הסכם המיליארדים בין טיקטוק למיקרוסופט על רכישת הפעילות האמריקנית של הרשת החברתית הפופולרית - שוב על השולחן. הצדדים חזרו למשא ומתן אחרי סוף שבוע סוער, שבמהלכו הצהיר הנשיא המכהן דונלד טראמפ כי בכוונתו לחתום על צו נשיאותי שיוציא את השימוש בטיקטוק מחוץ לחוק בארה"ב, והבהיר כי גם הסכם רכישה עם מיקרוסופט לא יתקבל בברכה בבית הלבן ולא יציל את טיקטוק. הדיונים נעצרו, ואכן אתמול (א'), לאחר שיחה בין טראמפ למנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה, אישרה מיקרוסופט כי היא חוזרת לשולחן המו"מ ומקווה להשלים אותו בתוך חודש וחצי. בנוסף, נכתב כי מיקרוסופט מתכננת לרכוש את הפעילות של טיקטוק גם בקנדה, ניו זילנד ואוסטרליה.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
טראמפ. רוצה חרם מוחלט
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

מה הבעיה של טראמפ עם טיקטוק?

  • הרשת החברתית הפופולרית נמצאת בבעלות "בייטדאנס" - ענקית טכנולוגיה סינית
  • הבית הלבן רואה בכך איום ביטחוני, לא פחות, מחשש שמידע מטיקטוק יגיע לשלטונות בסין
  • האיום המשני הוא תרבותי: ישנו חשש שתכנים בטיקטוק יצונזרו לפי דרישות הממשל בסין
  • ישנו גם חשש מהשתלטות תרבותית - ערכים של המפלגה הסינית יחלחלו אל צעירים בארה"ב
  • מתחת לפני השטח: צעירים בארה"ב משתמשים בטיקטוק, בין השאר, גם כדי להביע מחאה מול ממשל טראמפ
  • בחודשים האחרונים, על רקע משבר הקורונה, טיקטוק צומחת לממדי ענק וממשיכה לצבור תאוצה גם בארה"ב - השוק העיקרי שלה מחוץ לסין
לפי הוול סטריט ג'ורנל, הבית הלבן היה מעורב למדי במגעים השונים לרכישת טיקטוק. למעשה, מבין השורות אפשר להבין שהייתה התנגשות של ממש בין מה שטראמפ עצמו קיווה להשיג עם קמפיין החרם שלו - איסור שימוש מוחלט ברשת החברתית על אדמת ארה"ב, לבין מה שבכירים בבית הלבן חשבו שנכון יותר לעשות - להעביר את הפעילות הרלוונטית של טיקטוק לבעלות של חברה אמריקנית. מיקרוסופט למשל. באופן הזה, החשש הביטחוני יוסר כי מידע על משתמשי טיקטוק בארה"ב יישאר בידיים של תאגיד אמריקני, ולא יהיה כפוף לגחמות הממשל בסין.

איך טראמפ מתכוון ליישם את החרם?

  • דעת קהל: בשבועות האחרונים טראמפ ויועציו מתבטאים בצורה פומבית מאוד כנגד שימוש בטיקטוק. בין היתר, הושק קמפיין ברשתות החברתיות המתחרות, ובו טראמפ מאשים את טיקטוק בריגול אחרי אזרחי ארה"ב וקורא להם להפסיק לאלתר את השימוש באפליקציה
  • סמכות נשיאותית: במהלך סוף השבוע הודיע טראמפ כי בכוונתו לחתום על צו נשיאותי שיאסור את השימוש בטיקטוק באופן מוחלט
  • שיטת וואווי: כמו עם ענקית הטלקום הסינית לפני שנתיים, טראמפ יכול להכניס את בייטדאנס לרשימה שחורה של מסחר - ובכך לאסור על חברות אמריקניות לקיים קשרים איתה ועם טיקטוק. הלכה למעשה, זו עשויה להיות מכת-מחץ עבור הרשת החברתית הצעירה
בעקבות הדיווחים השונים, רבים הרימו גבה בעניין המעורבות של מיקרוסופט בעסקה. בזמן שענקיות הטכנולוגיה האמריקניות - אפל, אמזון, פייסבוק וגוגל נחקרות בענייני חסימת תחרות ומונופוליזציה - בין היתר בשימוע היסטורי בקונגרס בשבוע שעבר, מיקרוסופט שומרת בשנים האחרונות על תדמית נקייה למדי, בייחוד מאחר שהיא הואשמה באותו אופן בסוף שנות ה-90.
2 צפייה בגלריה
מיקרוסופט וטיקטוק
מיקרוסופט וטיקטוק
מה ולמיקרוסופט ולסרטוני וידאו של בני נוער?
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
עדות לקשרים החזקים של מיקרוסופט עם הבית הלבן, אפשר למצוא גם בזכייתה של האחרונה במכרז ה-JEDI היוקרתי, על סך 10 מיליארד דולר, לצורך תשתיות ענן חכמות עבור הפנטגון. עסקים עם טיקטוק עשויים לסכן גם את התדמית הציבורית של החברה - שתצטרך "להתלכלך" מעתה בכל הבעיות המוכרות של עסקי הרשתות החברתיות ופרטיות המשתמשים - וגם את את קשרי הממשל הענפים שלה עם הבית הלבן.
לפי הערכות שונות, בייטדאנס שווה היום יותר מ-100 מיליארד דולר, כשטיקטוק עצמה שווה לפחות חצי מהסכום הזה. בארה"ב יש לה כ-80 מיליון משתמשים פעילים בחודש, רבים מהם נאמנים לה עד כדי מחאה של ממש. חודשים ספורים לפני בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב, כשהוא סופג ביקורת נוקבת על ניהול כושל של משבר הקורונה, לצד מחאת Black Lives Matter שממשיכה לחרוך את המדינה, סביר להניח שהיו קולות שייעצו לטראמפ שזה לא בדיוק הזמן להכעיס גם את המצביעים הצעירים - וייתכן שזו הסיבה שהוא בחר לאפשר את המשך המו"מ בין החברות. בינתיים, מי שמקווה להרוויח מן ההפקר היא דווקא פייסבוק, שתשיק בימים הקרובים את "Instagram Reels" - שיבוט מוחלט של טיקטוק שיעבוד כחלק מאינסטגרם.