חברת אינטל מוכרת לרובנו כיצרנית מעבדי מחשב, אך בעשור האחרון לערך מתנסה החברה פעם אחר פעם בבניית מחשבים אישיים משלה. אלה אינם מחשבים אישיים שרובכם מדמיינים אוטומטית כשמדברים על מחשב נייח - קופסאות גדולות שעומדות על הרצפה ומרעישות. במקום זה, אינטל מתנסה בבניית מחשבים קטנים במיוחד.
3 צפייה בגלריה
NUC10
NUC10
NUC 10. מיני מחשב
(צילום: יח"צ)
לא תמיד זה עובד. ה-Compute Card, מחשב זעיר בגודל של כרטיס אשראי, הושק ב-2017 אך לא תפס, ובשנה שעברה אינטל סגרה את הפרויקט. ה-Compute Stick - מחשב שנראה כמו סטיק זיכרון מגודל ומגיע עם חיבור HDMI מובנה - לא עודכן מאז 2016. אבל הצלחה מסחרית היא רק אחת משתי מטרות של אינטל בפרויקטים האלה - היא רוצה להראות ליצרנים שרוכשים ממנה מעבדים מה אפשר לעשות איתם. אינטל אולי לא הצליחה לייצר מחשב סטיק מצליח, אבל אסוס לקחה את הרעיון הזה ויצרה על בסיסו את ה-VivoStick הממש לא רע.
עוד פרויקט כזה, שבא להראות מה אפשרי, דווקא כן נוחל הצלחה מאז שהושק. שמו הוא NUC, ראשי תיבות של Next Unit of Computing - יחידת המחשוב הבאה. כשאינטל בנתה את הדור הראשון שלו ב-2012, היה זה כדי להראות שהמחשב לא חייב להיות עצום, שהוא יכול להיות קופסה קטנה שיושבת על השולחן או אפילו מחוברת מאחור למסך, ובו בזמן לספק את הצרכים של משתמש ממוצע.
בגלל שהרעיון מאחורי NUC היה פשוט - מחשב זעיר עם ביצועים של מחשב גדול - השאלה לא הייתה אף פעם האם יש לזה פוטנציאל, אלא האם אינטל תצליח לבצע אותו כמו שצריך. והיא הצליחה. פעם, אחר פעם, אחר פעם, בכל דור חדש של מעבדיה היא הציגה גם NUC שהראה למשתמשים וכן לשותפים איך בונים מחשב אישי זעיר באמצעות המעבד החדש שלה. במרוצת השנים היא אפילו הרחיבה את ההיצע, וייצרה תת-סדרה של מחשבי NUC לגיימינג.
3 צפייה בגלריה
NUC10
NUC10
מחשב NUC. רק אל תנסו להריץ עליו משחקים
(צילום: יח"צ)
כיום אנחנו בדור העשירי של מעבדי אינטל, ועמו הגיע גם NUC חדש. בגרסה שקיבלנו לסקירה יש מעבד i5 יחד עם 8 גיגה בייט של זיכרון, 256 גיגה בייט של שטח אחסון ומערכת הפעלה Windows 10. לא כל מחשבי NUC מגיעים עם אחסון מובנה ומערכת הפעלה מותקנת - חלקם פשוט כוללים מעבד ולוח אם. אלה מגיעים באריזה ששוקלח פחות מחצי קילו, וגודלה 11.7x11.2x3.8 סנטימטרים.
הפשרה הגדולה ביותר באריזה קטנה כזו היא יכולת שדרוג. אין כאן מקום לכרטיס גרפי חיצוני. אבל המחשב הזה גם לא מיועד לאלה. הוא גם לא בנוי כך שתוכלו לשדרג את המעבד שלו, היות והוא מולחם ללוח האם. כן יש כאן אפשרות להרחיב זיכרון עד 64 גיגה בייט, ולהרחיב את שטח האחסון עם רכיב M.2. ויש גם שתי יציאות USB-C, ו-3 יציאות USB-A, כמו גם יציאת HDMI, שקע אוזניות וחיבור רשת. החיבורים האלחוטיים שלו כוללים בלוטות' 5 ותמיכה ב-Wifi 6.

מחשב מצוין לנטפליקס

איך הוא כמחשב ביתי? מצוין, כל עוד אתם משתמשים בו בעיקר לעיבוד תמלילים, אינטרנט או צפייה בנטפליקס. הוא, כאמור, זעיר, ואמנם יש בו מאוורר אבל הוא לא מאוד חזק או רועש. הוא מתמודד היטב עם כמה עשרות חלונות פתוחים בדפדפן, לא עושה בעיות כשמחברים אליו שני מסכים, ויכול לנגן וידאו בקלות רבה.
3 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
נטפליקס
(צילום: shutterstock)
חשוב להדגיש שוב - זה לא מחשב למשחקים. אין לו את היכולת להתמודד עם משחקים מודרניים, והוא גם לא בנוי לזה. מטרתו לשבת על שולחן עמוס בחדר צפוף, או לתפקד כשרת מדיה ביתי עוצמתי - אם אתם צריכים את היכולת להמיר קבצי וידאו בזמן נגינה.
בשנים שעברו מאז השיקה אינטל את NUC לראשונה, שוק המחשבים הביתיים התמלא בדגמים שמתחרים בו, בדיוק כמו שאינטל רצתה - היות ורובם קונים את המעבדים ממנה. אבל גם המחשב שהיא משיקה מדי דור כדי להראות מה אפשרי הוא מתחרה ראוי לתשומת הלב שלכם אם אתם מחפשים מחשב זעיר לצרכים ביתיים.
מחיר: כ-1,700 שקלים ללא שטח אחסון ומערכת הפעלה