1 צפייה בגלריה
חתן וכלה
חתן וכלה
חתן וכלה. האם בקרוב נוכל להתחתן בישראל שלא דרך הרבנות?
(צילום: Shutterstock)

משבר הקורונה חשף אותנו למציאות חדשה המכתיבה לנו התנהלות שונה מההתנהלות היומיומית לה אנו רגילים. אם חשבנו שמדובר בתקופה קצרה, המציאות כבר הראתה לנו שעדיין לא ברור מתי יגיע הסוף. הקורונה טרפה את הקלפים בישראל והשפעתה ניכרת כמעט בכל בית וכמעט בכל תחום, כאשר מלבד הפגיעה הבריאותית והכלכלית, הקורונה פוגעת גם באופן ישיר בזוגות המבקשים להינשא.
כידוע ממצוקתם של בעלי האולמות וגני האירועים שנאלצו לסגור ולהקפיא פעילות, זוגות העומדים להתחתן באמצעות הרבנות נאלצים להתמודד עם שאלות כמו: היכן תיערך החופה ומה יהיה מספר המוזמנים. אולם מה קורה עם אלה שמבקשים למסד את הקשר שלא באמצעות נישואים אורתודוכסים עם רב תחת החופה, אלא באמצעות נישואים אזרחיים?
נישואים אזרחיים מהווים פתרון הולם וחלופה ראויה למי שאינו יכול להתחתן ברבנות, החל מטעמים הלכתיים (כדוגמת כהן וגרושה, זוגות שאינם בני אותה דת ועוד), ועד לאלה אשר אינם מאמינים בממסד הדתי, המנוגד לדרך חייהם. זוגות אלו מבקשים לבחור את הדרך שבה יערכו את הטקס החשוב בחייהם המשותפים, בלי להיות כפופים למוסד כזה או אחר, או להתפשר על טקס שאינו משקף את האמת שלהם.
האפשרות היחידה שעומדת בפני הזוגות הללו היא להינשא זה לזה בחו"ל, כאשר לאחר מכן הם יגיעו אל משרד הפנים בארץ עם תעודת הנישואים שיקבלו, ויירשמו כזוג נשוי לכל דבר ועניין. אלא שמלבד העובדה שמדובר בעלות כלכלית גבוהה, הקורונה טרפה את הקלפים גם כאן, ועם סגירת השמיים לטיסות, במיוחד בתקופה בה ישראל הפכה למדינה "אדומה", אותם זוגות המבקשים להינשא בחו"ל לא יכולים לעשות זאת, ולמעשה הם תקועים בארץ ללא כל פתרון.
על מנת לתת פתרון לזוגות אלה הונחה השבוע על שולחן הכנסת הצעת החוק מבורכת של סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ שרן השכל מהליכוד, לפיה זוגות הרוצים להינשא בנישואים אזרחיים יוכלו לעשות זאת בארץ, בשגרירות המדינה בה חשבו להינשא.

למה צריך בכלל הצעת חוק שכזו?

חוק שיפוט בתי הדין הרבניים מעניק לבית הדין סמכות ייחודית לדון בענייני נישואים וגירושים של תושבי ואזרחי מדינת ישראל. לכן, על מנת לאפשר לזוגות המבקשים להינשא באמצעות נישואים אזרחיים לעשות זאת גם בימי הקורונה, מבקשת הצעת החוק להחריג מחוק שיפוט בתי משפט רבניים את שגרירויות המדינות הזרות במדינת ישראל, על מנת לאפשר לזוגות להינשא בשטחן.
מדובר בהצעת חוק חברתית מתקדמת וראויה, המודעת לאבסורד הקיים במדינת ישראל, בה ניתן להינשא רק בנישואים אורתודוכסיים, ומגלה את שאר הזוגות להינשא בחו"ל, הרחק מהבית ומהחברים. הצעת החוק זו, אם אכן תאושר, תביא סוף-סוף לכך שבמדינת ישראל תהיה לאזרחים המבקשים להינשא בנישואים אזרחיים חלופה הולמת.
אולם, זהו רק השלב הראשון. בהנחה שהצעת החוק תעבור וניתן יהיה לראות נישואים אזרחיים על אדמת ישראל, אותם זוגות שיירשמו כנשואים עדיין יהיו כפופים לבית הדין הרבני במקרה של גירושים. בתקווה שבעתיד גם חוק זה ישתנה, וניתן יהיה לאפשר לזוגות גם להתגרש זה מזה, במקרה הצורך, בדרך אזרחית ולא באמצעות בית הדין הרבני.
הכותבת הינה בעלת משרד לדיני משפחה