שרת התחבורה ושר האוצר התעלמו, השרה לנושאים אסטרטגיים ושר הרווחה הסכימו להפגש. בעלי חברות הסעות פרטיות שוחחו אתמול בזום עם השרה אורית פרקש הכהן, העומדת בראש המשרד לעניינים אסטרטגיים וחברת הקבינט החברתי-כלכלי. הפניה הלא שגרתית אל פרקש הכהן בענייני תחבורה התבצעה לאחר ששרת התחבורה, מירי רגב ושר האוצר, ישראל כץ, בחרו שלא להיענות לבקשת הפגישה.
1 צפייה בגלריה
נהגי ההסעות הפרטיות משבשים את התנועה בתל אביב
נהגי ההסעות הפרטיות משבשים את התנועה בתל אביב
נהגי ההסעות הפרטיות משבשים את התנועה בתל אביב
נזכיר כי אלפי עובדים בחברות ההסעה הפרטיות נותרו ללא עבודה מאז פרוץ משבר הקורונה, שכן לפניו סיפקו היסעים למוסדות חינוך ולאתרי תיירות שהושבתו עם פרוץ המגפה. משרד התחבורה הבטיח אמנם בעבר כי יעשה שימוש בשירותיהם ואכן עושה זאת, אך במשורה ובאופן שאינו מאפשר לחברות להמשיך ולהתקיים.
בהקשר זה ראוי להזכיר את פרסום ynet מתחילת השבוע לפיו משרד התחבורה קורא למפעילות התחבורה הציבורית לתגבר עצמן באמצעות חברות הסעות פרטיות, בעיקר בתקופת חג הקרבן, אך מרבית כלל החברות אינן עומדות בסטנדרטים שהמשרד עצמו התווה.
מאבק חברות ההסעות הפרטיות הגיע גם לכבישים הראשיים במדינה, עם חסימת כביש 1 ונתיבי איילון בעזרת אוטובוסים שעליהם הודבק קלסתרונו של שר האוצר (ושר התחבורה לשעבר) ישראל כ"ץ, עם הכיתוב "30 אלף נהגים עומדים במקום, ענף הנסיעות בקריסה". לדברי נציגי החברות, לאחר שניסיונם להגיע אל שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר ישראל כ"ץ נכשל, הגיעו אל השרה אורית פרקש הכהן.
בפגישה רבת המשתתפים אמרה השרה בין היתר כי "אנחנו מפקידים בידיכם את הילדים שלנו, את החיילים והמבוגרים, ואנחנו צריכים לראות איך אפשר לדאוג לכם בעת כה קשה. נבקש את הארכת ההתקשרות של מערך ההסעות עם משרדים ממשלתיים, לצד שילוב נהגי ההיסעים הפרטיים בתכנית ההכשרות המקצועיות".
עוד אמרה פרקש הכהן בפגישה כי ”כמי שמרכזת את נושא התקציב מטעם כחול לבן, אנחנו עומדים לשים דגש על חיזוק מנועי צמיחה לתעסוקה ונבחן את אופן חיזוק מערך ההיסעים. כבר שוחחתי עם שר הרווחה וסיכמנו שנפעל ביחד לשילוב נהגי ההיסעים הפרטיים בתכנית ההכשרות המקצועיות. אני מבטיחה להעלות את מצבכם ואת דרישותיכם בפני הממשלה ולחשוב על פתרונות יצירתיים.
"בין הפתרונות שניתן לבחון: הארכת ההתקשרות של ההיסעים עם משרדים ממשלתיים, בחינה מחדש של הארכת שנתונים לרכבים, ושילוב המערך הפרטי במערך הציבורי. אם נשכיל להסיט פעילות ולאפשר חזרה לעבודה של נהגים, נעזור לכם וגם למשק כולו", אמרה השרה.
תגובת משרד התחבורה: "עם פניית חברות ההיסעים הפרטיים הנחתה השרה את מנכ״ל המשרד וסגן השרה להיפגש עם חברות ההיסעים, זאת חרף העובדה שפעילותם אינה בתחום אחריות משרד התחבורה למעט הענקת רישיונות לביצוע ההיסעים. בהנחיית השרה מנכ"ל המשרד נפגש עם נציגי בעלי החברות. כתוצאה מפגישה זו פעלה השרה מול משרד הביטחון להארכת חוזי ההיסעים למערך החיילים כתחליף לנסיעתם ברכבת, מהלך שהזרים סכום משמעותי לחברות. במקביל פנינו אל משרד הפנים ואל מרכז השלטון המקומי, בבקשה להאריך את החוזים של החברות מול הרשויות המקומיות באורך הזמן שבו נמנעה הפעילות מהחברות. משבר הקורונה לא פסח על ענפים רבים במשק ואנו נמשיך לעשות את כל שביכולתנו על מנת לסייע לגופי התחבורה לעבור את המשבר".