נפרדים ממבאר התלמוד - ואחד מגדולי הרבנים בעולם: הלווייתו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ שנפטר היום (ו'), יצאה מבית ההלוויות שמגר להר הזיתים. עקב הקורונה ביקשה המשפחה שלא להגיע פיסית למקום, וההלוויה הועברה בשידור חי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההלוויה נפתחה בניגונים חסידיים מחצר אדמו"רי חב"ד, החסידות שאליה השתייך הרב שטיינזלץ. הבן, אמחיה, פרץ בבכי לאחר הלוויה ואמר: "אני רוצה להגיד לכולכם תודה רבה על כל התפילות שהתפללתם בכל הימים האלה. התפללתם איתנו, אנחנו התפללנו איתכם. כל התפילות וכל התהילים וכל היוזמות הנפלאות שעשיתם בכל התקופה הזו וכל השנים - אמא אמרה לנו אתמול שכל התפילות האלו לא שבות ריקם. הן עזרו במה שהן צריכות לעזור, ואמא אמרה שאבא יחזיר לכל אלה שהתפללו, הוא יחזיר להם בתפילות משלו מן השמים".
אחרי הלוויה נשארו בני המשפחה ועשרות מלווים עוד שעה ארוכה בבית העלמין הר הזיתים, ושרו שירי דביקות. הרב בן ה-83, חתן פרס ישראל למדעי היהדות, שהתפרסם כאחד ממפרשי ומבארי התלמוד הבולטים בדורנו, אושפז בשבוע שעבר בבית החולים שערי צדק, לאחר שחלה בדלקת ריאות קשה.

5 צפייה בגלריה
בבית ההלוויות, נפרדים מהרב שטיינזלץ ז"ל
בבית ההלוויות, נפרדים מהרב שטיינזלץ ז"ל
בבית ההלוויות, נפרדים מהרב שטיינזלץ ז"ל

בארץ ובעולם מבכים את לכתו, וגם הרבנים הראשיים לישראל ספדו לו. הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו אמרו כי הרב היה "איש אשר רוח בו, שזכה להנגיש את תורת ישראל לכלל הציבור, להעמיד אלפי תלמידים לתורה ולתעודה". הם אמרו עוד כי "בדרכו הייחודית ובמסלול הבלעדי שלו, זכה הרב שטיינזלץ להיות מגדלור לרבים בתורה ובהגותה".

5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)

"לא הבחין בין אדם דתי ושאינו דתי"

בין היתר ספדו לו גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שכינה את הרב "ידען עצום, גאון בתורה ואיש רוח מופלא". הוא סיפר כי גדל "בסמיכות לרב שטיינזלץ בירושלים של ילדותי, אבל זכיתי להכירו אישית רק שנים לאחר מכן. נפגשתי איתו כמה פעמים בביתו, ושמעתי את שיעוריו המרתקים שתמיד החכימו אותי. אלה לא היו שיעורים במובן השגרתי, אלא שיחות מרוממות נפש שחבקו עולם ומלואו – תנ''ך, משנת חז"ל, היסטוריה, פילוסופיה, תרבות, בלשנות ועוד. קראתי גם בספריו שספוגים חוכמה ודעת, הגות ואמונה".

5 צפייה בגלריה
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל
"הרב שטיינזלץ ייצג במובהק את דמותו של 'המתמיד' היהודי", הוסיף נתניהו. "הוא השקיע עמל בלתי פוסק במפעלי הפרשנות שלו, ובראשם הפירוש לתלמוד שמנגיש את לימוד הגמרא לציבורים רחבים בשפה בהירה ומובנת. חיבוריו החשובים יעמדו לדורות – כאבני-יסוד של מורשת ישראל, וכנר תמיד לזכרו".
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר כי "הרב היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה, שהנגיש בעברית בהירה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש״י בן ימינו. הרב פילס את דרכו הייחודית, מתוך מסירות לתורת ישראל ולעם ישראל".

5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)

שר הביטחון וראש הממשלה החלופי, בני גנץ, הגדיר את הרב "גדול בהבנה ובתרומה לנפש האדם". עוד אמר עליו כי "מעולם לא הבחין בין אדם דתי ושאינו דתי, והותיר אחריו תרגומים של הגמרא שיישארו בידי העם היהודי לדורות רבים. קירוב הלבבות שלו הוא סמל למה שאנו צריכים יותר מכל בתקופה הזו. מורשתו הפיסית והרוחנית היא נכס שעליו נשמור".
אבן ישראל (עברות של שם משפחתו המקורי, שטיינזלץ), הקים ב-1965 את "המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים", בשיתוף עם הממשלה, במטרה להוציא לאור את סדרת התלמוד המבואר, ומאז במשך עשרות שנים כתב מאות ספרי הגות יהודית ומדריכים. גולת הכותרת של פעילותו הייתה פירושו לכל ה"קאנון" היהודי – התנ"ך, המשנה (שהושלם ויתפרסם בשבועות הקרובים), הגמרא (תרגום וביאור הנחשבים למפעל חייו) והרמב"ם.

5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ)