אי הוודאות והבלבול שאחז בתעשיית הקולנוע בצל מגפת הקורונה נותנים אותותיהם גם באימפריה האמריקנית של אולפני דיסני. ראשי תאגיד הבידור החזק והמצליח ביותר בהוליווד נכנעו למצב, ואחרי דחיות רבות קיבלו החלטה לא להמתין יותר ולהוציא את הסרט "מולאן" הישר לפלטפורמת הסטרימינג שלהם דיסני פלוס. זה יקרה ב-4 בספטמבר - כמעט חצי שנה אחרי מועד היציאה הראשוני של הסרט במרץ האחרון.
"מולאן" הוא עיבוד בלייב-אקשן ללהיט האנימציה מבית דיסני מ-1998. את הגרסה המחודשת, שעלתה לאולפנים כ-200 מיליון דולר, הובילה הבמאית ניקי קארו כשמאחוריה צוות שחקנים אסייתי בראשות ליו ייפי, דוני ין, ג'ט לי וג'ייסון סקוט לי. העלילה מתרחשת בסין ועוקבת אחר מעלליה של הנסיכה מולאן שיוצאת רכובה על סוס ונשענת על מיומנויות קרב ונחישות רבה להגן על עמה מול פולשים אכזריים. הטריילרים ששוחררו לאוויר עד כה חשפו סצנות אקשן מרהיבות שהפקתם עלתה מיליוני דולרים ושמן הראוי היה שהקהל יחזה בהן על המסך הגדול - תענוג שיימנע ממנו נכון לעכשיו.
ההחלטה להוציא את "מולאן" לצפייה ביתית הגיעה אחרי דחיות חוזרות ונשנות. הסרט יועד תחילה ליציאה ב-27 במרץ השנה, אך בעקבות התפרצות הקורונה, הוחלט להעלותו בבתי הקולנוע ב-24 ביולי. משהתברר שגם תאריך יעד זה אינו ריאלי, חלה דחייה נוספת ל-24 באוגוסט. אולם כעת, על רקע אי הוודאות בנוגע לפתיחת בתי הקולנוע בארצות הברית, הכריעו ראשי דיסני בכיוון הסטרימינג. אגב, התאריך המקורי שתוכנן ליציאת הסרט היה ה-2 בנובמבר, אולם בדיסני העדיפו משום מה להעניק את המשבצת הזו לסרט "מפצח האגוזים וארבע הממלכות" - החלטה עגומה ולא רק בגלל כישלונה המסחרי של הפנטזיה הקולנועית שביים לאסה הלסטרום, אלא גם בגלל חוסר המזל ממנו סובל עכשיו "מולאן".
2 צפייה בגלריה
מולאן
מולאן
מגיעה ישירות לסטרימינג. מתוך "מולאן"
יש להבהיר שמנויי דיסני פלוס לא יוכלו לצפות בסרט כחלק מחבילת הבסיס שלהם ויאלצו לשלם 29.99 דולר. מדובר בבלון ניסוי ראשון של תאגיד הבידור, המגשש את דרכו כמו כולם בדרך אל המסך הקטן ועוד בימי הקורונה. התקווה של הנהגת דיסני היא שאם נכון לעכשיו לא ניתן להוציא את "מולאן" בבתי הקולנוע, לפחות אפשר לנצל את התהודה שהוא מעורר לקידום פלטפורמת דיסני פלוס. עם יותר מ-60.5 מיליון מנויים שהצטרפו לשירות הסטרימינג מאז השקתו בנובמבר 2019, יכולים בדיסני להרשות לעצמם להתנסות בממד הזה.
"אנחנו מסתכלים על 'מולאן' כמקרה חד פעמי בניגוד לקבוע שזה איזשהו מודל עסקי חדש שאנחנו בוחנים", הבהיר יו"ר דיסני בוב צ'אפק, אך מצד שני הודה כי צפייה ביתית הינה מהותית לעתיד של התאגיד. "אנחנו נלמד מהמקרה הזה ונראה את המספרים שיתקבלו מרכישת הסרט". בינתיים מי שעוד מסתכלות בדאגה על המתרחש הן רשתות בתי הקולנוע שמוצאות עצמן נבגדות על ידי האולפנים הגדולים הנוטשים לטובת אפשרות הסטרימינג. אולפני יוניברסל התחילו את הטרנד החדש כשהשיקו את "טרולים: סיבוב עולמי" הישר לצפייה ביתית. ההצטרפות של דיסני עם "מולאן" היא בגדר איום של ממש על עתידם של בתי הקולנוע, למרות ההבטחה של צ'אפק שמדובר בניסיון חד פעמי.
2 צפייה בגלריה
מולאן
מולאן
"מודל עסקי חדש שדיסני בוחנת". מתוך "מולאן"
יש לציין כי על פי הודעת דיסני, במדינות בהן שירות דיסני פלוס אינו זמין (כמו ישראל), "מולאן" צפוי להיות מוקרן בבתי הקולנוע המקומיים ברגע שאלו יפתחו. כאן, ניצב התאגיד בפני בעיה אחרת: הקהל הסיני הוא קהל היעד העיקרי של הסרט, שספק אם היה נוצר לולא הפוטנציאל העצום לרווחים בשוק זה - במדינה העצומה בה שירות דיסני פלוס אינו זמין. אולם בהונג קונג, מתחולל קמפיין להחרמת הסרט וזאת בגלל התבטאויות של הכוכבת הראשית ליו יופיי בקיץ שעבר בזכות השלטונות המקומיים בעודם מנסים למגר את ההפגנות העצומות בעיר.