רק לפני כשישה חודשים, ובמה שנראה בזמן מגיפת הקורונה כעידן אחר לגמרי, פגשנו לראשונה את המכונית החשמלית המרשימה של סוני. האירוע: תערוכת הטכנולוגיה CES שהתקיימה כמו בכל שנה בלאס וגאס, בארה"ב - ותיערך ב-2021 רק באופן וירטואלי. להפתעת רבים, קונצרן האלקטרוניקה הענק הציג אב-טיפוס למכונית חשמלית תחת השם ויז'ן S, עם יותר מסתם קריצה לכיוונה של יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית טסלה.
סוני הודיעה באותה הזדמנות כי מדובר במכונית תצוגה ללא כוונות ייצור, כזו שתציג טכנולוגיה מתקדמת אותה מתעתדת החברה לשלב בדגמים שונים של יצרניות רכב. באופן טבעי בהתחשב בעיסוקה העיקרי, עם דגש על בידור וקישוריות. הויז'ן S ירדה מהכותרות באופן טבעי, עד היום (ד'), שכן סוני מודיעה כי היא נחתה בטוקיו לטובת ניסויי נהיגה.
ההגעה לבירה היפנית נעשתה ישירות מגראץ, אוסטריה, שם בילה אב הטיפוס את חצי השנה האחרונה בסדנאות הרכב של מגנה-שטייר. יש לציין כי מלבד החברה האוסטרית המוכרת בפיתוח מערכות הנעה שונות לכלי רכב, משתפת סוני פעולה עם כמה מיצרניות הרכיבים המוכרות ביותר בתעשיה לרבות בוש, קונטיננטל, ZF וברמבו, כמו גם יצרנית השבבים נבידיה וקוואלקום, המתמחה בתקשורת נתונים אלחוטית.
סוני אינה מפרסמת בינתיים מידע נוסף על המכונית המצוידת בצמד מנועי חשמלי בהספק 272 כ"ס כל אחד. נתוני הביצועים עליהם דיווחה בעבר: זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות, בדרך ל-240 קמ"ש מרביים. המצברים ממוקמים בתחתית בין הציר הקדמי לאחורי, אך הקיבולת - ולכן גם טווח הנסיעה - לא פורסמו.
סוני צפויה לפתח ולבחון בעזרת הוויז'ן S טכנולוגיות נהיגה אוטונומית מבוססת חיישנים היקפיים, מצלמות לזיהוי עצמים, לידאר (LiDAR) לאומדן מרחק, אופטיקה ותוכנה שיאפשרו למקם את הרכב בתנועה באופן מדויק ולאפשר זיהוי מוקדם של סכנות גם בתנאי ראות מוגבלת כמו ערפל, גשם או לילה. לדברי סוני, היכולות האוטונומיות של הוויז'ן S מוגדרות כיום כרמה 2+ ממנה נהנות מספר מכוניות סדרתיות הנעות כיום על הכביש, לרבות מרצדס, אודי, קדילאק וכמובן טסלה. אלא שבחברה אומרים כי הכוונה היא לאפשר בעתיד עדכון מערכות דרך הענן, ולשדרג את המכונית גם לרמה 4 או אף 5, המאפשרות נהיגה אוטונומית מלאה ללא מעורבות נהג.
מה אנחנו חושבים עליה: תעשיית הרכב עוברת להנעה חשמלית במהירות שיא, ולפחות בשני העשורים הקרובים זו צפויה להיות האלטרנטיבה הנקייה למנועי הבנזין והדיזל הוותיקים. המעבר הזה מוחק במדיה רבה את פערי הידע בין יצרניות רכב ותיקות לחברות ללא כל ניסיון בייצור רכב, ומאפשר אפילו לחברות הזנק להתמודד ללא רגשי נחיתות או אף עם יתרון. שילוב האלמנטים האוטונומיים שצפויים לקחת זמן רב יותר, מעלים את היתרון העצום של התעשייה הקלאסית עוד יותר.
אז נכון, היינו שמחים לראות את המכונית של סוני נוסעת על כביש ציבורי. גם כי המשמעות היא שהיצרנית מתכננת בכל זאת שלא לשמר אותה רק כאלמנט מושך קהל על דוכן, אלא באמת לנסות ולדחוף אותה לכיוון הייצור. וגם כי היא נראית מצוין מבחוץ ומבפנים. לסוני יש את הכסף, הקשרים ובהחלט יכול להיות שאת הסיבות הפיננסיות להשתלב בעידן החדש של תעשיית הרכב. ולכן אנחנו מאמינים שהמילה האחרונה בעניין הוויז'ן S לא נאמרה. סוני אולי לא תייצר מכוניות, אבל תהיה חלק אינטגרלי בתעשיה.