זה היה מחזה נדיר בקונגרס האמריקני: המנכ"לים של ארבע ענקיות הטכנולוגיה - אפל, אמזון, פייסבוק וגוגל - השיבו במשך יותר מחמש שעות לשאלות של המחוקקים בנוגע לפגיעה בתחרות, צנזורה, הטיה פוליטית וגם האיום הסיני. זה לא היה לגמרי מפגש פסגה: בגלל מגפת הקורונה הארבעה העידו בווידאו, ובעיות טכניות קלות התעוררו מדי פעם. חלק מחברי הקונגרס הפגינו בקיאות מרשימה והביעו דאגה מהשיטות של הענקיות הללו לחיסול המתחרים, אחרים היו יותר מודאגים ממיילים שמגיעים לתיבת הספאם. אלה היו הרגעים הבולטים ביותר באירוע.

צוקרברג עובר ל"מצב חיסול"

חברי ועדת המשנה להגבלים עסקיים העלו תהיות לגבי המניעים של פייסבוק לרכישת חברות אחרות. במהלך השימוע נחשפו התכתבויות של מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, לפני רכישת אינסטגרם ב-2012. "כמה אנחנו צריכים להסכים לשלם על אפליקציות כמו אינסטגרם ו-Path (רשת חברתית לשיתוף תמונות - י.מ) שבונות רשתות שמתחרות בנו?", שאל צוקרברג, "המותגים האלה כבר רציניים ואם הם יגדלו הם יכולים לפגוע בנו מאוד".
4 צפייה בגלריה
שימוע המנכ"לים
שימוע המנכ"לים
ארבעת המנכ"לים. שימוע ארוך בווידאו
נחשפו גם התכתבויות של קווין סיסטרום, מייסד אינסטגרם שפרש מפייסבוק ב-2018, שבהן הביע חשש ממה שיקרה אם יסרב להצעת הרכישה של צוקרברג: "האם הוא יעבור למצב חיסול (destroy mode) אם אני אגיד לא?", שאל את מאט קוהלר, אחד המשקיעים באינסטגרם. קוהלר השיב: "כנראה שכן". השניים תהו אם יצליחו לשכנע את צוקרברג שאינסטגרם אינה מהווה איום על פייסבוק, אבל סיסטרום הודה לבסוף: "בשורה התחתונה, אני לא חושב שאי פעם נצליח להתחמק מחרון אפו של מארק". חודשיים לאחר מכן פייסבוק רכשה את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר.

"אמזון היא כמו הרואין"

ג'ף בזוס עומת שוב ושוב עם עדויות שלפיהן ענקית הקמעונאות והטכנולוגיה שהוא עומד בראשה פוגעת במוכרים חיצוניים: בין היתר נטען כי היא אוספת נתונים על המכירות שלהם באמצעות האתר, משיקה מוצרים זהים משלה וכך מחסלת את התחרות. בשלב מסוים אפילו הושמעה הקלטה של אישה שטוענת שאמזון חסמה חנות מצליחה שלה - ולא קיבלה מענה ל-500 פניות ששלחה, כולל לבזוס עצמו.
יו"ר הוועדה דיוויד סיסילין השווה את אמזון לסוחר סמים: לטענתו, המוכרים מעידים כי בתחילה החברה מסייעת להם לפרוח, הצ'קים מגיעים בתדירות גבוהה - אבל ברגע שהמוצר שלהם עולה על הרדאר של אמזון - היא מתחילה למכור אותו בעצמה, במחיר תחרותי, ומחסלת אותם. "למה השותפים העסקיים שלך משווים את אמזון להרואין?", שאל את בזוס. בזוס התעקש שהוא לא מסכים את התיאור הזה ואמר כי הטענות לא משקפות את הדרך שבה אמזון עושה עסקים.

"רודפים את הרפובליקנים"

חודשים ספורים לפני הבחירות בארה"ב, המחוקקים הרפובליקנים חוששים ששתי ענקיות הטכנולוגיה מנסות להסיט את דעת הקהל נגד השמרנים. חבר הקונגרס ג'ים ג'ורדן טען שהפלטפורמות רודפות את הרפובליקנים ודרש מסונדר פיצ'אי להבטיח שגוגל לא תשתמש בכלים שברשותה על מנת לסייע לג'ו ביידן להיבחר לנשיא ארה"ב. פיצ'אי המופתע הבטיח שהחברה תמשיך לשמור על ניטרליות בשיח הפוליטי.
4 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי
סונדר פיצ'אי
הבטיח לא לסייע לביידן להיבחר. סונדר פיצ'אי
(צילום: AP)
גרג סטובי, חבר קונגרס רפובליקני נוסף, סיפר כי המיילים שהוא שולח לתומכיו מגיעים לתיבת הספאם בג'ימייל ותהה "למה זה קורה רק לרפובליקנים?". חברת הקונגרס הדמוקרטית ואל דמינגס ציינה שגם מיילים שלה מגיעים לספאם, ופיצ'אי הסביר: "בג'ימייל אנחנו מתמקדים במה שהמשתמשים רוצים, והמשתמשים הבהירו שהם רוצים שנארגן את המיילים האישיים שלהם, ממשפחה וחברים, באופן נפרד. כל מה שעשינו זה לארגן את המיילים בטאבים, כאשר בטאב הראשי יש מיילים ממשפחה וחברים". סטובי התעקש וטען שגם בג'ימייל של אבא שלו ההודעות מגיעות לספאם. פיצ'אי נאלץ שוב להסביר: "המערכות שלנו לא יכולות להבין שמדובר באבא שלך. אנחנו פועלים באופן ניטרלי".
טענות על הטיה פוליטית היו גם מנת חלקו של מייסד ומנכ"ל פייסבוק. חבר הקונגרס הרפובליקני מאט גץ טען כי צוקרברג פיטר את פאלמר לאקי, מייסד חברת אוקולוס שנרכשה על-ידי פייסבוק, בגלל תמיכתו במפלגה הרפובליקנית. צוקרברג התחמק והשיב שלא ראוי בעיניו להתייחס לנושא אישי.

מה הבעיה עם "התרופה" לקורונה?

כבר כמה חודשים שהנשיא טראמפ מדבר בהתלהבות על הידרוקסיכלורוקווין - התרופה שלטענתו יכולה לרפא קורונה. אלא שהמחקרים שנעשו בעניין לא תומכים בטענה הזאת, מה שגרם לרשתות החברתיות להסיר פוסטים וסרטונים המעודדים שימוש בתרופה. מתברר שהצנזורה הזאת מפריעה מאוד למחוקקים הרפובליקנים.
חבר הקונגרס ג'ים סנסנברנר תהה מדוע פייסבוק השעתה את דונלד טראמפ ג'וניור לאחר שפרסם סרטון על יעילותה של התרופה. "המטופל והרופא צריכים להחליט אם מדובר בתרופה המתאימה בהתאם לנסיבות", טען סנסנברנר. צוקרברג נאלץ להסביר לו שטוויטר היא זו שהשעתה את טראמפ ג'וניור, אך השיב בכל זאת: "אנחנו מסירים תוכן שעשוי להוביל לנזק. הטענה שישנה תרופה מוכחת לקורונה, כאשר למעשה אין תרופה כזאת, עשויה לעודד מישהו ליטול את התרופה ולסבול מתופעות לוואי".
4 צפייה בגלריה
חבר הקונגרס גרג סטובי
חבר הקונגרס גרג סטובי
חבר הקונגרס סטובי. מה הבעיה עם התרופה שלא עובדת?
(צילום: רויטרס)
הנושא עלה שוב בהמשך השימוע על-ידי חבר הקונגרס גרג סטובי. "איך סרטונים של רופאים שמביעים דעה על תרופה שלדעתם יעילה לטיפול בקורונה, או של רופאים שחושבים שילדים יכולים כבר לחזור לבית ספר, מפרים את המדיניות של יוטיוב?". פיצ'אי הסביר כי גוגל עובדת עם ארגוני בריאות מקומיים, למשל CDC בארה"ב, ופועלת בהתאם לקווים המנחים שלהם לגבי מידע שגוי בנושאים רפואיים. זה לא שכנע את סטובי, שתהה מדוע גוגל משתיקה רופאים.

מה לכם ולסינים?

הנושא הסיני עלה שוב ושוב במהלך השימוע. חבר הקונגרס הרפובליקני קן באק תהה מדוע גוגל בחרה לפרוש ממכרז JEDI של הפנטגון בגלל התנגשות עם "הערכים והעקרונות" של החברה, אבל אין לה בעיה לשתף פעולה עם הצבא הסיני. "מה יש לגוגל ולסין הקומוניסטית האדומה במשותף?", שאל. פיצ'אי השיב שגוגל אינה עובדת עם הצבא הסיני, הנוכחות שלה בסין מוגבלת מאוד והיא תומכת לחלוטין בצבא האמריקני. חבר הקונגרס הרפובליקני מאט גץ שהעלה שוב את הנושא לא התרשם מהתשובה של פיצ'אי והביע ספק באשר למחויבות של גוגל לארה"ב ולערכים שלה.
4 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס. 500 פניות שלא נענו
(צילום: AP)
ארבעת המנכ"לים נשאלו על-ידי חבר הקונגרס סטובי אם הם מאמינים שהמשטר הסיני גונב טכנולוגיה מחברות טכנולוגיה אמריקניות. פיצ'אי ומנכ"ל אפל טים קוק השיבו בדיפלומטיות שלא ידוע להם על מקרים כאלה. "לא ראיתי את זה באופן אישי אבל שמעתי הרבה דיווחים על כך", אמר בזוס. צוקרברג השיב: "אני חושב שזה מתועד היטב שהממשלה הסינית גונבת טכנולוגיה מחברות אמריקניות".