לפני למעלה מ-340 שנה, ההולנדי אנתוני ון-לוונהוק המציא מיקרוסקופ וגילה באמצעותו, ממש בטעות אגב, את קיומם של החיידקים. זמן קצר לאחר מכן, ממש לא בטעות, הוא החליט להסתכל על תאי זרע, וגילה יצורים זעירים עם זנבות, ש"התקדמו כמו נחש או צלופח השוחה במים".
מדענים לאורך השנים המשיכו את הקו של החוקר ההולנדי, הביטו מלמעלה במיקרוסקופים שלהם ותיעדו זרעים השוחים על ידי הזזת הזנבות שלהם מצד לצד. העיניים רואות הרי, מה יש להתווכח? אבל, מחקר חדש שפורסם במגזין Science מוכיח שכולם טעו, גם ואן ליוונהוק וגם החוקרים שבאו אחריו. כי שימוש במיקרוסקופ תלת ממד מתקדם, מוכיח שהיינו קורבנות של "אשליית זרע".
2 צפייה בגלריה
תנועת תאי הזרע
תנועת תאי הזרע
תנועת תאי הזרע
(צילום: מתוך המחקר)
מסתבר שזרעים נעים בצורה מסובבת, במעגלים מתקדמים - ממש כמו לוטרות במים, והתנועה מצד לצד שחשבנו – היא למעשה אשליה אופטית. החוקרים ההמומים והנרגשים טוענים שהתגלית הזאת יכולה להשליך על בריאות הזרע ולהשפיע דרמטית על הטיפולים בבעיות פוריות ועקרות. רוצים לדעת עוד? כתבה על המחקר (באנגלית)
ועכשיו, לסיפור מטורף ממדינת מיין שבארה"ב, שם נערה איבדה את הטבעת היקרה של סבתה, שנמצאה תשעה חודשים לאחר מכן, לא תאמינו איפה.
מדיסון קופר בת ה-12 שתלה בגינה שום, כשענדה את הטבעת שסבתה קיבלה במתנה מסבה המנוח ליום האהבה. לאחר חיפושים רבים, המשפחה השלימה עם העובדה כי הטבעת אבדה, אלא שהפתעה חיכתה מעבר לפינה: אישה בשם חנה מרשל מצאה את הטבעת בעת שקצרה את השום, ומסתבר שהשום הספיק לצמוח והטבעת, פשוט הושחלה לתוכו. הטבעת כמובן הושבה לבעליה.
2 צפייה בגלריה
הטבעת יצאה מהאדמה
הטבעת יצאה מהאדמה
הטבעת יצאה מהאדמה
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
ולסיום החדשות הטובות הערב ב-21:48 אמורים לנחות בכדור הארץ שני האסטרונאוטים של נאס"א, דאג הארלי ובוב באנקן, אחרי ששהו חודשיים בתחנת החלל הבינלאומית. הם היו האסטרונאוטים הראשונים ששורו מאדמת ארצות הברית מאז 2011 והאסטרונאוטים הראשונים ששוגרו לחלל בחללית של חברה פרטית.
במסיבת העיתונאים האחרונה שלהם בחלל דאגו השניים לספר שהחוויה הייתה מהנה, והדאגה היחידה שלהם כרגע היא מזג האוויר, שצפוי להיות סוער בעקבות הוריקן שעלול להכות בפלורידה, אך הם אופטימיים. בנוסף, האסטרונאוטים מסוגלים לשהות שלושה או ארבעה ימים מעל כדור הארץ, במידת הצורך, כך שאנחנו רגועים, ומצפים לראות אותם שוב על הקרקע.
מבזק החדשות הטובות, העוסק בענייני מדע, סביבה, בעלי חיים וסתם חדשות טובות - מתפרסם בימי ראשון, שלישי וחמישי