7 צפייה בגלריה
ביקור רחוב קריית מלאכי
ביקור רחוב קריית מלאכי
החנויות הסגורות במרכז המסחרי של קריית מלאכי
(צילום: אסף קמר)
המרכז המסחרי של קריית מלאכי היה אזור שוקק חיים שסיפק פרנסה למשפחות רבות. מרכזי הקניות המודרניים אמנם פגעו בעסקים הוותיקים, אך את המכה הקשה ביותר הם ספגו מהקורונה. כתבה שביעית בסדרת "ביקור רחוב".

שעת צהריים באזור המרכז המסחרי של קריית מלאכי. הרחובות שקטים וללא אנשים, יש הרבה מקומות חנייה והרבה חנויות סגורות עם שלטי "להשכרה". עד לפרוץ המגפה, טוענים הסוחרים, המקום היה שוקק חיים ומלא בקונים, עכשיו הם נעלמו ובמקומם הגיעו השקט והלכלוך.
סמוך לסניף "קופיקס" סגור אנחנו פוגשים את ליאור ימיני מבית הקפה "רוגלך", והיא מאוד מודאגת. "המשבר פגע בנו אנושות. אחוז המכירות ירד משמעותית, האנשים לא יוצאים מהבית לקנות, וגם אין ילדים ברחובות, והם היו נתח משמעותי".
"פעם המקום היה עמוס ותוסס, היו באים אנשים – ועכשיו ריק", הוסיפה. "קיבלתי מהממשלה פיצוי סמלי, אבל לא הייתי קוראת לזה פיצוי".
7 צפייה בגלריה
ליאורה ימיני
ליאורה ימיני
ימיני. "לא הייתי קוראת למה שקיבלתי מהממשלה פיצוי"
(צילום: אסף קמר)
המרכז המסחרי של קריית מלאכי מורכב ממבנים חדשים ומודרניים וממבנים ישנים. בתוך אחד המבנים החדשים, בעל חנות תבלינים חביב מזמין אותנו לשתות מים קרים. החנות ריקה מקונים, והוא מודאג מאוד מהמצב שלדבריו "על הפנים", אבל מסרב להתראיין. אחותו, איריס שי מכפר ורבורג, שבאה לביקור משפחתי, לא יכולה להתאפק.
"באתי לבקר את אחי ומצאתי מלא חנייה במרכז המסחרי, לא להאמין לאן הגענו", אמרה. "מאוד מעציב אותי. אנשים פה שילמו מיסים, נתנו את חייהם למען המדינה הזאת, מחנכים את הילדים שלהם לאהבת המולדת ושמירת החוק, והכל מתפוצץ בפרצוף שלנו".
באחד הפסאז'ים הנטושים, שמכיל בעיקר חנויות סגורות, אנחנו פוגשים את יריב רחמים, תושב העיר, שמצביע על החנויות הסגורות מסביב וטוען שנסגרו בגלל הנגיף. "אני מודאג מאוד. הקורונה פוגעת קשה בכלכלה, העסקים חלשים. מלא חנויות נסגרו בגלל הקורונה ואין תנועה ברחוב. לאנשים אין כסף, אין עבודה ואין פרנסה".
7 צפייה בגלריה
יריב רחמים
יריב רחמים
רחמים."מלא חנויות נסגרו בגלל הקורונה, אין תנועה ברחוב"
(צילום: אסף קמר)
אבל רחמים לא מיואש, הוא מאמין שהממשלה עובדת נכון ותחלץ את המשק מהמצב הקשה. "נתניהו נותן לנו כסף, בחרנו בו לא סתם, אבל הוא צריך לתת יותר כסף. המצב של האנשים פה קשה, הוא צריך לעזור הרבה יותר".
לא רחוק משם, המספרה הגדולה של דקל סבן, מעצב השיער המפורסם מקריית מלאכי, כמעט ריקה מלקוחות ועמדות רבות פנויות. סבן, הצוות והלקוחות מקפידים על חבישת מסיכות, אך דרך העיניים הגלויות ניתן לראות את הדאגה הרבה.
"בדרך כלל עובדים במספרה שמונה ספרים במקביל, היום אנחנו רק שלושה", סיפר. "אני מודאג, יש לי צוות של תשעה אנשים, שחצי ממנו נמצא בבית בחל"ת. יש לי בקומה השנייה גלריה של 80 מטר להשכרה אבל אני אפילו לא מפרסם, אני יודע שאנשים לא נכנסים עכשיו לעסקאות".
7 צפייה בגלריה
דקל סבן
דקל סבן
סבן במספרה. "יודע שאנשים לא נכנסים עכשיו לעסקאות"
(צילום: אסף קמר)
7 צפייה בגלריה
אופיר טל
אופיר טל
טל. "הטלפון פחות מצלצל, אין עומס"
(צילום: אסף קמר)
כמו ערים נוספות ברחבי הארץ שמצאו עצמן לפרק זמן קצר ברשימה האדומה של משרד הבריאות, גם בקריית מלאכי בעלי העסקים מנסים להתמודד עם הסטיגמה. "אחרי הפרסום השלילי שהעיר קיבלה אנשים מפחדים לצאת לרחוב והלקוחות מחוץ לעיר מפחדים להגיע", סיפר סבן. "לפני שנה לא היו בקריית מלאכי חנויות להשכרה, היום רואים הרבה שלטים".
אופיר טל, אחד העובדים הבודדים במספרה, מודאג גם הוא מהמצב. "אני אחראי שלא יהיה עומס במספרה ולבדוק את החום – בהתאם לדרישות התו הסגול, אבל הטלפון פחות מצלצל. אין עומס ואנשים מפחדים להגיע לפה כי קריית מלאכי הייתה עיר אדומה. הממשלה ממש נכשלה וממשיכה להיכשל".

"אנשים לא מגיעים לאזור הזה - רק שוטרים"

בפסאז' אחר נמצאת המתפרה של החייט הוותיק מיכאל מששווילי. גם הוא מספר על מצב כלכלי קשה ומחסור בלקוחות. "אנחנו בחוסר ודאות, הראש שלנו בקושי מעל המים ואני מאוד מודאג מהמצב". מהר מאוד השיחה עוברת לנושאים פוליטיים "נתניהו מנהל את המדינה בצורה הכי יפה, פשוט שמים לו מקלות בגלגלים".
7 צפייה בגלריה
חיים מששווילי
חיים מששווילי
מששווילי. "הראש שלנו בקושי מעל המים"
(צילום: אסף קמר)
עמוק בתוך המבוך שמרכיב את המרכז המסחרי, דרך סמטאות מלוכלכות, מסתתר המרכז המסחרי הישן של העיר, שהתושבים מכנים "הקסבה של קריית מלאכי". גם לפני משבר הקורונה האזור לא היה במצב טוב, אבל עכשיו הוא נטוש כמעט לחלוטין.
חנות אחת יחידה מצאנו פתוחה – "תבליני אורי". הבעלים, אורי למברטי, יושב בכניסה לחנות, שמוכרת מוצרי מזון אתיופי מסורתי, ומחכה לקונים שלא מגיעים.
7 צפייה בגלריה
אורי למברטי
אורי למברטי
למברטי. "אנשים לא מגיעים לאזור הזה, רק שוטרים"
(צילום: אסף קמר)
"זה כמו רפיח כאן, אנשים לא מגיעים לאזור הזה, רק שוטרים", סיפר. "כל רבע שעה בא שוטר, מחטיף לך דו"חות והולך. עדיין לא קיבלתי סיוע מהממשלה, אני חושב שיותר טוב לגור בעזה מאשר פה. אני מאוד מודאג, איך אני אגדל ילדים? איך אשלם שכירות? איך אביא פרנסה?".
בהמשך הסמטאות של "הקסבה" אנחנו פוגשים את מזל חליליאן הנמרצת. באופן מפתיע היא לא מודאגת, כאישה מאמינה היא מצביעה לשמיים ולאחר מכן מסבירה שהיא מאמינה בראש הממשלה, שיוציא את המדינה מהמשבר.
"צריך להצדיע לו כי אף אחד אחר לא יכול היה לעמוד בזה", אמרה. "עד כמה שזכור לי, כל העליהום שעושים עליו זה דבר שלא עשו לאף ראש ממשלה. כל ההחלטות שהוא קיבל בתחילת הדרך היו נכונות, ובסך הכל התפקוד היה תקין".
מעיריית קריית מלאכי נמסר בתגובה: "יש חנויות סגורות, אך לא עשרות, וזאת בעיקר בזמן הקורונה. המרכז המסחרי משנה פניו והעבודות, בעלות של יותר מ-10 מיליון שקלים, נמצאות בעיצומן. בעוד כמה חודשים צפויות להסתיים העבודות מול רחבת העירייה. בימים אלה עובדים על תוכנית אדריכלית מקיפה למרכז המסחרי כולו, בשיתוף משרד הפנים".
"ראש העיר רואה חשיבות רבה בקידום העסקים בעיר. בחודש האחרון הוא ישב יחד עם מנכ"ל העירייה וגורמי מקצוע נוספים להכנת תוכנית לקידום העסקים בעיר אל מול התחרות עם ביג קסטינה ומול משבר הקורונה, שפגעה קשות בעסקים, כמו בכל הארץ".