3 צפייה בגלריה
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא תל השומר
בית החולים שיבא
(צילום: AFP)
פרופ' רן בליצר, ראש הצוות של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, ניתח בצהריים (שבת) את מצב הקורונה בישראל בימים האחרונים, הזהיר מפני החורף המתקרב והבהיר כי ההתייצבות במספר הנדבקים היומי עדיין שברירית ולא מאפשרת הקלות בקרוב.
"320 חולים במצב קשה מאושפזים כעת בבתי החולים", כתב בליצר בטוויטר. "התגובה של רבים למספר הזה היא משהו כמו לא טוב, אך לא נורא. האמת היא שכמעט 1,000 חולים קשים נוספו ביולי, לעומת 100 ביוני", הסביר. "כ-200 כבר נפטרו החודש (10 נפטרים ביום כעת!), ומאות החלימו תחת טיפול מסור.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה
(צילום: AFP)
"1,000 החולים הקשים הללו יוצרים עומס כבד על בתי החולים. עדיין נסבל, אבל שוחק", המשיך בליצר. "הטיפול בחולים אלה אינטנסיבי, תחת מיגון מכביד, ודורש מיומנות והשגחה מתמדת. המספר הגדול של אנשי צוות בבידוד מוסיף לעומס ולשחיקה, ואותו הדבר קורה במעבדות. כך אסור להגיע לחורף".
המומחה הסביר כי המאבק צריך להתמקד בהורדת מקדם ההדבקה (מספר החולים שנשא אחד מדביק) מתחת ל-1, אך הבלימה בעלייה המהירה בנדבקים, לדבריו, עדיין שברירית. "מי שמנסה להתבסס על השינויים היומיים בספירת הנדבקים בשבועיים האחרונים כסימן ליציבות - עומד על כרעי תרנגולת", כתב.
"שינוי ההתוויות ותמורות יומיות במספר ובמאפייני המגיעים לבדיקה, מערפלים את התמונה", אמר בליצר. "ב-30 ביולי כ-9% מהנבדקים עדיין חיוביים, וזו לא עדות מספקת לשיפור. לעומת זאת, היציבות בשבוע האחרון במספר החולים הקשים (300 חדשים השבוע), כן מסמנת בלימה בעליה המהירה. זו מגמה שברירית, ובהיעדר מנגנון קטיעת שרשראות יעיל, היא הפיכה. ייתכן ו-R קרוב ל-1, אך כנראה לא נמוך מ-1. על כן אין קיימות במסלולנו זה בואכה ספטמבר ופתיחת בתי הספר".

3 צפייה בגלריה
פרופ' רן בליצר, צוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות
פרופ' רן בליצר, צוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות
פרופ' רן בליצר
(צילום: אוראל כהן)
חבר הצוות של גמזו הוסיף כי ביטול מגבלות בזמן הקרוב הוא החלטה בעייתית בשל אי הוודאות סביב מקדם ההדבקה בישראל, ולאור הסיכון בשמירת השגרה של כ-1,000 חולים קשים מדי חודש עד החורף. עם זאת, בליצר הבהיר כי עצירת העלייה המהירה של החולים הקשים משמעותה היא שאין סיבה לדבר על סגר, גם אם חלקי, בעת הזאת.
"הגרף עדיין לא החל במגמת ירידה", הסביר בליצר. "לכל היותר, הרושם הראשוני הוא להתייצבות. לאור האיזון השברירי בין שטף חולים קשים שלא מראה עדיין סימני ירידה, לבין קצב החלמה ותמותה של חולים קיימים - עוד לא העת לניסיון הקלות נוסף".
חבר הצוות לטיפול במגפות אמר כי נכון לעכשיו ניתן לערוך שני סוגים של תחזיות. הראשון, הערכה של מספר החולים הקשים החדשים בשבוע הקרוב על בסיס נתוני השבוע שעבר, ומודל נוסף של נדבקים או מתים לטווח של חודש. עם זאת, כתב בליצר כי ״אלו (הסוג השני, לטווח ארוך) מודלים עם טווח שגיאה עצום, ובפועל, עצם הצגתם מביא לרוב לתגובה המונעת את התממשותם".