מחשבי גיימינג יקרים במיוחד הם במידה רבה תרגיל שיווקי. המטרה אינה בהכרח לגרום לכם לרכוש אחד - הקהל שיכול להרשות לעצמו מחשב ב-20 אלף שקלים מאוד מוגבל - אלא לגרום לכם לרצות אחד, ולהאדיר בעיניכם את המותג שייצר אותו. בו בזמן, לרוב מדובר לא רק בשיווק. מאחורי תג המחיר מסתתר לא פעם מפרט מצוין וגם גימיק אחד או שניים.
3 צפייה בגלריה
ROG Zephyrus Duo 15
ROG Zephyrus Duo 15
גימיק, אבל מוצלח
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
האקסיומה הזו נכונה לגמרי לגבי ה-ROG Zephyrus Duo 15 - מחשב חדש של אסוס ב-19,990 שקלים. המפרט שלו הוא המתקדם ביותר שתוכלו למצוא היום בשוק הישראלי. יש כאן את המעבד הכי חזק, כרטיס המסך הכי טוב, 32 גיגה בייט של זיכרון. אבל יש גם גימיק - מסך מגע משני מעל המקלדת.
זו לא הפעם הראשונה שאסוס משלבת שני מסכים במחשב. בשנה שעברה היא כבר השיקה את Zenbook Duo. אבל כאן, בניגוד למחשב עסקי, המסך המשני נשמע כמו רעיון כמעט הגיוני: אפשר לשחק על המסך הראשי, ולהשתמש במסך המשני כדי לקרוא הודעות או לגלוש קצת בפייסבוק בזמן הפוגה. "כן", אתם עשויים להגיד, "אבל כבר יש לנו מסך משני - הסלולרי שלנו". וזה נכון מאוד, אבל האם אפשר לשנות דרך הטלפון את פרופיל הקירור של המחשב כדי להוציא ממנו את המיטב? טוב, כן, אפשר. לא משנה.
אבל האמת היא שמסך משני הוא גימיק לא רע בהשוואה לגימיקים של מחשבים אולטרה-יקרים אחרים. אסוס גם מציידת אותו בממשק מגע שבאמצעותו אפשר לגשת בקלות למשחקים שלכם, לשנות הגדרות במחשב ולראות אם המשחק שותה לכם את כל הזיכרון. לחלופין, המסך מזוהה על-ידי חלונות כמסך שני "רגיל", אז תמיד אפשר לגרור אליו חלון של דפדפן או את וואטסאפ ווב.

לא לשמאליים

כששופטים אותו כלפטופ שיכול להריץ בקלות משחקים מודרניים, ולא כמכונת משחקים ניידת, ל-Duo 15 יש בעיה אחת בולטת, שתהיה מהותית עבור חלק מכם ולא מעניינת עבור אחרים: מיקום משטח המגע של המחשב. כדי להכניס את המסך המשני, נדרשו אנשי אסוס לשנות את המיקום של משטח המגע במחשב. הפתרון - למקם אותו מימין למקלדת. עבור שמאליים כמוני זו בעיה קשה - המחשב הזה לא היה שמיש עבורי ללא עכבר חיצוני. מעבר לכך, המשטח הזה צר וגבוה - לא פתרון אידאלי לשליטה במסך רחב. אסוס כן מאפשרת להפוך אותו, בלחיצת כפתור, למשטח מגע שמדמה פד מספרים, רעיון שכבר יישמה בעבר במחשבים ניידים שלה.
צריך לומר שלצד המשטח נמצאת אחת המקלדות הטובות ביותר שפגשתי בלפטופ. המקשים גדולים מספיק, נעימים, מרווחים ובעלי מרחק הלחיצה גבוה מספיק כדי לתת לכל הקשה תחושה מספקת. כן, היא מקלדת מוארת, עם יישום ששולט על התאורה שלה, אבל אין מה לעשות - זה מחשב גיימינג, ובעיניהם של יצרני מחשבים גיימרים מוקסמים מאורות צבעוניים.
3 צפייה בגלריה
ROG Zephyrus Duo 15
ROG Zephyrus Duo 15
אחת המקלדות הטובות שפגשנו בלפטופ
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
המסך המשני, שממוקם ישירות מעל המקלדת, מתרומם מעט כאשר המחשב נפתח (מסוג הפיתוחים שמעלים את מחיר הייצור) - טריק עיצובי שימושי למדי, שמאפשר לצפות בו בנוחות כאשר אתם מול המחשב. גודלו הוא 14.1 אינץ', עם רזולוציה גבוהה במיוחד - 3840x1100. ואמנם כתבתי כבר שבעיניי הוא גימיק, אבל ארחיב ואומר שאחרי כמה שבועות של שימוש לא באמת הרגשתי שמדובר בחידוש מהותי של עולם הלפטופים. זה רעיון שאינו שלילי, נוח לפעמים, אבל לא כזה שמשנה מהותית את חוויית השימוש במחשב.
המסך הראשי, כצפוי, הוא מהטובים שכסף יכול לקנות כיום. זהו מסך 4K בגודל 15.6 אינץ', עם ציפוי למניעת השתקפויות, תמיכה ב-G-Sync והצגת צבעים מדויקת ממש. קצב הרענון עומד על 60 הרץ בלבד, אבל זה כי אין היום לפטופי גיימינג עם מסך 4K וקצב רענון גבוה יותר - משיקולים כמו צריכת חשמל וניהול חום.
היותו של המסך ברזולוציית 4K רלוונטית בעיקר בתוך משחקים ובצפייה בסרטים. אתם לא באמת רוצים להתנהל בתוך חלונות ברזולוציה הזו על מסך 15.6 אינץ' - הכל יהיה קטן על גבול הלא-קריא. יש למחשב הזה גם גרסה עם מסך 1080p וקצב רענון 300 הרץ, אבל זו לא מגיעה לארץ נכון לעכשיו.

מצלמה? תשכחו מזה

כפי שכבר הזכרתי, אתם לאו דווקא משלמים כאן הרבה על הגימיקיות של המחשב - הרכיבים עצמם לא זולים בכלל. יש כאן מעבד Core i9-10980HK יחד עם 32 גיגה בייט של זיכרון, 2 טרה בייט של שטח אחסון, כרטיס מסך GeForce RTX 2080 SUPER Max-Q, רמקולים טובים יחסית ללפטופ, 3 חיבורי USB-A, חיבור USB-C, חיבור אוזניות, חיבור מיקרופון ייעודי, HDMI וחיבור רשת. זהו גם אחד הלפטופים הראשונים שמגיעים אלינו עם תמיכה בדור החדש של קישוריות WiFi, ששמו הטכני הוא 802.11ax ושמו המסחרי Wi-Fi 6.
3 צפייה בגלריה
ROG Zephyrus Duo 15
ROG Zephyrus Duo 15
2.4 ק"ג בלבד
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
הדבר האחד שחסר ללפטופ הזה הוא מצלמת רשת. לא ברור אם זה כי באסוס חושבים שגיימרים שמשדרים את עצמם משחקים מעדיפים מצלמה חיצונית, או משיקולי הנדסה בלבד. בכל מקרה, היעדר מצלמת רשת קצת מתסכל.
מה שמאוד מרשים הוא שכל זה נכנס לאריזה לא מפלצתית בגודלה. זה אינו מחשב קל בשום צורה, אבל 2.4 קילוגרמים אינו משקל גדול מדי למחשב גיימינג. הוא גם די קומפקטי, עם שוליים צרים ועובי של 2 ס"מ בלבד. ובמארז הזה הצליחה אסוס גם לדחוף סוללה של 90 וואט-שעה, שתאפשר לכם לעבוד בערך 4, 4 וחצי שעות עם המחשב כששני מסכיו דלוקים - אלא אם תפעילו משחק. כמו לפטופי גיימינג אחרים, גם המחשב הזה לא בנוי לתמוך במשחקים ללא חיבור לחשמל. ומה עם הרעש? כמו כל מחשב גיימינג, גם המחשב הזה רועש מאוד כשמבקשים מהמעבד והכרטיס הגרפי שלו להתאמץ.
בניגוד למחשבי גיימינג אחרים, השאלה שעליה אני עונה פה היא לא "למי המחשב הזה מיועד?". כאן התשובה ברורה - לאנשים עם תקציב גדול במיוחד שיכולים לקנות מחשב גיימינג ב-20,000 שקל ואוהבים את הרעיון של מסך משני. אני כן תוהה האם אפשר להמליץ לכם בפה מלא לחשוק בו, כמו שחושקים ברכב יוקרה או וויסקי טוב.
קשה לי לומר שכן. החוויה שהמחשב הזה סיפק הייתה טובה יותר משל מחשב רגיל במובנים רבים (ונחותה בכל הקשור למשטח מגע), אבל לא טרנספורמטיבית בשום צורה. זה פשוט לפטופ גיימינג טוב מאוד, וזהו. לרוכשים פוטנציאליים זה מספיק, אבל למזילי ריר פוטנציאליים - כנראה שלא.