לילי בן-עמי מחזיקה ביד אחת את תמונתה של אחותה, מיכל סלה ז"ל, שנרצחה באוקטובר האחרון על ידי בן זוגה, ובידה השנייה מלטפת את מאק, כלב רועה בלגי ששרוע על גבו למרגלותיה. רגליו הארוכות של מאק בוחשות באוויר והוא מתבונן בבן־עמי בעיניים מצועפות, כמקווה שלא תחדל.

מאק גדל המידות והמפחיד לפרקים הוא בוגר יחידת "עוקץ" הצה"לית, ויחד עם המאמנים שלו, בוגרי היחידה גם הם, הוא עכשיו חלק מהפרויקט החדשני והחתרני "הכלבים של מיכל" - מיזם ראשון מסוגו בעולם, שיספק ויכשיר כלבי הגנה וליווי לנשים בסכנת חיים. נשים שחיות בנפרד ובאימה מבן הזוג האלים שלהן, שממשיך ומפר צווי הרחקה והגנה, שממשיך ומאיים עליהן ועל ילדיהן, שאורב להן, תוקף אותן ברחוב, מתפרץ להן לבית ולחיים בכל שעה משעות היום והלילה, והופך את חייהן לגיהינום.
חשוב לציין: הכלבים הם כלבי הגנה ולא תקיפה, והם יוכשרו אך ורק לצורך נטרול מיידי של הגבר האלים והמאיים, בלי לנשוך ולפגוע בו. הכלבים יסתובבו תמיד עם זמם פה, ויאולפו לפעול רק כדי להרחיק ולנטרל את הגבר התוקף ולמנוע ממנו לפגוע באישה.
"כלב כזה, שיוכשר להיות כלב הגנה וליווי, ושיהיה צמוד לאישה שנמצאת במעגל האלימות, לא רק יעניק לה חיים, אלא יעניק לה גם איכות חיים. היא לא רק תצליח סוף־סוף לישון בלילה או להסתובב ברחוב בלי פחד, היא גם בטוח תישאר בחיים. אם לאחותי מיכל היה כלב הגנה כמו מאק, כלב שיודע לזהות מצבים מאיימים, שיודע להריח פחד, מיכל הייתה היום בחיים, ואני אומרת את זה בוודאות", בן־עמי מתבוננת במאק. "הרוצח הנתעב לא היה מצליח לתת למיכל מכה אחת קטנה, מאק היה משבית אותו, ולא מאפשר לו לקחת את חייה".
4 צפייה בגלריה
מימין: לילי בן עמי - אחותה של מיכל סלה ז"ל - ד' המאוימת על ידי בן זוגה ומאמנת הכלבים שלי סלייטרניק
מימין: לילי בן עמי - אחותה של מיכל סלה ז"ל - ד' המאוימת על ידי בן זוגה ומאמנת הכלבים שלי סלייטרניק
מימין: לילי בן עמי - אחותה של מיכל סלה ז"ל - ד' המאוימת על ידי בן זוגה ומאמנת הכלבים שלי סלייטרניק
(צילום: ריאן פרויס)
המוחות הטובים בעולם
וזה מה שרוצה עכשיו בן־עמי להשיג באמצעות המיזם המרגש ופורץ הדרך שנולד בפורום מיכל סלה — עמותה ללא מטרות רווח למיגור אלימות באמצעות פתרונות טכנולוגיים, שהקימה בן־עמי לאחר רצח אחותה.
"את מיכל לא הצלחנו להציל, אבל אנחנו נציל את המיכלי הבאה. אני קוראת לציבור להתגייס למלחמה באלימות כלפי נשים ולחשוב בצורה חדשנית, להביא אלינו לפורום עוד פתרונות פורצי דרך למלחמה באלימות, ממש כמו הפתרון הזה של שימוש בכלבי הגנה. הרי יש לנו בישראל את המוחות הטובים בעולם בלוחמה בטרור, אז למה שלא נצליח למגר את הטרור בתוך הבית? הגיע הזמן שנשים יפסיקו להתנהג כמו קורבנות ויתחילו להתנהג כמו לוחמות. וזה החזון של פורום מיכל סלה, כדי שהרצח של מיכל לא יהיה לשווא. החדשנות והחשיבה מחוץ לקופסה הן חלק בלתי נפרד מהדרך שלנו ליעד של אפס נרצחות בשנה".
הרעיון לשימוש בכלבי הגנה להצלת חיים הגיע לפורום מיכל סלה לאחר שנולד במוחה של מאמנת הכלבים שלי סליטרניק (32), בוגרת יחידת עוקץ, נשואה ואמא לשניים, המתגוררת ברמת הגולן. סליטרניק צפתה בסרטון אילוף מקצועי של חברה ליחידה, מאלף הכלבים עדי חזות, נשוי ואב לשלושה מקריית־מוצקין, ששירת בעוקץ במשך למעלה מעשור. חזות הוא גם המאמן הצמוד של מאק עוד מימי השירות ביחידה.
"צפיתי בסרטון של עדי שאני מכירה היטב מהצבא. בסרטון הופיעה בחורה שישבה על ספסל ומישהו התקיף אותה מאחור. תוך שניות, התנפל על התוקף כלב שהיה למרגלותיה והתוקף ברח. כיוון שכמה ימים לפני כן קראתי על ההאקתון על שמה של מיכל סלה, וגם הצעתי כמה רעיונות לוועדה, הבזיק לי החיבור בין הכלב שהציל את חייה של האישה בסרטון, ובין המלחמה באלימות כלפי נשים. הרי אם כלב יכול לאתר התקף אפילפסיה קרוב אצל הבעלים שלו ולאותת לו כדי שייקח תרופה מונעת, ואם כלב יכול לגרוב גרביים לילד נכה, למה כלב לא יכול להציל חיים של אישה שנמצאת בסכנה ולהבריח את הרוצח הפוטנציאלי שלה?"
שלי הרימה טלפון לעדי. הוא מיד הבין את הפוטנציאל וגייס לפרויקט את מאלף הכלבים לירן בן צבי, נשוי פלוס אחד בדרך מכרם מהר"ל, וכעת שלושתם מדגימים כיצד מאק, הרועה הבלגי האימתני שאת פיו מכסה זמם מתכת, לא יאפשר לשום גבר מתעלל לאיים על חייה של האישה שתהיה צמודה אליו.
"תראי איך הוא ממש כמו הצל שלי", אומר עדי. "אני מתקדם, והוא מתקדם לצידי. אני נעצר והוא מיד עוצר. אני הולך אחורנית", הוא מדגים, וגם מאק הנאמן והדרוך הולך בצעדים מדודים לאחור, כל כולו נתון בתוך משימת ההגנה.
4 צפייה בגלריה
לילי בן עמי עם תמונת אחותה, מיכל סלה ז"ל
לילי בן עמי עם תמונת אחותה, מיכל סלה ז"ל
לילי בן עמי עם תמונת אחותה, מיכל סלה ז"ל
(צילום: ריאן פרויס)
נטרול מיידי
כמה דקות מאוחר יותר, שלי אוחזת במאק ברצועה הארוכה, הולכת על השביל הארוך והוא צמוד אליה, מתחכך ברגליה. מרחרח את הסביבה. בעוד רגע היא תגיד לו את מילת הקוד: "שמור", וכאשר עדי, שהוא כידוע המאמן של מאק, יגיע לתקוף אותה, מאק יתנפל עליו ויעיף את עדי לרצפה.
"שמור", לוחשת שלי כאשר עדי מתקרב אליה ומדמה התנהגות של גבר אלים. תוך שניות מאק מתנפל על המאמן שלו, מפיל אותו, מרחיק אותו משלי ונותן לה הזדמנות לברוח תוך שהוא מנטרל את עדי התוקף.
"זה 30 קילו שרצים לעברך במהירות עצומה ונופלים עליך בכל הכוח ומנטרלים אותך מיידית", אומר עדי ומשפשף את הזרועות הכואבות מהנפילה. "את מאק לא מעניין שאני המאמן שלו. ברגע ששלי שיחררה את מילת הקוד 'שמור', הוא תוקף את מי שמאיים עליה, גם אם זה אומר שהוא תוקף אותי. ואם היא הייתה משחררת עוד מילת קוד, הוא היה מנטרל אותי לגמרי".
4 צפייה בגלריה
הכלב מאק בפעולה
הכלב מאק בפעולה
הכלב מאק בפעולה
(צילום: ריאן פרויס)
כעת מקווים הארבעה להוציא לדרך את "הכלבים של מיכל", לרכוש ולהכשיר כלב ראשון שיפעל להצלת חיים. את הכלב הראשון שיהפוך להיות כלב הגנה תקבל ד', בת 38 ואמא לארבעה ילדים, שברחה למקלט יחד עם ילדיה לאחר שבן הזוג שלה דרך מולה אקדח בנוכחות בתם הצעירה ואיים לרצוח אותה. ד' הצליחה להתגרש רק לפני כמה שנים, אבל גם היום, הגרוש שלה נכנס ויוצא מהכלא לאחר שהוא מאיים לרצוח אותה ואת ילדיה, מפר צווי הרחקה והגנה והופך את חייהם לגיהינום מתמשך.
ד' עומדת יחד עם לילי בן־עמי במרחק בטוח מההתרחשות, וצופה במאמנים ובמאק. היא מרוגשת מהאופן שבו מאק הצליח להגן על שלי, אבל עדיין לא מבינה איך תצליח לתקשר עם הכלב ולשלוט במי שאמור להוציא אותה לחופשי מהכלא שבו היא חיה.
"איך אצליח לתת לו פקודות? ואם אני אקפא, כמו שאני תמיד קופאת כאשר הגרוש שלי מופיע מולי בהפתעה?" היא שואלת.
"הכלב שתקבלי יהיה לא רק השומר שלך, הוא יהיה גם חבר שלך. את תקבלי אותו עוד כשהוא גור. הוא יגדל בבית, איתך ועם הילדים, הוא ילמד את ההרגלים שלך, את המנהגים שלך, את שפת הגוף שלך", מרגיע אותה לירן, ועדי מוסיף: "אנחנו נאמן אותו להכיר את ההתנהלות שלך ולהגיב. כשאת תקפאי, הוא יידע לזהות את הקיפאון, והוא יידע שכאשר את קופאת, תפקידו לתקוף את מי שמאיים עלייך".
ד' מחייכת. היא יודעת כמה ביטחון ושפיות הכלב הזה יכניס הביתה. הבן הבכור שלה ויתר על שירות קרבי כדי שלא יהיה ברשותו נשק, כיוון שפחד שלא יצליח להתאפק וישתמש בו כנגד אביו. כאשר שמע על הפרויקט המתוכנן אמר לאמו: "אני כבר מחכה לכלב הזה, סוף־סוף אני אוכל ללכת לישון בלי לחכות לך כדי ללוות אותך מהאוטו".
ד' בעצמה לא זוכרת מתי בפעם האחרונה נרדמה כמו שצריך. "כשאני הולכת לישון והילדים הגדולים לא בבית, אני שמה בקבוק זכוכית על ידית הדלת, כדי שאם הוא יפרוץ פנימה הבקבוק ייפול ויישבר ואני אתעורר לפני שהוא יפגע בי ובילדים הקטנים. בשביל לישון באמת אני נוסעת בכל כמה חודשים לחברה שלי שגרה ביוון ושולחת לי כרטיס טיסה על חשבונה. הילדים הגדולים שומרים על הילדים הקטנים, אני מגיעה בחמישי, נכנסת למיטה, נרדמת, ובמוצאי שבת עולה על טיסה בחזרה".
"כשיהיה לך כלב הגנה, במקום שאת תהיי מפוחדת ודרוכה, הכלב יהפוך להיות דרוך במקומך ואת תוכלי להשתחרר. הכלב גם יזהה אם הגרוש שלך הגיע הביתה וחיפש אתכם, אם הוא היה בסביבה. הכלב גם ילמד את הפחד שלך. אנחנו נגיע אלייך באמצע הלילה בהפתעה, אנחנו נפחיד אותך בכוונה, וכך נלמד את הכלב את ההתניות הדרושות כדי ללמוד את שפת הגוף ואת ריח הגוף שלך כשאת פוחדת", מבטיחים המאמנים המנוסים של יחידת עוקץ, ו־ד' מחייכת. היא יודעת שמדובר במסע שיחזיר לה ולילדיה את תחושת הביטחון.
4 צפייה בגלריה
המאלפים עדי חזות ולירן בן צבי
המאלפים עדי חזות ולירן בן צבי
המאלפים עדי חזות ולירן בן צבי
(צילום: ריאן פרויס)
לא מאלפים להרוג
אבל כדי ש-ד' תיחלץ מהגיהינום שבו היא חיה, צריך קודם כל לגייס את הכסף הדרוש לרכישה ולהכשרה של כלב כזה. מדובר בסכום של 50 אלף שקלים לכלב. כרגע עובדים כל המאמנים והמאלפים בהתנדבות.
"מטרת־העל שלנו היא אך ורק להגן על האישה. אין לנו שום כוונה להגיע לעימות בין הכלב לבין התוקף, אלא רק להשתמש בכלב כדי שהגבר האלים מראש לא יתקרב לאישה", אומרים לירן ועדי, ומסבירים שאת הכשרת הכלבים הם מבצעים ממש כמו שלמדו בעוקץ, ובהתבסס על מה שמכונה בעגה הצבאית "דרדור אמצעים", כלומר, מסביר לירן, "שרשרת פעולות הרתעה שמראש ינטרלו את הסיטואציה המאיימת, תוך גרימת נזק מינימלי גם לתוקף הפוטנציאלי", ובן־עמי מוסיפה שבפורום מיכל סלה החלו לפעול גם לקידום חקיקה שתאפשר לנשים שיקבלו כלב כזה כחלק מההגנה על חייהן להתנייד איתו ממש כמו כלב שירות אחר, רק שכאן מדובר בכלב שהוא גם מציל חיים.
"הכלב נותן יתרון יחסי על פני כל כלי הגנתי כזה או אחר, מלחצן מצוקה ועד גז פלפל. הוא פשוט צמוד לאישה ומגיב מיידית", אומר לירן.
שלי: "אנחנו לא מחנכים את הכלב לתקוף או לנשוך או להרוג, אנחנו מאלפים אותו לנטרל סכנה ולהציל חיים", אומרת שלי.
איך בדיוק עושים את זה?
עדי: "בתהליך האימון מלמדים את הכלב, מאז שהוא גור, לאזן בין דחף לבין שליטה. הוא לומד שהעולם הוא בעדו ולא נגדו ואז הוא לא תוקף סתם, אלא הוא כלב יציב שיודע להגיב בצורה מדודה לסיטואציה ולנהל אותה. היציבות הרגשית של הכלב היא הדבר הכי חשוב בתהליך", הוא אומר וקולו נחוש.
לא לחינם הוא עמוק מאוד בתוך הפרויקט הזה. יש לו קשר אישי מדמם לסיטואציה. דודתו, רוזה אדרי ז"ל, נרצחה על ידי בעלה, יעקב חסאן, שרצח גם את העובדת הסוציאלית אמי לוין שניסתה להגן על אדרי. עדי היה אז ילד, "ואני לא שוכח את הפנים האדומות והמפוצצות ממכות של דודה שלי בכל פעם שהיא באה אלינו", הוא אומר וקופץ את אגרופיו לצידי הגוף. "איך אתה יכול להרביץ לאישה שאתה אוהב?" הוא שואל.
"יש הפרדה במוח שלהם", מנסה להסביר לו ד', "זו אובססיה. זו לא אהבה. זו בעיית שליטה. הגרוש שלי היה בכלא ארבע פעמים כי הוא לא מסוגל לשחרר בלי לדעת איפה אני. וכל פעם כזו שהוא נכנס ויוצא כי הוא תוקף אותנו, רק מגבירה את הכעס שלו. ברגע שיהיה לי כלב זה גם ימנע ממנו להיפגע. הכלב יגן גם עליו מפני עצמו, לא רק עליי".
ואם התוקף יגיע עם אקדח ויירה בכלב?
לירן: "עדיין השגנו את המטרה, בעוד התוקף מכוון לכלב, כדי לנטרל אותו, האישה תברח. נכון שיש סיכוי שנאבד את הכלב, אבל נציל את חיי האישה".
• תרומות לרכישת כלבי הגנה במסגרת פרויקט "הכלבים של מיכל" ניתן להעביר לחשבון שמספרו 0165645174 בבנק דיסקונט בירושלים, מספר הבנק - 11, מספר הסניף - 109, או באתר עמותת פורום מיכל סלה