בשנת 2013 צפה אלירן מלכי, אז בן 28, בריאיון טלוויזיוני שבו סיפרה אם שבנה הקטן נפגע על ידי פדופיל. מלכי תהה איך האם לא ידעה שסמוך לביתה מתגורר עבריין מין בילדים המוכר למשטרה, ונכנס לבדוק ברשת למי יש גישה לארכיונים הממשלתיים הללו.
צפו בכתבתה של שלומית שרביט ברזילי:

לתדהמתו גילה מלכי כי אין ולא היה שום מאגר, חשוף לציבור או אחר, המקבץ את שמותיהם של אלו שהואשמו בפדופיליה, והפך את תיקון המחדל הזה למשימת חייו.
"במדינת ישראל מבחינה סטטיסטית קיימים כ-140 אלף פדופילים. מתוכם כמה אלפים שהורשעו בעבירות מין בילדים. כשבן אדם כזה משתחרר מהכלא הוא צריך להיות במאגר. אם חס וחלילה קורה משהו, כמו שהיה לאחרונה בחיפה - שילדה בת 10 נאנסה בבית, המשטרה צריכה לדעת אילו פדופילים יש באזור ודבר ראשון להוציא מאיזשהו מאגר את כל הפדופילים ועברייני המין שפגעו בילדים אי פעם, ואין את זה". הוא מסביר בזעם. "אין את זה. אין שום רשימה כזאת וזה אבסורד. זה פשוט אבסורד שאין כלי שיכול להגן על הילדים".
8 צפייה בגלריה
אלירן מלכי
אלירן מלכי
"זה פשוט אבסורד שאין כלי שיכול להגן על הילדים". אלירן מלכי
(צילום: ניצן דרור)
בשקדנות אין קץ פעל מלכי לבדו במשך שש שנים, וריכז כל כתבה שבה פורסמו פרטים על פדופילים בעלי גזר דין חלוט שהואשמו בעבירות מין בילדים.
כך הוא הקים בעצמו "ארכיון כתבות" המהווה את הדבר הקרוב ביותר למאגר שקיים בישראל היום, שבו מוצגים שם, תמונה והרקע של כל פדופיל מורשע. לטובת הקמת הארכיון החלופי נרתם מאגר המידע "יפעת" שמעביר אליו כל כתבה שפורסמה בנושא.
מתוך ארכיון הכתבות של עמותת מצו"ף:
8 צפייה בגלריה
אסף אביטל
אסף אביטל
אסף אביטל. נהג לארוב לקורבנות בגנים ציבוריים ורכש את אמונן של הילדות בכך שסיפר להן שאבד לו כלב או חתול, והן נענו בתמימות לעזור לו בחיפושים.

המטרה: להקים מאגר שייצר הרתעה

בשנת 2019 הבין מלכי (35), מורה לאזרחות, סוציולוגיה ופסיכולוגיה, שכאדם פרטי הוא לא מצליח לייצר את השינוי המיוחל. יחד עם ידידתו אנדי איז'ק (34), פעילה חברתית העוסקת באסטרטגיה ציבורית, הקים את עמותת מצו"ף (מאגר ציבור וניטור פדופילים) שפועלת לקידום חקיקה בנושא. "המטרה שלנו היא קודם כול לשנות את החוק, כך שכל פדופיל שהורשע ייכנס למאגר ארצי חשוף לכולם, של פדופילים". מסבירה איז'ק, מנכ"לית העמותה. "אנחנו רוצים ליצור את ההרתעה הזאת".

מתוך ארכיון הכתבות של עמותת מצו"ף:
8 צפייה בגלריה
ד"ר אברהם ברקאי
ד"ר אברהם ברקאי
ד"ר אברהם ברקאי. מאז הגשת כתב האישום המשיך רופא הילדים לעסוק בתפקידו כרופא ילדים

שניהם, ושאר פעילי העמותה, פועלים בהתנדבות מלאה, הם מנהלים חיים שלמים עם משרות מלאות ובמקביל משקיעים זמן, מרץ ואף כסף מכיסם, לטובת קידום הקמת המאגר.
"כל אחד יכול להיות פדופיל", נזעק מלכי. "הוא יכול להיות עובד בזבל, עובד סוציאלי, רופא, הוא יכול להיות שופט ויכול להיות חבר כנסת. אין שום פרופיל לפדופיל, אי אפשר לדעת, וזה הדבר הכי מסוכן", הוא מסביר.

אחד מכל חמישה ילדים נפגע מינית בילדות

כ-85% מהפגיעות בילדים נעשות, למרבה הזוועה, על ידי אדם שהם מכירים. "רוב עבירות הפדופיליה הן בתוך המשפחה, אלו בעצם אנשים שהילדים מכירים: זה המורה, זה נהג ההסעות, זה השכן. אנשים מפחדים יותר מאותו פדופיל זר שבעצם יקפוץ על הילדים שלהם ברחוב, אבל זה לא נכון. רוב העבירות הן בתוך הבית", טוען מלכי.
מתוך ארכיון הכתבות של עמותת מצו"ף:
8 צפייה בגלריה
רמי בוחניק
רמי בוחניק
רמי בוחניק. שימש בעבר כמורה ומחנך כיתה, ובשנים האחרונות עבד כמדריך במכון כושר וכמדריך נוער.

העמותה מוציאה לאחרונה לכלי התקשורת דיווח חודשי על מקרי הפדופיליה שפורסמו וזאת בשאיפה לעורר את השיח בנושא המושתק הזה. מדובר רק באחוז זעיר מהפגיעות שמתבצעות בפועל, אבל בחודש יוני 2020 פורסמו 19 מקרי פדופיליה בישראל, וביולי 22 מקרים נוספים.
"פדופיליה זה נושא שקשה לדבר עליו", מספרת איז'ק. "הסטטיסטיקות מעידות שאחד מכל חמישה ילדים נפגע מינית בילדות וקשה מאוד לתפוס את העובדה שרוב הפגיעות נמצאות במעגל הקרוב לילד. שאולי השכן שאנחנו מאוד אוהבים פוגע בילדים שלנו. יש איזושהי עצימת עיניים שהיא כנראה מהלך הגנתי פסיכולוגי שאנשים עושים, כדי לא לפתוח את תיבת הפנדורה הזאת".

"הייתי רוצה שאלו שפגעו בי יהיו במאגר"

נגה טל (31) מוזיקאית ופעילה חברתית, פותחת ומתעמתת עם הנמצא בתיבת הזיכרונות שלה כל הזמן בהרצאות שהיא מקיימת בנושא. כילדה שגדלה בחברה החרדית היא נפגעה על ידי מספר דמויות בבית ומחוצה לו, כשמסביבה קשר שתיקה ומערכת שאינה מסוגלת להכיל או לטפל בפצע.

8 צפייה בגלריה
נגה טל
נגה טל
"לצערי אין שום בן אדם מהאנשים שפגעו בי שנמצא במאגר כלשהו. הייתי רוצה שיהיו". נגה טל
(צילום: ניצן דרור)

"הפגיעות שלי היו בילדוּת ובגיל העשרה ולחוויה הזאת יש השלכות על כל החיים", משתפת טל בעצב. "אח שלי נפגע, אחותי נפגעה. אחיינים שלי, בני דודים שלי, חברים שלי. עד גיל 12 ילדים נפגעים באופן שווה. גם בנים, גם בנות".
"התלוננתי על אחד מבני הבית שפגעו בי וסגרו לי את התיק", מוסיפה טל. "מפח נפש. זה גרם לי לא להתלונן יותר על שום מקרה שעברתי. אז לצערי אין שום בן אדם מהאנשים שפגעו בי שנמצא במאגר כלשהו. הייתי רוצה שיהיו".
מתוך ארכיון הכתבות של עמותת מצו"ף:

8 צפייה בגלריה
אברהם מונדורוביץ
אברהם מונדורוביץ
ג'ונתן יאיר סבג. לשעבר עוזר שר התחבורה שאול מופז. נישק קטינה וניסה להחדיר את לשונו לפיה ללא הסכמתה.


המאגר שאנשי העמותה מדמיינים בעיני רוחם יכלול תמונה עדכנית של הפדופיל המורשע, כתובת מגורים עדכנית ופרטי רקע על העבירה שלו.
"מחקרים שנעשו בעולם הוכיחו שהמוטיב של השיימינג במאגר הוא מוטיב מאוד-מאוד חזק", מסביר מלכי. "זהו 'השוטר הרע' שבעצם יושב לאותו פדופיל במוח ואומר לו: 'הופה, תיזהר, אתה יכול לעשות משהו שלא תצא ממנו כל החיים. תחשוב פעמיים אם זה מה שאתה רוצה לעשות'".

פדופיל פוגע כ-70 פעם עד שהוא נתפס

טל מסכימה: "אות הקין הזה - ההופעה במאגר, זה חלק מהמחיר שהפוגע צריך לשלם. אנחנו כל הזמן שוכחים שבעצם מי שמשלם את המחיר הכי גדול זה מי שנפגע או נפגעה, צריך להתחיל לחוקק חוקים גם לטובת הילדים".
מלכי מוסיף: "פדופיליה זה לא משהו שבן אדם מנסה, אומר לעצמו, 'טוב, תפסו אותי, אני לא אנסה שוב'. זה לא נכון, זה משהו שהם עושים כל הזמן. פדופיל פוגע בערך 70 פעם, עד שהוא נתפס בפעם הראשונה. זו הפרעה נפשית. אי אפשר לטפל בזה".
באופן חלמאי ונפשע מתואר בדו"ח האחרון של מבקר המדינה מצב שבו גם מדריכים בקייטנות ובמתנ"סים, שאמורים להביא אישור להיעדר עברות מין, לא מביאים, ואיש אינו מפקח עליהם."זאת אומרת, שהמדריכים של הילדים יכולים להיות עברייני מין מורשעים, ואף אחד לא יודע", מלכי נזעק.



8 צפייה בגלריה
יונתן ג'ונתן סבג
יונתן ג'ונתן סבג
אברהם מונדרוביץ. הציג את עצמו כרב וכפסיכולוג מומחה לבעיות ילדים וביצע מעשי סדום בחמישה ילדים

"בנוסף לקידום החקיקה והצפת כל הסיפורים והמידע שיש לנו ברשת, אנחנו מלווים נפגעים בתהליך הגשת התלונה ומסבירים להם את השלבים השונים בדרך", מתארת איז'ק.
"התחלנו לפעול גם מול מערכת החינוך שבה אנחנו רוצים להכשיר מורים וגננות לזהות פגיעות מין בילדים בשלב מאוד מוקדם. הם נמצאים בקשר יומי עם הילד, יכולים לזהות שינוי בהתנהגות שלו, ולנהל איזשהו שיח בצורה עדינה, באופן שהם יצטרכו ללמוד ולהיות מוכשרים אליו", היא מפרטת, "כך אולי נצליח למנוע פגיעה מתמשכת".
מלכי משתף: "יצא לי ברמה האישית לקבל איומים מצד פדופילים. ממש מאיימים עליי שהם יכו אותי, שיביאו עבריינים, אבל אני מטר תשעים. לא מתרגש מאיומים".
"אני בכלל לא בקשר עם המשפחה שלי". מסכמת טל, "אני כועסת על אמא שלי שלא ראתה את מה שקרה. אני כועסת וסולחת כי אני חושבת שהיא באה מחברה שכל כך לא יודעת איך להתנהל במצבים האלה. אני סולחת בעיקר בשביל עצמי, בשביל להצליח להמשיך הלאה בחיים שלי".

8 צפייה בגלריה
עופר כרמי
עופר כרמי
עופר כרמי. הגיע לביתה של ילדה ובעת שנותר לבד איתה בסלון הבית, קירב אותה אליו, הושיב אותה על ברכיו וניסה לאנוס אותה כשאמה בחדר אחר.

עד עכשיו נושא הפדופיליה פוצל וטופל בצורה חלקית בלבד בין כמה משרדי ממשלה, הנושא "נפל בין הכיסאות" והצעת החוק להקמת מאגר ציבורי כזה עלתה לדיון מספר פעמים, אך אף פעם לא התקדמה מעבר לקריאה ראשונה. בממשלה הנוכחית האחריות לטיפול בנושא הועברה לטיפולו של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי.
כשנתבקשה להתייחס לנושא אמרה השרה לחיזוק וקידום קהילתי, אורלי לוי אבקסיס: "אני מודעת היטב לסכנה לילדינו הטמונה במצב הקיים. אין ספק שצריך להגביר את חומות ההגנה בין הילדים לבין העבריינים, ומאגר סגור הוא צעד חשוב בכיוון. לפיכך, אני מתכוונת לבחון לעומק את הנושא, בשיתוף פעולה רחב ככל הניתן, ובכל ההיבטים, עד להבנה כיצד נוכל להתקדם. מדובר על נושא מורכב ולא פשוט, גם מבחינה משפטית, אך אני וצוות המשרד פועלים ברצינות כדי להבינו לעומק".
  • להתנדבות בעמותה ולפרטים נוספים ניתן להיכנס לעמותת מצו״ף בפייסבוק. תרומות להמשך הפעילות ניתן להעביר לחשבון עמותת מצו"ף - מאגר ציבורי וניטור פדופילים (ע"ר). בנק הפועלים. סניף 638 חולון. חשבון 482293.