מערך האוטובוסים הכושל בירושלים ימתין עוד שנים לשיפור. שמונה מכרזים לתוספת של אלפי אוטובוסים ברחבי הארץ הוקפאו בעבר בשל הליכים משפטיים סביב סוגיית רכש הגומלין, אך פסק דין של בית המשפט העליון מחודש מרס אמור היה לשחרר את המכרזים מיידית - אחד מהם מתייחס לתוספת מאות אוטובוסים בירושלים. אלא שכעת נראה שאותו מכרז צפוי והשיפור בשירות שמקבלים משתמשי התחבורה הציבורית בירושלים, יידחה במספר שנים. הסיבה: העירייה לא קידמה בזמן תשתיות לתחבורה ציבורית.
1 צפייה בגלריה
קו 39 בירושלים עמוס בנוסעים, בזמן לא מחזירים את פעילות הרכבת
קו 39 בירושלים עמוס בנוסעים, בזמן לא מחזירים את פעילות הרכבת
עומס בקווים, לא צפוי להשתנות
ירושלים נהנית משיעורי שימוש בתחבורה ציבורית גבוהים יותר מבגוש דן למשל, אך בשל כך סובלת מעומסים וקווים רבים שזקוקים לתגבור דחוף כדי לענות על הדרישה הגדלה. במשרד התחבורה אכן התכוונו לפרסם שני מכרזים שיעשירו את העיר במאות אוטובוסים. אלה היו בין המכרזים שבית המשפט העליון הקפיא, וכאמור שחרר לפני כחצי שנה. אך אם תושבי ירושלים חשבו שאפשר לנשום לרווחה, במהרה גילו כי השמחה היתה מוקדמת.
לידי ynet הגיע מכתב של ראש הרשות לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, למנהלים הקהילתיים בירושלים, ממנו עולה כי מכרז ירושלים-צפון שתוכנן להתפרסם בתחילת השנה הבאה יידחה לסוף הרבעון הראשון שבה. "לאור היקפי השרות העצומים בשני ההליכים התחרותיים והמורכבות הגדולה שטמונה בהיערכות לקראת יישומם של שני האשכולות, לצד מצוקת תשתיות קשה לתחבורה ציבורית בירושלים, הוחלט כי החלפת קווי אגד ותוספות השירות יבוצעו באופן מדורג", כתב אסרף וציין: "לאחרונה הודיע נציג העירייה כי צפויים עיכובים נוספים בהסדרת התשתיות הנחוצות להפעלת תחבורה ציבורית בעיר".
כך, בשל עיכובי עיריית ירושלים בהסדרת תשתיות לתחבורה ציבורית, נדחה במספר חודשים פרסומו של אחד משני המכרזים בעיר. גורם בענף התחבורה הציבורית ציין באוזני ynet כי משלב פרסום המכרז ועד להפעלה בפועל של אוטובוסים בעיר מדובר ביותר משנה, כך שהטבה בשירות האוטובוסים הלקוי תורגש, לכל המוקדם בעוד שנתיים ובסך הכל באיחור של שלוש שנים בהתחשב בהקפאת המכרזים במשך שנה לפי החלטת בית המשפט. הערכה זו נכונה גם למכרז השני, "ירושלים צפון", שאמנם יצא לדרך החודש לאחר שהוקפא, אבל יעבור עוד זמן רב עד שאוטובוסים נוספים יסעו בעיר.

שכחו את הנוסעים

יוסי סעידוב, פעיל חברתי ומייסד ארגון 15 דקות, אמר כי ״עיריית ירושלים קידמה בשנה וחצי האחרונות חניה חינם ברחבי העיר, בנתה חניונים בכל השכונות, אבל שכחה מרוב תושביה שנוסעים בתחבורה ציבורית. במקום לראות במכרזים החדשים הזדמנות לפעול למען התושבים, לקצר את זמני הנסיעה, לצמצם את יוקר המחיה ולפעול לעירוניות טובה יותר, העירייה ומשה ליאון התעלמו מהמכרזים האמורים להכפיל את שירות התחבורה הציבורית בעיר".
לדבריו, "במשך חודשים לא התערבה העירייה בהליכים המשפטיים שעיכבו את המכרז. פעילים חברתיים הצטרפו להליך המשפטי ודרשו את יישומם המיידי של המכרזים, אבל קולה של העירייה לא נשמע. כעת מתברר כי העירייה של משה ליאון היא זו המעכבת את שדרוג והכפלת שירותי התחבורה הציבורית בעיר. במקום לנצל את תקופת הקורונה להאצת ולקידום תשתיות תחבורה ציבורית ושבילי אופניים, משה ליאון העדיף משאיות מוסיקה וגימיקים ברחובות ירושלים.
"במקום לקצר את זמני הנסיעה, ליאון עודד כניסת מכוניות פרטיות למרכז העיר והעצים את הפקקים. במקום לצמצם את זיהום האוויר באמצעות אוטובוסים חשמליים, העדיף להתעלם מעבריינות מדרכות והקים חניונים זמניים בעלות של מיליוני שקלים. תושבי ירושלים זקוקים ודורשים תחבורה ציבורית מהירה בהקדם, נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפה בנתיבים באמצעות מצלמות״.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה בין היתר כי "ירושלים היא העיר היחידה בארץ בה מרכז העיר מוטה הולכי רגל וישנן הגבלות רבות לתנועת הרכב הפרטי כמדיניות מוגדרת לצמצום מפגעי זיהום אוויר ורעש . עיריית ירושלים תמשיך לקדם מדיניות להעדפת הולכי הרגל, רוכבי האופניים והתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. ראש העיר פעל מול משרד התחבורה ושרת התחבורה על מנת לקדם ולזרז את יישום מכרזי ההפעלת התחבורה הציבורית בעיר וימשיך לעשות זאת גם בעתיד".