• לא רבים מכירים אותה (עדיין), אבל יצרנית הטנדר החשמלי ריביאן מסתמנת כלהיט בטוח
  • קטגוריית הטנדרים החשמליים תהפוך ב-2021 למסקרנת, עם האמר, טסלה, פורד, ריביאן וללא ספק עוד כמה
  • המסע נערך לפני כשנה, ארך 100 ימים במהלכם צברו הטנדרים 20 אלף ק"מ
רקע: מסע הטנדרים היח"צני של ריביאן נערך לפני כשנה במסגרת הפקת סדרת טלויזיה בשם "כל הדרך למעלה", עם צמד הרוכבים-כוכבים יואן מגרגור וצ'רלי בורמן. השניים כבר רשמו על שמם הפקות רכיבה בשם "כל הדרך למטה" (2007, מהנקודה הצפונית ביותר בסקוטלנד לדרומית ביותר באפריקה) ו"הדרך הארוכה סביב" (כ-30 אלף ק"מ מלונדון לניו יורק). הפעם הייתה נקודת הזינוק אושואיה שבארגנטינה, העיר הדרומית ביותר בעולם בקצה היבשת, ומשם צפונה לאורך החוף המערבי עד לקו הסיום בלוס אנג'לס. קצת יותר משלושה חודשים, יותר מ-20 אלף ק"מ, 13 מדינות ואין ספור טעינות.
טנדר חשמלי כרכב סיוע: באופן רשמי, הבחירה בטנדר חשמלי כרכב סיוע וליווי לצוותי הצילום נועדה לאפשר לאחרונים להתקרב לחיות בר מבלי להפחיד אותן. נניח. בפועל נראה כי ריביאן לקחה על עצמה את הפרויקט כדי לקדם את הטנדר באופן רשמי, עם אג'נדה "ירוקה" ברקע והוכחת עמידות הייצור החדש בתנאים קשים. בפועל, האתגר הגדול ביותר התגלה שלא במפתיע כטעינת מצברים, בעיקר עקב הנסיעה בתנאי שטח בהם צריכת החשמל גבוהה בהרבה, בהם לא ממתינות עמדות טעינה-מהירה. את הבעיה הזו פתרו אנשי הסיוע באמצעות טעינה בעצירות הלילה מרשת חשמל ביתית של תושבים מקומיים.
לדברי ריביאן, המרחק הגדול ביותר שנצבר בין טעינות עמד על קצת יותר מ-500 ק"מ. זמן הנסיעה הארוך ביותר היה 11 שעות ורבע. נקודת הטעינה הגבוהה ביותר מוקמה 4.5 ק"מ מעל פני הים באחד ממעברי הרי האנדים.
טנדר שטח קיצוני וחשמלי: שילוב טנדר וחשמל הפך בשנים האחרונות מרעיון מופרך למטרה של כמעט כל יצרניות רכב אמריקאית. באופן טבעי, זה קורה במידנה שמקדשת את הייצור המוטורי הארכאי הזה. כך פורד וג'נרל מוטורס הוותיקות, כמובן טסלה וניקולה הצעירות יותר.
הטנדר של ריביאן מכונה R1T ומצויד בארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל. בכך הוא מאפשר - בעזרת מחשב כמובן - לשפר את האחיזה בקרקע עם מינון מדויק לכל גלגל בהתאם למצבו. התועלת אדירה כמובן, ומתבטאת לא רק בשטח אלא גם בנהיגה מהירה על מגבלות האחיזה.
כוח לא יהיה חסר לטנדר הזה ולמרות ש-GMC מבטיחה עד 1,000 כ"ס להאמר החדש בגרסה החזקה ביותר (שלושה מנועים), גם כאן יקבל הנהג מספיק כוח מתחת לרגל ימין. 750 כ"ס ו-148 קג"מ בגרסה הבכירה יאפשרו לרכב הזוויתי להאיץ ל-100 קמ"ש בכ-3 שניות בלבד.
מיתלים נפרדים נתמכי קפיצי אוויר מאפשרים להגביה את המרכב בנסיעה בשטח קשה, עד למרווח גחון אדיר של כמעט 37 ס"מ, עם זוויות גישה-נטישה מרשימות לא פחות (30.5/34.8 בהתאמה). יכולת הגרירה תהיה 5 טון, צליחת מעבר מים של 108 ס"מ לא תהיה בעייתית.
מה אנחנו חושבים עליו: לריביאן את יחסי ציבור היסטריים - ולא מניה מטורפת - כמו לטסלה, בעיקר כי אין לה אלון מאסק. זה לא אומר שאין לה מוצר סופר-מרשים, לפחות בווידאו שמגיע לידינו. ויש לה עוד משהו ייחודי - הביטחון להעמיד את כלי הרכב שלה במבחנים מעשיים קשים. ואנחנו מאוד אוהבים את זה.