חברה מטירת כרמל פיתחה מסיכת פנים חדשה לצוותי רפואיים, עם פילטר שמחזיק מעמד 60 שעות. לדברי המפתחים, המסכה טובה בפרמטרים רבים מאשר המסיכה הנחשבת לטובה ביותר כיום, N95. המסכה, ששמה Virimask, פותחה על ידי פרופ' נעם גבריאלי, לשעבר מנהל היחידה לפיזיולוגיה נשימתית בפקולטה לרפואה בטכניון; לארי מורדוק, מומחה למערכות תפקודי נשימה ולאונרדו שוורץ, מנהל תפעול לייצור מוצרים בהזרקת פלסטיק. מטרת המסכה היא לאפשר פעילות רציפה לצוותים הרפואיים.
1 צפייה בגלריה
המסכה שמחזיקה מעמד 60 שעות
המסכה שמחזיקה מעמד 60 שעות
המסכה שמחזיקה מעמד 60 שעות
(צילום: Virimask)
נציגי החברה קיימו בדיקות במעבדות פנימיות וחיצוניות ומצאו כי Virimask מאפשרת הגנה של למעלה מ-99% מפני נגיף הקורונה. לדבריהם, ה-N95 בהשוואה מעבירה עד כ-5% מהחלקיקים. בנוסף Virimask בולמת תרסיסים מרחפים מלהגיע ללחמיות העיניים, בניגוד ל-N95, המספקת הגנה על שטח האף והפה בלבד.
בהקשר לעומס הנשימתי – ההתנגדות לזרימת האוויר של מסיכת ה-N95 גדולה פי שלושה מזו של ה- Virimask, דבר הגורם לתופעות לוואי כגון כאבי ראש, קוצר נשימה ובחילה. המפתחים אמרו כי משתמשי מסיכת ה- Virimask אינם סובלים מסימפטומים אלו.
בחברה הוסיפו כי כושר הייצור הנוכחי של החברה מגיע לכ-10,000 מסיכות בשבוע, וכבר ישנה התעניינות רבה מצד מדינות באירופה, צפון ודרום אמריקה, אוסטרליה, אפריקה והודו. החברה פועלת בימים אלה להשלמת כל הבדיקות ותתחיל לייצא את המסיכות כבר בתקופה הקרובה. מחירה של מסכה, שתימכר עם שני פילטרים הוא 70 דולר, ואילו חמישה פילטרים נוספים יעלו אף הם 70 דולר.
פרופ' נעם גבריאלי אמר: "המיגון הקיים היום לא מספק עבור הצוותים הפועלים בחזית המאבק בקורונה, ולכן בחודשים האחרונים פיתחנו מסיכה חדשה שמעניקה להם יכולת לעבוד באופן יעיל, מהיר ונוח במסיכה שמגנה עליהם באופן מלא מהידבקות בקורונה".