1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד בנימין נתניהו ב מעון ראש הממשלה ב ירושלים מעצרים עצורים
הפגנה נגד בנימין נתניהו ב מעון ראש הממשלה ב ירושלים מעצרים עצורים
מעצרים בהפגנה נגד נתניהו במוצ"ש
(צילום: AFP)
בן-דרור ימיני תהה כאן אתמול (יום ב') היכן הציונות הדתית בכל הנוגע להפגנות סמוך למעון ראש הממשלה בבלפור. רבים שאולים למה הציונות הדתית לא שם ומה זה אומר. לפתע הציבור המוקצה מחמת מיאוס והדתה הפך לנושא ההכשר המוסרי והערכי להפגנות. מתברר שאין הפגנה טובה במדינת ישראל בלי כיפה סרוגה בסביבה. מה שנכון, נכון.
אז למה הציונות הדתית לא לבאה לבלפור? כי במדינת ישראל אין הפגנות לא פוליטיות. ספק אם אי פעם היו. החלוקה בהפגנות בין ימין לשמאל כאן עוד מהשנים הראשונות של המדינה, ועוד הרבה לפניהן. מלחמת ששת הימים, שהחזירה אותנו ליהודה ושומרון, רק חידדה את זה. ברצח רבין נסתם הגולל על האפשרות שזה יהיה אחרת. אפילו מחאת האוהלים, שבאמת נגעה לכולנו, לא הצליחה בסופו של דבר להתרומם מעל החלוקה הזאת.
הכול מהפוזיציה, כמו שאומרים. וכשמדברים פוליטיקה ‑ אז אין לנו מה לעשות שם. לא משנה כמה בנימין נתניהו יעצבן את הציונות הדתית, השמאל יעצבן אותה יותר. הוא יעצבן אותה עם כרזות על הכיבוש בהפגנה על הכלכלה, הוא יעצבן אותה עם אמנות פרובוקטיבית ובוטה על סמלי המדינה, הוא יעצבן אותה כי בהתנתקות כל כך חיכינו שתבואו וזה לא קרה.
היום שבו נתניהו יחדל מלשמש כראש ממשלה כנראה יגיע יום אחד. עידן נתניהו יסתיים. הפעם באמת. השמאל יצהל ויזקוף זאת לטובת המחאות. גם אם זה יקרה עוד 1,000 שנה. אבל נתניהו יוציא לכם את המיץ לפני שזה יקרה. מבחינתנו, רק בשביל זה שווה לא לבוא להפגנה.
במדינת ישראל יש רק הפגנות פוליטיות אבל הן גם ככה כבר לא משנות שום דבר. פעם הן אולי שינו. אבל בהתנתקות ‑ אולי המחאה הפוליטית הגדולה והמשמעותית שידעה ישראל ‑ נסתם הגולל גם כאן, לפחות מבחינת הימין. הרוב בימין בכלל, ובציונות הדתית בפרט, חש שבכל הנוגע לכוח ושליטה אנחנו צריכים ללמוד מה שהשמאל כבר שכח. בכל הנוגע להפגנות מחאה זה דווקא הפוך. צברנו מוניטין יפים בנושא. למפגינים בבלפור כדאי להרים טלפון.
ההפגנות בבלפור קיבלו נפח ומשמעות חסרי כל פרופורציה. בגלל שזה ביבי, בגלל שאין עבודה, בגלל האג'נדה שיושבת באולפנים הנכונים, בגלל שהקורונה יצאה לנו מהחורים. בסופו של דבר, גם אם היו 2,000 וגם אם היו 10,000 אנשים בהפגנה, אם ניגש ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונבקש את מספר התושבים בישראל נגלה שתשעה מיליון פחות עשרת אלפים שווה רוב דומם מאוד, שכל הסיפור לא גורם לו לצאת מהבית.
הפגנות שצריך להזמין אליהן אנשים, לשאול איפה הם, הן הפגנות שיש להן בעיה. אם יש משהו שהציונות הדתית למדה ב-15 השנים שעברו מההתנתקות זה שצריך יותר להתחבר לעם ישראל. ועם ישראל יושב בבית. הוא לא נמצא ברחובות ליד בלפור. נתראה אחרי הקורונה.
  • שי אלון הוא ראש מועצת בית אל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com