים חוק נגד הדבר הזה, אבל עצם העובדה שמתקיים בכלל דיון בנושא מעיד שאנחנו בבעיה. למה יש בכלל אופציה של כן או לא טיפולי המרה?", אלון זועק מדם ליבו.
"ואם בסוף הרוב היה אומר כן? איפה יש פה בכלל מקום ל'כן'? הנושא הזה זה צריך להיות משהו שהוא כל כולו 'לא' אחד ענק. הנזק הנפשי שילדים להט"בים עוברים בטיפולי המרה הוא בלתי נתפס. לא כולם נולדו לסביבה מקבלת, בין אם זה בבית או בחוץ. אז במקום לנהל דיון שמראש לא אמור להיות להתקיים, עלינו להשקיע בקבלה של הנוער הלהט"בי - במשפחה, בבתי הספר, בסביבה. על זה צריך לדבר".
בשירו, "כל יום נופל דבר", בר כתב:
כשֶׁאָמַרְתִּי הוֹמוֹ בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה,
הִרְגַּשְׁתִּי שאֱלֹהִים לַּחַשׁ
אל תוך הַתֹּהוּ הַזֶּה
וַיְהִי אוֹר.
אתה רואה את עצמך עם מישהו שעדיין נמצא בארון?
"כרגע אני עוד פתוח להיכרות כזו. אני מאמין שלכל אחד יש את הזמן שלו".
מה הטייפ שלך בגברים?
"גבר גברי".
אילו תכונות אתה מחפש בבן הזוג שלך?
"מישהו חכם, שיהיה על מה לדבר איתו. חשוב לי שיהיה לו עולם משלו וחיים עשירים שלא תלויים בי. יש נטייה לחשוב שאנשים יוצרים, משוררים וכן הלאה הם אנשים מעופפים שצריכים מישהו עם רגליים על הקרקע שיאזן אותם, אבל לא. אני הבעלים של הוצאת ספרים ומנהל אותה עם שתי רגליים על הקרקע. נכון, אני יוצר אבל במקביל גם מחזיק בתפיסה כלכלית ומתכנן דברים קדימה".

3 צפייה בגלריה
אלון בר
אלון בר
"אני יוצר אבל במקביל גם מחזיק בתפיסה כלכלית". בר
(צילום: מקסים טיטוב)

3 צפייה בגלריה
אלון בר
אלון בר
אלון בר. אומר לא לטיפולי המרה
(צילום: מקסים טיטוב)

עד כמה העיסוק שלך משפיע על הזוגיות שלך?
"משפיע מאוד", הוא עונה. "כשאתה כותב או יוצר יש לך צורך להתבודד. זה ממש משהו שהוא חלק מהחבילה. כשאני כותב משהו חדש, אני צריך 'לפרוש' מהחיים, אפילו אם זה לכמה שעות. כשאני בזוגיות זה משפיע".
מה עשית במערכות יחסים שעזר לך לשלב בין השניים?
"כשגרתי עם בן זוג היה לנו חדר עבודה שבו התבודדתי. אגב, אני אדם עם בעיות קשב וריכוז. כל דבר יכול להוציא אותי מהריכוז, אז אני אומר מראש".
כפי שהבנתם, בר הוא אדם שליבו פתוח כמו קיוסק שעובד 24 שעות. אם יש משהו ש"מוריד" לו מבחורים זה כשאין להם יכולת לתת. "האינסטינקט שלי הוא תמיד להגן על האנשים שאני אוהב", הוא מכריז.
יש נושא שעלול להוות קונפליקט בקשר העתידי שתנהל?
"יהיה לי קשה לעזוב את הארץ או לחיות עם מי שלא סובל סיגריות. אני מעשן, אז חשוב שידעו את זה".
מה הסדרה האחרונה שעשת לה בינג'?
"אני לא רואה טלוויזיה".
מה מתנגן בפלייליסט שלך?
"אני אוהב המון אינסטרומנטלי, גם מזרחית. אני אוהב גם דיפ-האוס וכמובן שאת נועה קירל ומרגי. תכלס, אני צריך גבר קול כמו מרגי. שלא ייבהל ממני ושיאפשר לי ליצור".
מה המילה שאתה הכי אוהב?
"אני אוהב את המילה הוויה. א.ד גורדון המציא אותה. שימי לב למילים שהיא מייצגת: הווה וחוויה. הוויה".
מה היית בגלגול הקודם?
"הייתי פרעה כנראה. זה משהו בעיניים ובזקן שלי", הוא צוחק. "האמת היא שאני מאוד אוהב פירמידות ומוזיקה מצרית, אז זה נראה לי הגיוני".
איפה אתה בעוד עשור מהיום?
"חי בבית גדול שיש בו חדר עבודה ענק".
איפה אפשר להתחיל איתך?