שתף קטע נבחר

מסטרטאפ ניישן לסקייל-אפ ניישן

הקורונה הבעירה את זירת הסטארטאפים ורבים מהם נאלצים עכשיו להציל או להצית מחדש את החברות שהקימו באמריקה. קהילת סקיילאפ שהקימו יזמים ישראלים מצליחים, מסייעת להם לסלול את הדרך. ראיון מיוחד

תקופת הקורונה הביאה עמה אתגרים בכל תחומי החיים ולרגע לא פסחה גם על זירת הסטארטאפים: החל מהמשבר הכלכלי הנותן את אותותיו, ועד לריחוק החברתי, השינויים הארגוניים שנוצרו בעקבותיו, ובעיקר לחוסר הוודאות. עם כל אלה צריכים להתמודד הסטארטאפיסטים בימים אלה. לפני כשנה, עוד בטרם פרצה הקורונה לחיינו, השכילו היזמים עומרי תמיר, ארנון סובול ועודד פורת להבחין כי על אף הצורך הברור במסגרת שתיתן מענה בכל הנוגע לעולם היזמות, טרם הוקמה אחת כזו. כך נולדה לה קהילת סקייל-אפ, קהילה של יזמים המספקת תמיכה ומעטפת להתמודדות עם אתגרי הצמיחה השונים שחוות חברות הטכנולוגיה הישראליות השונות בניו יורק והפכה בימי הקורונה לרלוונטית יותר מתמיד.

 

בראיון ל-"ידיעות אמריקה", שוחחנו עם שלושת המייסדים על הקהילה התוססת השהקימו, על הקורונה ששינתה את הכל, ועל מי שבכל זאת, מרוויח מהמשבר. היזמים שמאחורי סקייל-אפ מגיעים עם רזומה עשיר: עומרי תמיר כיהן בעברו כבכיר בחברת Datorama, אשר נמכרה ב-2018 ל-Salesforce בכ-800 מיליון דולר; ארנון סובול שימש בעברו הלא רחוק כבכיר בחברת Outbrain, ומביא עימו ניסיון של למעלה מ-20 שנה בבניית ארגונים בשלב הצמיחה; עודד פורת הוא מנהל התפעול של חברת ביזבו בניו יורק, ורפי כרמלי הוא שותף בקרן הון הסיכון 'ויולה'.

 

כיום, ממלאים תמיר וסובול תפקידים בכירים בחברות סטרטאפ מובילות בניו יורק ומתמקדים ב-Scaling של חברות בשלבי הצמיחה. "המטרה של סקייל-אפ היא להפגיש יזמים ומנהלים בכירים עם כאלה הנמצאים בשלבים שונים בפיתוח החברה שלהם, ולשתף אותם בידע ובניסיון העשיר שכבר צברו. החיבור הזה יש בו בכדי לסייע רבות בהתמודדות עם האתגרים השונים המתעוררים לאורך התהליך ובמציאת פתרונות עבורם", אומר סובול. "המטרה הראשונית שלנו הייתה לתת כתף ולהעניק מניסיוננו למאמץ עבור צמיחה בריאה של חברות ישראליות בשוק המקומי, או במילים אחרות: לעבור מסטארטאפ ניישן לסקייל-אפ ניישן - מה שיוסיף מקומות עבודה למשק, ויישא את ההצלחה של הטכנולוגיות הישראליות לשלב הבא", הוא מוסיף.

 

גכיכגי ()
מתוך כנס "סקייל אפ" בניו יורק

 

סקייל-אפ הוא השלב ההכרחי שבו עוברת חברת הזנק מגיוס ראשוני לשלב של התבססות, הן מבחינת ההון, והן מבחינת המוצר שברשותה. במילים אחרות: כיצד חברה עוברת שלב מהון של עשרה מיליון דולר, להון של 100 מיליון? ספוילר: בשלב הזה בדיוק רוב החברות נתקעות. עומרי תמיר, שיזם את הרעיון, מספר: "לאורך השנים נוכחתי לדעת שאין קהילה בעולם ההייטק שבה ניתן לשתף מידע, ללמוד ולהתייעץ. הפער בין כמות המידע שקיים לאופן שבו הוא מונגש, עצום. מאז ומתמיד יזמים נהגו להתייעץ איתי ואני השתדלתי לתרום מניסיוני, אבל מעבר לכך, הבנתי שאני חייב לעשות עם זה משהו. זיהיתי צורך אקוטי שאין לו מענה הולם". עודד פורת מוסיף: "היזמים הישראלים מתאפיינים בכך שבכל הנוגע לחשיבה על הרעיון ופיתוח המוצר הם מעולים, אך בכל הנוגע למעבר לשלב הבא, איך להפוך לחברה בפועל - שם מצויה הבטן הרכה שלנו. רוב החברות הישראליות נכשלות בשלבים שאינם שלב הרעיון, אלא ההוצאה לפועל. יש להם מוצר או טכנולוגיה טובה, אך ככל כשהחברה הולכת וגדלה, שם הם נופלים. יש דברים שצריך לדעת: כיצד לנהל כח אדם, כיצד להקים מחלקות נוספות, כיצד להתמודד עם סביבה משתנה של כל אדם, כיצד מתמודדים עם שינויים בשוק, ועוד. פה אנחנו נכנסים לתמונה", הוא מתאר. "כשעבדתי במקינזי והכרתי את עומרי (תמיר), כמות הפעמים שהתייעצתי איתו הייתה אין סופית. הוא ייעץ לי בכמה בצמתים חשובות בחברה. בעולם הסטרטאפים תמיד יהיה מישהו בשלב אחד לפניך ובשלב אחד אחרייך, וחשוב לנצל את זה. אני מרגיש שזו חובתי כישראלי בניו יורק, לסייע לחברות בדיוק שם. בניגוד לדעה הרווחת, יש מעט מאוד חברות שהן מתחרות ישירות. אנשים צמאים למידע".

 

 וכך, החזון הפך למציאות: הקהילה שהקימו מתרחבת כבר שנה, כאשר במוקד הפעילות שלה מתקיימים אירועים שונים שאליהם מוזמנים החברים, ובכל מפגש מתמקדים בנושא אחד אקוטי: "המפגש הראשון עסק בֿ'ביזנס אופריישן': מה זה אומר לבנות תשתית ניהולית-עסקית-אופרטיבית, מה זה אומר לנהל את כל הפונקציות של החברה והיכולת להוציא לפועל את האסטרטגיה של החברה", מסביר סובול. "כיצד בונים ארגון, כיצד בונים תשתית למכירות, כיצד תומכים בלקוחות, איך בונים תשתית תקשורת פנים-ארגונית, בניית תהליכים ארגוניים ועוד".

 

המפגש השני של סקייל-אפ, עסק בכל נושא המכירות וצמיחה משמעותית. עסקנו בזה בכמה היבטים: בפאנל מיוחד בחנו כיצד מנהלים לקוחות ומהם האתגרים שיזמים נתקלים בהם לצד מתן פתרונות וסקירת תהליכים מוכחים לבניית תהליכים ארגוניים וארגוני לקוחות״. תמיר מוסיף: "באירועים נכחו כמה עשרות משתתפים. המפגשים הללו מייצרים ערך גדול עבור חברי הקהילה משום שהם עוסקים בנושאים מרכזיים שעולים מתוך העשייה וההתמודדות היום יומית של החברות בשטח״. הקורונה: "לראות במשבר הזדמנות".

 

הכנס האחרון התקיים בשבוע שעבר ועסק, איך לא, במשבר הקורונה. רק שבסקייל-אפ סירבו להתייחס לענן השחור שמרחף על עולם היזמות בחודשים אלו והובילו את הכנס תחת השם האופטימי: "לזרוח בעולם החדש - כיצד ניתן למנף את המשבר?"

 

דגעדגעדגע ()
"חובתי כישראלי בניו יורק", עודד פורת

 

זוהי הפעם הראשונה בה נערך כנס של סקייל-אפ, שמקפידים להתקרב ליזמים באופן בלתי אמצעי בימים כתיקונם, במתכונת וירטואלית. המתכונת החדשה הרחיבה את הקהילה ואפשרה ליזמים מרחבי לעולם להשתתף. בכנס התארחו ממיטב המומחים בתעשיית הטק ודנו באתגרים החדשים שהביאה עמה תקופת הקורונה: כיצד מנהלים צוות מרחוק? כיצד מגייסים כח אדם חדש? כיצד מנהלים ידע חדש שנצבר? איך מעלים רעיונות חדשים בשלט רחוק? וגם, כיצד יוצרים קשרים חדשים עם לקוחות או משקיעים? "עם כל האתגרים הללו עלינו להתמודד היום מרחוק, בלי שיחות על כוס קפה", מסביר סובול. "בטרם הכנסים אנו מחפשים נושאים שהקהילה שלנו תוכל להפיק מהם ערך מוסף שקשה לקבל אותו בערוצים אחרים, כזה שיספק להם כלים פרקטיים, מעין הצצה למה קורה בחברות ובארגונים דומים. הלא בסוף, כולנו מתמודדים עם אותם קשיים בצורה כזו או אחרת", הוא מודה. "פרט לכך, יש תעשיות שלמות שמרוויחות כעת מהמשבר וכדאי להיות מודעים אליהן: בראש ובראשונה כל מה שעבר לאון ליין, ויש לכך גלי הדף: מאבטחת המידע שתפסה תאוצה מאחר והבנקים עברו לעבודה מרחוק וצריכים להיות היום יותר מאובטחים, ועד לכל אותם אלמנטים וצעדים שקשורים למכירות: אמזון, וכל האקו סיסטם של האי-קומרס. מכאן יש את כל המערכות שתומכות בהם: מערכות לניהול מלאי, משלוחים. בתוך הרבה תעשיות מסורתיות, מיושנות, נוצרות הזדמנויות שלא היו קיימות קודם לכן - לפתע המציאות ייצרה אתגרים חדשים ועליהם לאתר פתרונות״.

 

גכיכגי ()
"אי וודאות לגבי כל תחום" עמרי תמיר

 

מעבר למאמצים להיערך לתקופה הקרובה, הכנס נגע גם בהיבטים האישיים והפסיכולוגיים של המשבר: יש תחושה של שותפות גורל עולמית, היזמים צריכים לדעת שהם לא לבד ושיש להם גב. לדעת שהשינוי מתחיל מבפנים ברמת הפרט ושאפשר לראות במשבר את ההזדמנות הבאה", הם מכריזים. "הקהילה שלנו מהווה איזשהו עוגן ישראלי, כך שישראלים מקומיים יודעים שיש עוד ישראלים סביבם שמתמודדים עם אותם קשיים. התחרות היא לא בין החברות הישראליות. כולם יכולים להעיד פה אחד שכשישראלים נמצאים מחוץ לישראל הם יעזרו אחד לשני. במיוחד בניו יורק, כשהאלמנט של הקהילה פה הוא מאוד חזק ומחזק. אנחנו מהווים את הנישה של סטרטאפים בעולם טכנולוגי״.

 

גכיכגי ()
לא לפחד לעשות שינויים. סובול

 

עומרי מסכם את ההשפעה הגדולה ביותר של הקורונה בעיניו: "אם הייתי צריך לסכם זאת במשפט אחד- התמודדות עם קצב שינויים מאוד משמעותי בסביבה של אי ודאות מאוד גדולה לגבי כל תחום״. ארנון מסכם עם הטיפ שלו: "את מכירה את הסיפור על מה עמיד יותר בפני רוחות, עשב גמיש או עץ חזק וגדול? אז המפתח הוא גמישות. באירוע האחרון שלנו, אחד מהסשנים נסב סביב ניצול המציאות החדשה לאיתור הזדמנויות עסקיות חדשות. היו בסשן בכירים מחברות שמאוד מצליחות בתקופת הקורונה, ומכאלו שמתקשות יותר. כשבוחנים את סיבות ההצלחה או חוסר ההצלחה, יש מכנה משותף אחד - גמישות. חברות ששמות את הלקוח בפרונט, לא מפחדות לעשות שינויים, פועלות מהר - מצליחות. העולם נע מהר מאי פעם, ולכן - גמישות חשובה מתמיד״. סקיילאפ מתכננת לגדול בשנים הקרובות, ומזמינה אתכם להצטרף לקהילה דרך קבוצת הלינקדאין ScaleUp קהילת סקיילאפ פועלת בשיתוף פעולה יחד עם קרן הון-סיכון VIOLA, וSOSA, ניו יורק.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים