לאורך השנים, התקבע השוקולד כאחד הסמלים של רומנטיקה ואהבה. עם זאת, אם אתם מודעים למזון שאתם צורכים ולבריאותכם, סביר להניח כי צמצמתם משמעותית את צריכתו בתפריט היומי שלכם. איך בכל זאת תוכלו ליהנות מהמתיקות השוקולדית ביום האהבה? תשמו לדעת שקיימת אלטרנטיבה שאפילו מומלץ לשלב בתפריט היומי - שוקולד מריר.
פרי הקקאו מכיל את הקקאו וחמאת הקקאו, שבהם שפע של רכיבי תזונה העשויים לסייע בשמירה על הבריאות, ואף לשפר התאוששות הגוף ואת יכולת הביצוע של מאמצים גופניים. כך למשל, מסתבר שבקקאו כמות כמעט כפולה של חומרים נוגדי-חמצון מאשר ביין אדום ובתה ירוק.

יתרונות השוקולד המריר לעוסקים בפעילות גופנית ובספורט

הקקאו עשיר בטריפטופן, חומר החיוני לייצור סרוטונין במוח. לכן, צריכת קקאו עשויה להתלוות בתחושה של רגיעה ונינוחות. כך, במחקר שבוצע ב-2019, החוקרת ג'קסון ועמיתיה מצאו שצריכת שוקולד מריר קשורה בהפחתת הסיכויים לתסמינים דיכאוניים. הקקאו גם עשיר בתרכובות כגון תיאוברומין ממשפחת הקפאין, רכיב שהוכח כיעיל בשיפור יכולת ביצוע מאמץ גופני בשל ההשפעה שלו על העלאת העוררות ועל הפחתת תחושת הכאב במהלך ביצוע המאמץ.
בדומה להשפעה המיטיבה של הניטרטים שבסלק, שוקולד מריר, המכיל את הפלבנואיד אפיקאטכין, מגביר את ייצור תחמוצת החנקן ובכך גורם להרחבת כלי הדם ושיפור זרימת הדם. השפעת שוקולד על ספורטאים נבדקה במחקר בשנת 2015, שנערך באוניברסיטת קינגסטון בלונדון בידי החוקר פאטל ועמיתיו. במחקר נבדקו תשעה רוכבי אופניים חובבנים, שהחליפו במשך שבועיים את אחד החטיפים היומיים הרגילים שלהם ב-40 גרם שוקולד מריר. קבוצת הביקורת החליפה את הרגילים ב-40 גרם שוקולד לבן.
לאחר תקופה של שבעה ימים, שתי קבוצות רוכבי האופניים החליפו ביניהן את סוגי שוקולד וביצעו מבדקים זהים. החוקרים דיווחו כי לאחר שצרכו שוקולד מריר, רוכבי האופניים השתמשו בפחות חמצן כשרכבו בקצב מתון מאשר אלה שצרכו שוקולד לבן. כמו כן, נמצא כי הם רכבו על אופניים מרחק רכיבה ארוך יותר עד לתשישות.
1 צפייה בגלריה
שוקולד
שוקולד
משפר התאוששות אחרי פעילות גופנית: שוקולד מריר
(צילום: shutterstock)
מחקר נוסף שבוצע ב-2015, מצא תוצאות דומות בצוללנים. שם נמצא כי צריכת 30 גרם שוקולד מריר שבו מעל 86% קקאו, 90 דקות לפני הצלילה, שיפרה את ההתאוששות אחרי הצלילה, בעיקר בשל השיפור בזרימת הדם. זאת בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא צרכה שוקולד מריר כלל.
פעילות גופנית אינטנסיבית עשויה לגרום לעלייה במצבי סטרס, שעלולים לפגוע בהתאוששות שרירים אצל ספורטאים. בדומה לירקות ופירות, השוקולד המריר מכיל כאמור פלבנואידים נוגדי-חמצון החיוניים בשמירה על תגובה יעילה וטובה אל מול אותם תוצרי החמצון שהגוף מייצר במהלך המאמץ, או המגיעים מגורמים חיצוניים שונים כמו מזון מטוגן.
מחקר נוסף על רוכבי אופניים שבוצע בשנת 2018, מצא שבקרב אלו שצרכו שוקולד מריר מדי יום במשך שבועיים, נמדדה ירידה בסמני הדלקת במהלך ההתאוששות ממאמצים עצימים ומתפרצים. במחקר זה, קוורטה ועמיתה בדקו 24 שחקני כדורגל מקצועיים שקיבלו שוקולד מריר (שבו 85% קקאו ומעלה) במשך 30 יום. החוקרים מצאו ירידה מובהקת בסמני נזק שרירי (CK), והפחתה מובהקת של הסטרס החימצוני. תוצאות אלה מצביעות על כך שמזונות עשירים בפוליפנול, ביניהם גם שוקולד מריר, מווסתים באופן חיובי את הסטרס החימצוני תוך הפחתה של רמות סימנים שעולים כתוצאה מביצוע מאמצים גופניים בספורטאים.
השוקולד המריר מכיל גם מינרלים כגון אבץ, מגנזיום, ברזל ואשלגן החיוניים לתפקוד מיטבי של הגוף. חשוב לציין כיכ הכמות המומלצת של מינרלים אלו בתפריט של העוסקים בפעילות גופנית וספורט גבוהה בהשוואה לאנשים לא פעילים.
לאור הממצאים הללו, ניתן לומר כי מומלץ לכבוד יום האהבה לפנק את בן או בת הזוג בשוקולד מריר איכותי ואף לשקול לשלב אותו בתפריט היומי. כ-20-30 גרם שוקולד מריר עם 70% מוצקי קקאו ויותר הם תוספת מעולה לתרפיט היומי. השוקולד המריר טעים וגם עשוי לסייע בשמירה על תפריט יומי מאוזן לעוסקים בפעילות גופנית וספורט, לשמירה על בריאות והתאוששות מיטבית אחרי ביצוע מאמצים גופניים.
איילת וינשטיין היא דיאטנית ספורט קלינית, RD MSc, ראש מדור תזונה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, ומרצה בחוג למדעי התזונה במכללה האקדמית תל חי