מוחמד הוא מהנדס צעיר ומבטיח מאזור השרון. כשהוא הגיע אלינו, למשרדי העמותה, לפני כשנה, לקח לנו ממש דקות בודדות להבין שלמצוא עבורו את המשרה המתאימה לא תהיה משימה מורכבת במיוחד. בעולם ההייטק של לפני שנה, עם מחסור של כ-17,000 משרות, למהנדס חרוץ ומוכשר עם פוטנציאל וניסיון היה ביקוש אדיר, אפילו אם קראו לו מוחמד ולא נועם.
כפי שצפינו, תוך שבועות בודדים הוא היה צריך לבחור אחת מתוך שלוש משרות אטרקטיביות בחברות סטארט-אפ. ובאמת, לאחר שחשבנו יחד על ניהול הקריירה שלו, הוא בחר במשרה בה חפץ והתקבל לעבודה ללא כל קושי. חלפו רק כמה חודשים בודדים עד שקיבלנו מהמעסיק שלו מכתב תודה על התאמה מוצלחת והוא סיפר לנו עד כמה הוא מככב בעבודה, וגם מוחמד מצידו דאג לעדכן אותנו שהוא מאוד מרוצה מהבחירה.
3 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)

לפני כחודש מוחמד הגיע אלינו שוב למשרדים במבט נפול וסיפר לנו שעם פרוץ משבר הקורונה, הוא פוטר יחד עם עוד כמה מעובדי החברה, ושיתף אותנו עד כמה הוא מתקשה למצוא משרה אחרת.

איך שגלגל מתהפך לו

לפני קצת למעלה מעשור, כשהחלטתי לעזוב את תפקידי בחברת "סיסקו" והקמתי את עמותת itworks, ידעתי שהייעוד שלי בחיים הוא לקדם תעסוקה איכותית לאוכלוסיות מרוחקות משוק העבודה בהייטק. בשנים הראשונות עבדנו מאוד קשה בשביל לפלס דרך ולהטמיע תרבות של גיוון תעסוקתי בארגוני הייטק.
אני זוכרת איך בתחילת הדרך הסתכלו עליי ממש כאילו נפלתי מהירח, מעסיקים מובילים במשק הישראלי לא הבינו מדוע אני מובילה אותם להעסיק מועמדים מוכשרים ואיכותיים שמשתייכים לחברה הערבית.
להטמיע תרבות העסקה מגוונות בארגונים היה קשה מאוד, ליצור תרבות מגוונת בארגוני הייטק היה קשה כפליים, ולעשות את כל אלו מבלי להתפשר על סוג התעסוקה היה כמעט בלתי אפשרי, אבל לא התפשרנו ודבקנו במטרה, שהייתה ועודנה, גם למעלה מעשור אחרי - להטמיע בהייטק תעסוקה איכותית של אוכלוסיות מרוחקות משוק העבודה.

רק בשנתיים האחרונות התחלנו להרגיש שהדרך מתחילה להיות קצת פחות קשה והתחלנו לקצור את הפירות, ובשנה האחרונה ממש הרגשנו שהרווחנו את זכותנו להזדקף ולהצהיר בצורה חד משמעית- IT WORKS! הבנו שסופסוף יש פתיחות ונכונות בקרב מעסיקים לשלב בשורותיהם גם אוכלוסיות מרוחקות מעולם העבודה.
חשוב לציין שבשנים האחרונות כוחות השוק עבדו לטובתנו, כי במצב בו בכל רגע נתון חסרות עשרות אלפי ידיים עובדות, המעסיקים מצאו את עצמם במצב של חוסר ברירה, והיו חייבים להיפתח גם לעובדים מאוכלוסיות מגוונות. ואז בן לילה המצב השתנה, ומאז אני מרגישה שחזרנו חמש שנים אחורה.

והאור לא נראה באופק

משבר הקורונה גרם לפליטתם של מאות אלפי אנשים ממעגל העבודה, ועל כך ששוק העבודה הנוכחי במצב הכי מורכב שלו מזה עשורים רבים, אין ויכוח. אך כשמדובר באוכלוסיות מרוחקות מעולם העבודה, המורכבות גדולה פי כמה וכמה, חלקם נמצאים במצב סוציו-אקנומי נמוך ולעיתים אף ממש בקו העוני. אחת מהאוכלוסיות המרכזיות שנמצאת במצב בעייתי היא אוכלוסייה של נשים חד הוריות.

בלה נלחמה במשך שנתיים להשתלב בשוק העבודה ולפרנס את שני ילדיה בכבוד. עד שהצליחה להשתחרר מבעלה האלים, ולמצוא עבודה ראויה לאחר שסיימה הכשרה מקצועית באחת מתוכניות העמותה, היא מצאה את עצמה שוב ללא עבודה ועם חשש אמיתי שלא תוכל לפרנס את ילדיה. על פי נתוני שירות התעסוקה, בחודש יוני דרשו דמי אבטלה ו/או הבטחת הכנסה כ-40,000 נשים חד הוריות (גרושות ו/או אלמנות תלויות עם ילדים עד גיל 18), מתוכן 24,000 מהן בחל"ת, לעומת כ-10,000 בחודש פברואר האחרון.
נשים רבות "כלואות" בתוך מעגל העוני וברוב המקרים לא מצליחות לפרוץ אותו בגלל משאבים דלים ועול גידול הילדים שלרוב מונח בעיקר על כתפיהן. המהפכה שהחלה לפני כעשור תרמה בכניסתן של נשים חד הוריות למעגל העבודה, אך השפיעה רק חלקית על מצבן הכלכלי ולא הצליחה לחלץ אותן מעוני. ועד שהצלחנו לראות אור משמעותי בקצה המנהרה, הוא נעלם כלא היה.
עבור אוכלוסיות מרוחקות מעולם העבודה: חברה ערבית, אימהות חד הוריות, חרדים ואנשים עם מוגבלות המצב הנוכחי הרבה יותר מורכב ומצמצם משמעותית את הסיכויים שלהם למצוא עבודה הולמת ומתאימה לכישורים שלהם. כוחות ומצב השוק לא משחקים לטובתם, ובשוק עבודה בו האבטלה כה גבוהה, המשקפיים לפיהם בוחנים ארגונים את המועמדים הוחלפו ברגע.
  • הכותבת היא מנכ"לית עמותת itworks הפועלת לשילוב אוכלוסיות מגוונות בתעסוקה הולמת בסקטור ההיי-טק.