ביה"ס למשפטם באקדמית נתניה הקים בשיתוף עיריית נתניה, קליניקה משפטית לסיוע לקהילת תושבי העיר.
הקליניקה הוקמה לפני יותר משנה בעקבות קריאתם של נשיא המדינה מר ראובן ריבלין ושרת המשפטים דאז איילת שקד, ליוצאי אתיופיה, להגיש בקשות למחיקת רישומים פליליים בגין עבירות קלות.
"מכיוון שבנתניה מתגוררים רבים מבני הקהילה, החלטנו במכללה להרים את הכפפה ולהקים קליניקה לסיוע משפטי בשיתוף העירייה, שמטרתה הראשונית הייתה לסייע לקהילת יוצאי אתיופיה בהגשת בקשות חנינה", מסבירה ד"ר מיכל עופר צפוני, מנהלת הקליניקות המשפטיות באקדמית נתניה ומרצה בביה"ס למשפטים במכללה.
3 צפייה בגלריה
פעילי הקליניקה המשפטית
פעילי הקליניקה המשפטית
אנג' אלי דלל, עו"ד צחי רדיאנו, פרופ' יעקב הרט, פרופ' משה גלברד, עו"ד ד"ר מיכל עופר צפוני ואמייה טגה

"טיפלנו במחיקת רישומים פליליים באמצעות הגשת בקשות לנשיא המדינה, ובמחיקת רישומים משטרתיים באמצעות הגשת בקשות למטה הארצי במשטרה ולתחנות משטרה שונות. זכינו לשיתוף פעולה יוצא דופן ממשטרת נתניה, ומהרשות המקומית שסייעו לנו רבות", היא מרחיבה.
"עם הזמן התחלנו לסייע גם לחייבים שהופנו אלינו על ידי מחלקת הרווחה ועובדי קהילה בעיר, בעריכת הסדרי חובות. כעת אנו נערכים להרחיב את הפעילות ולטפל בכלל האוכלוסיות בעיר הזקוקות לסיוע, בין היתר גם בנפגעי משבר הקורונה, ביניהם מי שפוטרו מבלי לדעת או לקבל את כלל זכויותיהם, או אנשים שמתקשים לשלם שכר דירה או חובות אחרים", אמרה ד"ר עופר צפוני.

אחריותה של הקהילה המשפטית לסייע

"לאור המצב אנו נערכים למתן סיוע גם באמצעות פניות טלפוניות ובאמצעים מקוונים. הקליניקה פועלת מתוך הכרה בחשיבות מעורבות סטודנטים למשפטים בקהילה, ואחריותה של הקהילה המשפטית לסייע וללוות פונים מאוכלוסיות מוחלשות הזקוקים לסיוע משפטי. כך הסטודנטים מתנסים בפעילות מעשית, תוך פיתוח מעורבות חברתית", היא הוסיפה.
"במסגרת הטיפול בפונים נתקלנו במקרים שהבהירו לנו את חשיבות הדו"ח למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה שהוכן על ידי צוות בראשותה של מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, אמי פלמור", מפרטת ד"ר עופר צפוני ומדגימה.

סגירת תיקים מיותרים ומניעת עוגמת נפש

"כך למשל אדם שלא הגיב מהר מספיק לפקחים מצא עצמו נדחף על ידי הפקחים ונפגע מהם, וכשהזמין משטרה עקב האלימות שטען שהופנתה כלפיו - נפתח כנגדו תיק פלילי.
התיק אמנם נסגר לאחר מכן מחוסר עניין לציבור, אך הותיר אחריו 'רישום משטרתי' שגרם לאותו אדם עוגמת נפש רבה וחוסר אמון ברשויות. עקב התערבותנו שונתה עילת הסגירה של התיק לחוסר אשמה, ועקב כך הרישום המשטרתי נמחק".
מקרה נוסף שטופל בקליניקה הוא של קטינה שהובלה למשטרה לחקירה בגין עבירה שהתברר בדיעבד כי כלל לא הייתה חלק ממנה, קיבלה יחס אלים מהשוטרים וכן תיק בגין תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות (עבירה ממנה זוכתה בהמשך), ושני תיקים נוספים שנפתחו לה בטעות.
אחד מהתיקים נותר פתוח אף שעברו מספר שנים ממועד האירוע, דבר שפגע בה והצר את צעדיה. עקב התערבות הקליניקה נסגר התיק שנפתח בטעות. במקביל התלונה שהופנתה על ידה למח"ש לא טופלה.
"משטרת נתניה שיתפה פעולה עם הקליניקה, איתרה נערים שלהם רישומים פליליים בגין עבירות הכלולות במתווה קריאת הנשיא, והפנתה אותם לטיפולנו. כל עניין שניתן היה לטפל בו במסגרת התחנה (כמו למשל שינוי עילות סגירת תיקים), טופל במהירות, ואף קיבלנו סיוע מהתחנה מול תחנות משטרה אחרות", מוסיפה עופר צפוני.

3 צפייה בגלריה
פעילי הקליניקה המשפטית
פעילי הקליניקה המשפטית
פעילי הקליניקה המשפטית

"מדובר בפרויקט מדהים ובשיתוף פעולה ייחודי של כלל הגורמים, בהם עיריית נתניה בניצוחו של ממלא מקום ראש העיר אלי דלל יחד עם אמייה טגה חבר מועצת העיר, מנהל החינוך ומנהל הרווחה והשירותים חברתיים בעיר, ומשטרת נתניה", היא מסכמת. "בזכות שיתוף הפעולה המיוחד אנו מצליחים לסייע לכל הפונים, וניתן לציין בשמחה כי עד כה כל הפניות קיבלו מענה".

"מבטיחים לסייע כמיטב יכולתנו"

אמייה טגה, סטודנט במכללה וחבר מועצת העיר אמר: "אני שמח, גאה ומאושר לקחת חלק במיזם ולהביא להרחבתו כבר בשנה הקרובה לטובת תושבי העיר".
אלי דלל, סגן ומ"מ ראש עיריית נתניה, הוסיף: "אני מודה לאקדמית נתניה על הערך שהיא רואה בעזרה לקהילה ובמחויבות חברתית. נמשיך ללוות את הקליניקה ולסייע לפעילותה המבורכת".
"אנו מזמינים את תושבי העיר הזקוקים לסיוע משפטי לפנות למוקד 106, ומבטיחים לחזור לכל פונה ולנסות לסייע כמיטב יכולתנו", סיכמה ד"ר עופר צפוני.
עם פרוץ משבר הקורונה עלה מספרם של הזקוקים לסיוע משפטי, אך בגלל הקושי בקיום קבלת קהל עקב המגבלות הוקם מערך המאפשר מתן סיוע "בשלט רחוק".
  • המעוניינים בסיוע משפטי ללא עלות יכולים להשאיר את מספר הטלפון שלו בטלפון- 09-8604400, או במוקד 106 בעיריית נתניה.