תואר שני בהנדסת מערכות בבן-גוריון

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב הודיעה על פתיחת תוכנית חדשה לתואר שני בהנדסת מערכות בשנת הלימודים הקרובה, שתחל באוקטובר. באוניברסיטה אמרו כי התוכנית נועדה לענות על הביקוש הגובר למהנדסי מערכת מצד התעשייה ומערכת הביטחון.
בבן-גוריון הוסיפו כי חשיבות הנדסת המערכות הולכת וגוברת בעולם בכלל ובישראל בפרט. תחום זה מהווה כיום תשתית מרכזית בתעשייה לפיתוח מערכות בכל תחומי ההנדסה. בעולם שבו הטכנולוגיה משתנה בקצב מסחרר, והמערכות הופכות למורכבות, רב-תחומיות ומקושרות הרבה יותר – דרושים מהנדסי מערכות אשר יתנו מענה לאינטגרציה של תחומי ההנדסה השונים, שיגדירו וינהלו את הממשקים בין מכלולים ומערכות וישלבו את בעלי העניין והלקוחות בהנדסת המוצר והנדסת המערכת-לניהול יעיל של הדרישות וליצירת שילובים מיטביים.


3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
(צילום: דני מכליס)


תוכנית הדגל החדשה, שמשיקה הפקולטה למדעי ההנדסה להכשרת מהנדסי מערכות, נבנתה על מנת לתת מענה מיטבי ואיכותי לצרכים מובהקים של התעשייה בכלל, התעשייה הביטחונית בפרט, ושל מערכת הביטחון המעבירה את מרכז הכובד של יחידות העילית הטכנולוגיות בצה"ל לנגב, בצמוד לאוניברסיטת בן-גוריון. הקרבה הגיאוגרפית של אוניברסיטת בן-גוריון אליהם תאפשר הקמת מרכז יעיל וזמין לתמיכה בהנדסת מערכות. התכנית נבנתה גם מתוך הבנה של התרומה המשמעותית שתהיה לה לחיזוק החינוך הטכנולוגי-מדעי בנגב.
התוכנית תעניק תואר שני בהנדסת מערכות במחלקה להנדסת מכונות בפקולטה למדעי ההנדסה. הלימודים יתקיימו במרוכז בימי חמישי ושישי וזאת כדי לאפשר לסטודנט שילוב של עבודה ולימודים. לתכנית יתקבלו מהנדסים מצטיינים בעלי ניסיון ובסיס הנדסי טכנולוגי שרוצים לשפר את יכולות הניהול, קבלת ההחלטות והמנהיגות הטכנולוגית. התוכנית מתאימה גם לבוגרי מדעי הטבע המעוניינים לרכוש מיומנויות, יזמות טכנולוגית בתחומי הנדסת המערכת. למחזור הלימודים הראשון יתקבלו לא יותר מ- 20 סטודנטים.
את התוכנית בנו דר' מוטי ליבוביץ ופרופ' תא"ל (במיל') קובי בורטמן, לשעבר ראש להק הציוד בחיל האוויר, שניהם מרצים בפקולטה למדעי ההנדסה ובעלי ניסיון רב בתחום. ד"ר מוטי ליבוביץ, שצבר ניסיון רב בתחום בתפקידים שמילא בתעשייה הביטחונית, ישמש כראש התכנית.
התוכנית נותנת מענה מיטבי לתחום בתעשייה שנמצא כרגע בחוסר וכמובן גם להכשרה לה יש דרישה גבוהה בשוק, תוך הפקת לקחים מהארץ ומהעולם ובהובלת סגל מקצועי ובעל ניסיון רב. קיים בה שילוב מיטבי בין תאוריה למעשה, והיא נועדה לאפשר מעבר מהיר מלימודים ליישום בשטח. יינתן בה דגש לליווי והנחייה צמודה של כל הסטודנטים בתכנית וכן ללמידה בקבוצות קטנות.

לימודי פיתוח קוד במכללת לווינסקי לחינוך

קורס חדש בתוכנית לתואר ראשון בחינוך לבית הספר היסודי במכללת לוינסקי לחינוך - פיתוח קוד באמצעות תוכנת סקראץ', שבעזרתה אפשר לפתח תכנים אינטראקטיביים המותאמים לילדים, בהם אנימציות, מוזיקה, סיפורים ומשחקים. מדובר בתוכנה חינמית פשוטה של כתיבת קוד באמצעות שפה גרפית, שתורגמה לעשרות שפות ב-150 מדינות ברחבי העולם, המסייעת לפתח בקרב ילדים כישורים של המאה ה-21, כגון מיומנויות חשיבה ביקורתית, יצירתיות ויכולת לפתור בעיות.
הקורס פותח בשיתוף עם מט"ח (המרכז לטכנולוגי החינוכי) במטרה להעניק לסטודנטים את הכלים לייצר תכנים אינטראקטיביים. הסטודנטים ייחשפו בקורס לכלים תיאורטיים ופרקטיים בסביבות למידה עשירות, לאינטראקציה של הלומד עם הכלים ולתפקידו של המורה בהקשר זה.
ד"ר אורית ברוזה, ראש התוכנית לתואר ראשון בחינוך לבית הספר היסודי במכללת לוינסקי לחינוך: "הערך המוסף בהוראה של הקוד באמצעות תוכנת סקראץ' אינו טמון רק בהיכרות עם שפת התכנות, אלא גם עם תהליכי למידה מסדר חשיבה גבוה המעודדים אקטיביות של הלומדים, שיתופיות, פיתוח חשיבה לוגית, התמודדות עם בעיה גדולה באמצעות פירוקה לבעיות קטנות יותר, זיהוי פתרונות מקובלים לבעיות שכיחות ועוד. ההתנסות בקורס תקנה לסטודנטים את הכלים לבנות משחקים במגוון תחומי דעת - תנ"ך, מולדת, שפה וגם מדעים ומתמטיקה".

הפקולטה למדעי המחשב בטכניון תיקרא ע"ש הנרי ומרילין טאוב

הפקולטה למדעי המחשב בטכניון תיקרא מעתה "הפקולטה למדעי המחשב ע"ש הנרי ומרילין טאוב". כך הוכרז השבוע רשמית במושב חבר הנאמנים של הטכניון שנערך השנה, לראשונה בתולדותיו, במתכונת מקוונת. על פי ההודעה הרשמית של הטכניון מדובר בהוקרה להנרי טאוב המנוח, לרעייתו מרילין טאוב ולקרן המשפחתית על שישה עשורים של מנהיגות ותמיכה מתמשכת, לרבות תרומה גדולה שתאפשר קליטת אנשי סגל וסטודנטים נוספים, שימור חברי סגל מובילים, פיתוח מחקר, והרחבת התשתיות המשמשות להוראה ולמחקר.
3 צפייה בגלריה
הפקולטה למדעי המחשב בטכניון
הפקולטה למדעי המחשב בטכניון
הפקולטה למדעי המחשב בטכניון
(צילום: דוברות הטכניון)
בטכניון הדגישו כי הרחבתה של הפקולטה, שתתאפשר כאמור הודות לתרומת משפחת טאוב, חיונית לעתידה של מדינת ישראל, שכן היא תביא ישירות להגדלה ולטיוב כוח האדם בהייטק.
“אנו אסירי תודה למשפחת טאוב, שתמיכתה ומעורבותה משתרעות על פני שישה עשורים," אמר נשיא הטכניון פרופסור אורי סיון. "הנרי טאוב המנוח ורעייתו היקרה מרילין, מידידיו הגדולים של הטכניון, קשרו את גורלם בחיי הטכניון כבר בשנות ה-60 ומאז תרמו לו ברוחב לב. הפקולטה למדעי המחשב חגגה 50 שנה של הישגים עצומים, ואנו גאים על הצלחתה המתמשכת. תרומתה האחרונה של משפחת טאוב תסייע לפקולטה להמשיך להתרחב ולהוביל את עולם מדעי המחשב בארץ ובעולם."
הנרי טאוב, איש עסקים פורץ דרך שייסד את ADP, החברה המובילה בעולם בתחום המחשוב האינטגרטיבי ומיקור החוץ, הוביל אותה כנשיא וכיו"ר שנים רבות. הוא תרם מחוכמתו, ממנהיגותו ומחזונו לטכניון ול-ATS - אגודת ידידי הטכניון בארצות הברית - וזכה להוקרה רבה, בין השאר בתפקיד נשיא ה-ATS וכיו"ר קורטוריון הטכניון.
"הפקולטה למדעי המחשב נמצאת בליבת תעשיית ההייטק הישראלית ובוגריה משמשים בעמדות מפתח במשק", אמר פרופ' דן גייגר דיקן הפקולטה למדעי המחשב ע"ש הנרי ומרילין טאוב. "למשפחת טאוב חלק חשוב ומשמעותי בצמיחתה של הפקולטה ובהצלחתה בקנה מידה עולמי. הנרי טאוב ז"ל אמר: 'בניינים הם רק קירות. האנשים הם העיקר'. ואכן, תרומתה הנדיבה של משפחת טאוב תסייע לנו לקדם את הפקולטה ולשמר את מעמדה כגורם מרכזי בכלכלת ההייטק הישראלית".

מלגה במדעי היהדות בבר-אילן

שנת הלימודים האקדמית החדשה תשפ"א תיפתח השנה בפקולטה ליהדות עם תוכנית חדשה לתואר ראשון- תוכנית "כרמים", המיועדת לסטודנטים מצטיינים, שמעוניינים להכיר את עולם היהדות על גווניו השונים, בשילוב עם אתגר לימודי וחוויה אינטלקטואלית חברת, עם אפשרות לשלב עם תעודת הוראה. בבר-אילן אמרו כי עשרה סטודנטים מצטיינים יזכו למלגת שכ"ל מלאה, עבור לימודים לתואר ראשון רב-תחומי במדעי היהדות.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת בר-אילן
(צילום: מתוך אתר האוניברסיטה)
הפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן היא מהגדולות ביותר בעולם ולה תשע מחלקות דיצסיפלינריות בתחומים השונים של מדעי היהדות: תנ"ך, תלמוד ותורה שבעל בפה, לשון עברית ולשונות שמיות, תולדות ישראל ויהדות זמננו, לימודי המזרח התיכון, לימודי ארץ-ישראל וארכיאולוגיה, מחשבת ישראל, ספרות עם ישראל ואמנות יהודית.
החוג הרב- תחומי מציע לסטודנט אפשרות "לטעום" ממספר תחומים שונים, תוך הרחבת והדעת, הרבה מעבר לתחום הצר של כל אחד מתחומי-הדעת המרכיבים את מדעי היהדות. במסגרת החוג יתקיימו סמינרים, כנסים וסיורים לימודיים מרתקים. כל סטודנט יוכל לבנות מסלול לימודים ייחודי בהתאם לתחומים השונים המעניינים אותו, ויזכה לליווי אישי במהלך לימודיו.
התוכנית מבוססת על עבודה פרטנית עם מנחה אקדמי אישי ומפגישה את הלומדים בה עם חוקרים מובילים מהארץ ומהעולם. תלמידי תכנית כרמים ירכשו כלי חשיבה, שיח ודיון, כתיבה, הרצאה והנחיית דיון, ואלה ישמשו אותם בלימודים מתקדמים ויאפשרו להם להשתלב בכל תחום הדורש חשיבה בעלת מעוף מעמיקה ויצירתית.
מסלולי הלימוד בתכנית, מסלול "חטיבות"- הסטודנטים יוכלו לבחור קורסים ממחלקות שונות וייחשפו למגוון רחב ובהמשך יעמיקו בתחום ידע מסויים. מסלול ב"התאמה אישית" – הסטודנטים יוכלו לבחור נושא מוביל או שניים מתחומי הדעת השונים ויבנה עבורו מסלול ייעודי. בוגרי תוכנית כרמים יוכלו להשתלב בלימודים לתארים מתקדמים, במחקר, בהוראה ובחינוך ובכל תחום המחייב יכולת חשיבה, ניתוח מצבים והבנת תהליכים אישיים וחברתיים ויכולות ביטוי בכתב ובע"פ.